Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Siden ingen som er ferdigutdanna har svart kan jo jeg svare. Har vært i praksis siden augus/september og har fått god peiling på hvordan dagene ser ut. Nå kan jeg snakke kun for meg selv, da dagene kan se noe annerledes ut fra en politistasjon til et lennsmannskontor mtp. arbeidsoppgaver etc.

 

Jeg er i praksis på en politistasjon på østlandet som dekker en befolkning på ca. 30 000 så en mellomstor norsk by kan det vel ansees å være.

 

En dagvakt (07.45-16.00) kan f.eks. se slik ut.

07.45, skifte, pakke inn i bil etc gå kjapt over utstyr

08.15 - morgenparole hvor vi går gjennom siste døgns hendelser i vårt området. Går også gjennom distriktsparole hvor vi ser hva som har skjedd i distriktet. Her sitter påtale, etterforskning, stasjonssjef og diverse øvrigheter.

08.45 - ned på vakta, kanskje jobbe med noen saker man ikke har blitt ferdig med eller legge inn anmeldelser.

Deretter kjører vi ut. Da patruljerer vi på vanlig måte og er synlige egentlig.

Hvis det ikke skjer noe spesielt drar vi inn og spiser i 12 tida, for deretter å kjøre ut igjen.

15.30 - kjører inn, begynner å pakke ut av bil.

 

Men, dette er hvordan en vakt KAN foreløpe seg. Det kan hende vi får melding om en hendelse 07.50 og da er det å kaste seg i bilen og ut.

 

Og hvis vi får hendelser utover dagen tar vi dette. Deretter kjører vi inn og gjør unna skrivearbeid for så å kjøre ut igjen.

 

Ellers er det jo mange andre gjøremål man muligens har i løpet av dagen. Avhør, bekymringssamtaler etc.

 

Dette er hvordan vi praktiserer hos oss i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer dette med praksisplass? Får man tildelt det helt vilkårlig, eller kan man komme med ønsker? Regner med det ikke er noe form for lønning i praksisåret, så man får vanlig støtte fra lånekassen?

Man velger tre ønsker i prioritert rekkefølge. Enkelt forklart får hver student sitt loddnr. tildelt automatisk. De med lavest nr. får sitt valg først, osv.. Alt gjøres automatisk. Mange som ikke får sine ønsker! Vi i B1 har allerede fått vite våre praksisplasser, fikk selv førstevalget. Praksisåret er ikke lønnet, og man mottar vanlig støtte. Imidlertid kan en på enkelte plasser ta ekstravakter osv. mot betaling. Kjenner en som tjente opp mot 40 000,- bare på ekstravakter ila. året.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Et spørsmål til: er det noen som helst mulighet til å studere i utlandet i løpet av bacheloren på PHS?

PHS har samarbeid med flere land om utveksling. Utveksling kan gjøres på B2 med tre ukers opphold. Et av vilkårene for å søke deg til utlandet, er vel at hele B1 må være bestått. Du kan lese mer her:

http://www.phs.no/for-studenter/studentutveksling/.

Lenke til kommentar

 

Dette er det forøvrig det enkelte politidisktrikt som bestemmer. Der hvor jeg er, er dette ikke vanlig praksis.

 

Nå har det vel nettopp blitt bestemt sentralt at frivillige ekstravakter ikke skal lønnes, men blir man beordret til overtid, så skal det lønnes. Men kan vel være det fortsatt praktiseres ulikt.

Lenke til kommentar

 

Nå har det vel nettopp blitt bestemt sentralt at frivillige ekstravakter ikke skal lønnes, men blir man beordret til overtid, så skal det lønnes. Men kan vel være det fortsatt praktiseres ulikt.

 

Dette har egentlig skulle vært praksis i noen år nå, men slik er det ikke. Det beste hadde selvfølgelig vært om alle studentene hadde blitt behandlet likt i praksisåret, slik direktivet sier det skal være. Praksis i dag er det at det er den enkelte politimester som bestemmer i sine skriv.

 

Så egentlig skal det være slik du skriver l16, men det blir masse fravikelser etter hvilke sjefer og politimestre man har.

 

For min del spiller det ikke så så stor rolle om jeg får betalt eller ikke for jeg bor billig og sliter ikke nevneverdig med økomomien og klarer meg på studielån. Men for andre som bor dyrt og alt studielånet går til husleie etc, så hade jeg i det minste håpet at de hadde fått noen lapper ekstra å rutte med.

Lenke til kommentar

Hvordan er skoledagene da? Regner med det er obligatorisk oppmøte. Er man stort sett på skolen hver dag i uken? Hvordan er arbeidsmengden på studiet?

Vanskelig spørsmål, da skoledagene er veldig forskjellig. Noen dager er fra tidlig på morgen til sent på dagen, type 08:00-15:45. Enkelte dager har vi bare et par timer. Men de fleste dagene er ganske fullstappet ja. Man er stort sett på skolen hver dag i uken. En sjelden fridag innimellom. Ser mot eksamenene i mai at vi er tidlig ferdig med undervisningen. Arbeidsmengden er ganske stor. Men det er alt etter hva du legger opp til selv. Satser du på en E, holder det å lese noen dager i forveien. Alt i alt, kreves det en viss arbeidsinnsats for å gjennomføre med greit resultat.

 

Når det gjelder obligatorisk oppmøte har vi obligatorisk oppmøte i noen fag, i tillegg til obligatorisk deltakelse på visse øvelser/kurs.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Slenger meg på denne tråden jeg også.

 

Er det noen som har erfaring med hvor mye poengene fra de fysiske testene vektlegges?

 

Oppleves de som kontrollerer testene strenge?

 

De fysiske testene trenger du bare å bestå. I følge dokumentasjonen for hvordan opptaket fungerer er det ikke relevant for resten av opptaket.

Lenke til kommentar

Verdens mest pissdrulige fag; sosiologi. I forlengelse av dette ubrukelige dritfaget kommer kriminologi i B3 :) Bare å glede seg mine dame og herrer!

 

Sosiologi handler jo om å forstå sosialt samspill mellom mennesker. Det er i høyeste grad relevant. Kanskje pensum på PHS ikke føles fryktelig relevant, men sosiologi i seg selv er definitivt det.

Lenke til kommentar

Man velger tre ønsker i prioritert rekkefølge. Enkelt forklart får hver student sitt loddnr. tildelt automatisk. De med lavest nr. får sitt valg først, osv.. Alt gjøres automatisk. Mange som ikke får sine ønsker! Vi i B1 har allerede fått vite våre praksisplasser, fikk selv førstevalget. Praksisåret er ikke lønnet, og man mottar vanlig støtte. Imidlertid kan en på enkelte plasser ta ekstravakter osv. mot betaling. Kjenner en som tjente opp mot 40 000,- bare på ekstravakter ila. året.

 

Hvordan fungerer dette egentlig? Man er jo under opplæring og skal ha rettledning, så man kan da ikke fungere som en vanlig/frittstående politibetjent?

Lenke til kommentar

 

Hvordan fungerer dette egentlig? Man er jo under opplæring og skal ha rettledning, så man kan da ikke fungere som en vanlig/frittstående politibetjent?

 

Det er riktig. I følge PHS skal ikke studenter være en ressurs. Vi skal altså være i tillegg til vanlig bemanning og ikke inngå i bemanningsplanene. Allikevel er det slik at noen pd'er gir tillatelse til at man tar ekstravakter og da danner makkerpar med en annen enn veilederen sin. Så da er man vanlig bemanning pluss en student som har tatt på seg ekstra og fordi det er ekstra får han betalt. Skal sies at det er relativt få pd'er som gir tillatelse i det omfang Krimt3k nevner.

 

Jeg har fått betalt èn vakt og man kan jo diskutere om alle pd'ene burde hatt lik praksis. Men det er nå en gang slik det er. Det viktigste for min del er praksisåret på godt norsk er dritgøy :)

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

 

Det er riktig. I følge PHS skal ikke studenter være en ressurs. Vi skal altså være i tillegg til vanlig bemanning og ikke inngå i bemanningsplanene. Allikevel er det slik at noen pd'er gir tillatelse til at man tar ekstravakter og da danner makkerpar med en annen enn veilederen sin. Så da er man vanlig bemanning pluss en student som har tatt på seg ekstra og fordi det er ekstra får han betalt. Skal sies at det er relativt få pd'er som gir tillatelse i det omfang Krimt3k nevner.

 

Jeg har fått betalt èn vakt og man kan jo diskutere om alle pd'ene burde hatt lik praksis. Men det er nå en gang slik det er. Det viktigste for min del er praksisåret på godt norsk er dritgøy :)

Betaling eller ei.. Gleder meg som bare det til b2. Er det mindre operativt arbeid enn du hadde forventet? Og svarer alt til forventningene du hadde fra b1?:)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mye operativt arbeid. Dette er litt hva du og veileder gjør det til selv også. Jeg har en veileder som har en over snittet operativ karriere bak seg så det er utrolig gøy. Vi har blant annet vært i samme avdeling i forsvaret, så vi har noen fellesnevnere å dra nytte av når det koker litt. Og om du får en veileder som kanskje liker soffaen litt, da er det bare å mase så blir de med på det meste.

 

Vi er ute å gjør de oppdragene vi får, drar inn og skriver ferdig for så å dra ut igjen og egentlig gjør det vi selv vil. Om det er å oppsøke belastede steder eller avholde trafikkontroll bestemmer vi selv.

 

Nå er jeg på ordensavdeling på en mellomstor politistasjon, så havner du på et lennsmannskontor kan dette variere.

 

Det eneste jeg kan si meg veldig misfornøyd med er at vi studenter ikke får kjøre forfølgelse av kjøretøy. Vi har kjørekurset nå i B2 og er godkjente utrykningssjåfører, men får allikevel ikke kjøre forfølgelse, Dette må vi selvfølgelig vente med til etter B3 og vi er ute i arbeid. Da har vi ikke kjørt utrykning på et år, kanskje mer og rustne som bare det. Men da kan vi kjøre forfølgelse, uten noe mer godkjenning av noe slag. Skjønn det den som kan.

 

Det har hittil skjedd en gang med meg og veilederen. Da var jeg sjåfør og måtte stoppe bilen for så å bytte plass med makker. Det vi gjorde da var at jeg satt ved siden av og kommenterte hva jeg ville gjort. Det gikk helt fint.

 

Ellers er alt for min del konge. Alt fra kolleger til oppdrag vi kommer borti :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...