Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Jauda. Har bestemt meg for å søke i år og.

På tide å gjøre opp status.

 

Legetime er fikset til slutten av mnd, og jeg satser på å få time til hørselstest relativt kjapt.

I år blir det i allefall ikke noe surr med karakter-konverteringa mi. Med unntak av en karakter, så er alt konvertert til LK06. Ligger på 49.75 poeng nå, så kan vel velge ganske fritt når det kommer til hvor jeg evt. vil studere.

 

Liker ikke at det er enda en undervannstest, men får vel trene litt på den fremover (lite glad i klorvann på øynene). Nå som det bare er makstid på svømminga så tror jeg at jeg dropper å starte med stup, siden det bare går bra 50% av tiden, og det er ikke noe tidspunkt hvor man kan får trent på sånt i svømmehallen her.

 

Hadde beinhinnebetennelse i begge leggene i høst, så henger litt etter på kondistreninga. Men har satt hardt mot hardt og spurt den sprekeste venninna mi om hjelp til å pushe meg igang med det igjen fremover. Hu var også mer enn villig til å dytte på med styrkeøkter. Men her blir vel hovedfokuset bare på benkpress/pullups. Pr nå så er jeg nesten skadefri og selv om jeg alltid har en stygg tendens til å tøye strikken et par hakk for langt, så håper jeg at jeg har god nok tid på meg til å fikse opp i evt. problemer.

 

Kommer vel ikke til å frekventere denne tråden like mye som jeg gjorde den fra 2013, men kan jo hende jeg dropper innom nå og da for å lese litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg søker på alle studiestedene, går det an å komme inn på flere enn bare den første? Og så velge hvilket av stedene man kom inn på som man vil gå på? Eller kommer man automatisk inn på det stedet man har som første prioritet? Hvis dere skjønner hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Kommer du inn på førstevalget, så er det kun der du kommer inn. Velg Stavern ;)

 

Edit: Noen vil vel kanskje at jeg skal begrunne dette. Her er det dritbillig å bo rett i nærheten av skolen, og her er det gode øvingsfasiliteter, og Stavern er fantastisk flott om sommeren. :)

Endret av I16
Lenke til kommentar

Jeg ser på legeerklæringsskjemaet at det spørres etter tidspunkt for BCG-vaksine. Nå har det seg slik at jeg ikke har den vaksinen(noe alternative foreldre..) og lurer på om noen vet om det er noe man må ha? Har googlet litt, og nå er det jo slik at BCG ikke lenger inngår i barnevaksinasjonsprogrammet, med mindre barn har foreldre som kommer fra land der tub er utberedt, i tillegg til at de anbefaler vaksinen til helsepersonell(info fra folkehelseinstituttet)

 

Red:

Sendte mail til PHS. Det var ikke obligatorisk med vaksinen med de sa jeg måtte si tydelig ifra på skjemaet om at jeg ikke hadde den.

Endret av T_92
Lenke til kommentar

Jeg ser på legeerklæringsskjemaet at det spørres etter tidspunkt for BCG-vaksine. Nå har det seg slik at jeg ikke har den vaksinen(noe alternative foreldre..) og lurer på om noen vet om det er noe man må ha? Har googlet litt, og nå er det jo slik at BCG ikke lenger inngår i barnevaksinasjonsprogrammet, med mindre barn har foreldre som kommer fra land der tub er utberedt, i tillegg til at de anbefaler vaksinen til helsepersonell(info fra folkehelseinstituttet)

Da skriver du inn: aldri tatt. Det samme gjelder sist sjekk av lungene i røntgen(?). Der skrev jeg "aldri tatt" i alle fall.

Lenke til kommentar

 

Konvertering fra hva?

 

Reform94 karakterkoder.

 

 

Kommer du inn på førstevalget, så er det kun der du kommer inn. Velg Stavern ;)

 

Edit: Noen vil vel kanskje at jeg skal begrunne dette. Her er det dritbillig å bo rett i nærheten av skolen, og her er det gode øvingsfasiliteter, og Stavern er fantastisk flott om sommeren. :)

 

Trodde egentlig at Stavern var et ganske dyrt sted å leie seg bolig? Ikke akkurat oslo-nivå. Men er det noen spesielle billige muligheter der eller?

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Kommer du inn på førstevalget, så er det kun der du kommer inn. Velg Stavern ;)

 

Edit: Noen vil vel kanskje at jeg skal begrunne dette. Her er det dritbillig å bo rett i nærheten av skolen, og her er det gode øvingsfasiliteter, og Stavern er fantastisk flott om sommeren. :)

Det står mellom stavern og Oslo :) hvis jeg kommer inn i Oslo slipper jeg å flytte så mye på meg. Men jeg har hørt det er fint i stavern :) så hvis jeg ikke komme inn på førstevalget går den videre til neste valg da?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor måtte du konvertere de? Har aldri søkt på noen høgskoler før, så føler meg litt grønn på dette. Har også et år fra den gamle reformen, og finner ikke ut hvordan jeg beregner snittet mitt med den gamle + nye reformen.

 

Jeg "måtte" ikke. Det er egentlig noe som skolen tar seg av. Men i fjor opplevde jeg + i allefall en til fra den gamle tråden (om ikke flere) problemer i forhold til det at vi hadde karakterer som stort sett var R94 med litt påspedd LK06 fra fag man hadde tatt opp/forbedret. Jeg hadde noen fagkoder som hadde snåle overgangsordninger som var litt dårlig dokumentert. Det gjorde at PHS mente jeg ikke hadde GENS selv om jeg hadde alle fagene. Andre opplevde igjen å få et snitt som var mye lavere enn det som egentlig stemte. Mener dette var fordi både gamle og nye karakterer på "samme" fag ble tatt med i tellinga.

 

Jeg gidder ikke sitte med skjegget i postkassa en gang til, og siden jeg allikevel brått fikk et år til på meg, så fikset jeg opp enda mer i snittet mitt nå i høst. Og når de skulle skrive ut nytt kompetansebevis, så skulle de egentlig konvertere engelsk og den ene mattekarakteren min slik at jeg fikk alle GENS fagene på samme papir. Men de glemte matte. så der har jeg tenkt å sende en mail til PHS for å få verifisert at det ikke kommer til å bli noen problemer i år.

 

Når det kommer til det du spør om. Hovedsaklig så er det studiekompetansefagene som teller mener jeg. Sålenge man oppfyller kravene for GENS i LK06 uten noe mer tull så er det ikke noe problem. Selv om læreplaner er forandret så skal feks GK godkjennes som tilsvarende VG1 selv om fagene kanskje er annerledes. Så sålenge man har vitnemål/kompetansebevis for fullført videregående + studiekompetansefagene så skal det jo ikke være noe spesielt med utregning av poeng. Snitt x 10 + evt. alder/ekstrapoeng

 

Jeg ville uansett ikke stolt på at det bare skal ordne seg. Plutselig står du der når du forventer å få innkallelse til opptak, så får du avslag pga. noe bagtatellgreier som man bruker et par mnd på å få nøstet opp i. Det er ikke noe god følelse.

 

Dersom du ikke får svar fra PHS/SO så ta kontakt med din gamle VGS. Gå på google og sjekk fagkodene dine fra R94 der for å se om du finner noe. Osv.

 

 

Hva er det du har gått på? Hvilke år er det du har R94 karakterer? Er det mange? Søker du med bakgrunn i 23/5 eller vanlig?

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Hva er det du har gått på? Hvilke år er det du har R94 karakterer? Er det mange? Søker du med bakgrunn i 23/5 eller vanlig?

 

Takker for et godt svar! Høres ut som du har litt mer fra den gamle reformen enn meg. Har kun GK og VK1 fra den gamle. Etter VK1 byttet jeg retning og det var da jeg begynte på VG2 og videre VG3.

 

Tror jeg skal sende en ny mail til PHS å spørre om de har en prosedyre på hvordan de håndterer slikt, for på SO har de en måte å beregne snitt for den gamle reformen, og en måte for den nye. Men det står ingenting om hvordan man regner ut snittet om man har begge. Merkelig, siden dette må jo være relativt normalt?

Lenke til kommentar

Det kommer nok an på legen din. Legen min kunne ikke måle hørselen min, så jeg må et annet sted for å få gjort det, men du får enten vente til du kommer til legen for å se eller ringe og høre. Synstest hadde jeg fra før av pga laseroperasjon, så han bare skrev av arket som jeg hadde fått av kirurgen der :p

Lenke til kommentar

Hjelp....

Det har seg slik at at jeg har fått det vanskelig å ta valget om å søke meg inn i år :/

Jobber fulltid med it og har så bra på jobben med kollegaer og ingen "studiestress" i hverdag eller noe annet. og jeg hadde sterke planer om å søke phs i år men idag så begynner jeg å bli usikker på om jeg virkelig skal si opp jobben og begynne å studere, noe som er virkelig hardt for meg som har hatt det masse morro uten skolestress i et par år. Det nærmer seg søknadsfrist og jeg begynner å bli mer å mer usikker...

Så da ønsket jeg å få noen til å få opp motivasjonen min tilbake igjen eller komme med erfaringer kanskje om hva jeg burde gå for.

Her er vell alle klare for å legge inn søknaden om ikke altfor lenge.

Det er drømmen, men virkelige livet er å topp

So hvordan bli kvitt problemet?

Takker for svar

Lenke til kommentar

Hjelp....

Det har seg slik at at jeg har fått det vanskelig å ta valget om å søke meg inn i år :/

Jobber fulltid med it og har så bra på jobben med kollegaer og ingen "studiestress" i hverdag eller noe annet. og jeg hadde sterke planer om å søke phs i år men idag så begynner jeg å bli usikker på om jeg virkelig skal si opp jobben og begynne å studere, noe som er virkelig hardt for meg som har hatt det masse morro uten skolestress i et par år. Det nærmer seg søknadsfrist og jeg begynner å bli mer å mer usikker...

Så da ønsket jeg å få noen til å få opp motivasjonen min tilbake igjen eller komme med erfaringer kanskje om hva jeg burde gå for.

Her er vell alle klare for å legge inn søknaden om ikke altfor lenge.

Det er drømmen, men virkelige livet er å topp

So hvordan bli kvitt problemet?

Takker for svar

 

Vil i alle fall anbefale deg å søke! For det første vil de gi deg mange måneder ekstra å vurdere om du virkelig vil inn på PHS. Ingen som sier at du må takke ja til plassen dersom du blir tilbudt den til sommeren :) For det andre vil det å gjennomføre et opptak være en god erfaring visst du vil søke igjen senere. Send inn en søknad så slipper du i alle fall å angre på at du ikke gjorde det!

Lenke til kommentar

Ja det skal jeg jo gjøre forsåvidt og opptaket kan jeg å gå gjennom uten no problem så men sant som du sier jeg har flere måneder til å bli sikker

Men hvis jeg fortsatt er i samme situasjon som idag, noe jeg tror vil bli, såå...?

 

Som de andre sier, sleng inn en søknad så slipper du i alle fall å angre på det! Selve opptaket er god erfaring i seg selv.

 

Om du skal velge å ta plassen om du eventuelt kommer inn, må nok bli helt opp til deg selv. Jeg kjenner meg litt igjen i din situasjon, med tanke på at jeg har vært "skolefri" i mange år å jobber i en greit betalt ingeniørjobb pr. i dag. Frister lite å begynne på skole og ikke minst leve på et latterlig lite studielån de 3 neste årene. Men kjenner meg så godt selv, at jeg vet jeg kommer til å bli lei min nåværende jobb, og vil ønske en mer varierende og utfordrende jobb etterhvert. Har tenkt på PHS i flere år, og nå hopper jeg bare i det for jeg vet at i enden kommer jeg til å stortrives! Husk, studietiden er bare en brøkdel av alle årene man er i jobb. Jeg tenker at hvis jeg skal gjøre noe, så er det nå eller aldri. Plutselig sitter man der med unger, huslån etc, da er det kanskje for seint.

 

Ser du for deg å trives i din nåværende jobb om 20/30 år?

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...