Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Jeg gikk også noen år uten noe "skolestress" før jeg begynte på PHS, og tenkte av og til litt de samme tankene. Angrer ikke et sekund på at jeg godtok studieplassen. Selv synes jeg de positive sidene av å gå på PHS veier mye tyngre enn de negative sidene med å leve på studielån langt borte fra alle og måtte lese litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo it så det er jo også varierende etter hvert. Man vet ikke helt hvor man kan havne men man havner i bedre og bedre stilling. Jeg slutter jo ikke og går til en dårligere sted nå så...

 

Men med tanke på alder og andre ting så begynner det å bli seint jo lenger man venter...

Jeg har jo forberedt meg hittil på kravene og har å tatt laseroperasjon osv

Saken er at jeg vet ikke helt hvordan studietiden kommer til å bli, er redd for at jeg skal bli veldig lei skole og stresset og leve gjerrig :p og da er det lite åpen vei tilbake hit jeg er nå.

Lenke til kommentar

Så vil jeg gjerne si noe jeg har sagt før, til alle dere som er i gang med søknadsprosessen i år. Tren på svømming/dykk! Det er ikke bare for å klare opptaket, men også for å legge grunnlaget for å klare livredningstesten i januar i B1. Vi har hatt en gjennomgang av den nå, og det er mange som ligger skikkelig dårlig an. Svømmetesten på opptaket er ingenting i forhold til livredningstesten.

Lenke til kommentar

Så vil jeg gjerne si noe jeg har sagt før, til alle dere som er i gang med søknadsprosessen i år. Tren på svømming/dykk! Det er ikke bare for å klare opptaket, men også for å legge grunnlaget for å klare livredningstesten i januar i B1. Vi har hatt en gjennomgang av den nå, og det er mange som ligger skikkelig dårlig an. Svømmetesten på opptaket er ingenting i forhold til livredningstesten.

Livredningstesten er et helvette! Hvordan ligger du an? Skal kjøre testen i neste uke. Ligger på 2min med gjennomført dykk. Den seansen jeg har slitt mest med. Tungt å gå ned flere meter etter svømminga. Har nok tid til ryggsvømminga tror jeg!

Lenke til kommentar

Du sier selv at det er drømmen, og du lever mest sannsynlig bare en gang. Er ikke mange som er lei skolen av de jeg går med, og husk at 2. året er praksis. Så er det bare ett år til med teori og så er man ferdig ;)

Ja det er det, men jeg fikk å lyst til å være i jobben et år til og prøve å bli lei før jeg går videre uten å tenke så mye som nå :p

 

Men jeg får fortsette med forberedelsen og se hva som skjer etter opptaket.

Lenke til kommentar

Først er det 50 meter svømming (hodet over vannet) med uniform (skjorte og bukse), så er det å kle av seg i vannet og kaste klærne på land. Deretter dykker man ned på ca. 4 meter og henter opp en dukke. Etter det skal man svømme med en "bevisstløs" person i klassen som er ca. samme størrelse som en selv, i 50 meter. Til slutt skal man få denne personen opp på land. Alt dette skal skje på 5:10 for gutter og 5:25 for jenter om jeg husker rett.

 

Det dykket etter å ha svømt 50 meter er alt annet enn gøy.

 

@Krimt3k: Vi hadde gjennomgang av testen i dag, og jeg svømte på 5:15 på første forsøk og 4:37 på andre forsøk. Første gang tok jeg meg for god tid til å få av klærne og roe ned pusten før dykket.

Endret av I16
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vil jeg gjerne si noe jeg har sagt før, til alle dere som er i gang med søknadsprosessen i år. Tren på svømming/dykk! Det er ikke bare for å klare opptaket, men også for å legge grunnlaget for å klare livredningstesten i januar i B1. Vi har hatt en gjennomgang av den nå, og det er mange som ligger skikkelig dårlig an. Svømmetesten på opptaket er ingenting i forhold til livredningstesten.

Hva skjer om man ikke består denne testen?

Lenke til kommentar

Noen som har tips angående boplass for de som ønsker seg til Stavern?

 

Har sett litt på boliger samt studentboligen Mølla som ligger i Larvik. Er den å anbefale?

Greie priser generelt rundt Stavern/Larvik, men har et inntrykk av at det er best å bo i Larvik med tanke på fasiliteter osv. Fant ikke et eneste treningsstudio i Stavern f.eks. Så kommer jeg nok til å reise en del fra Sandefjord/Torp i helgene, da er det sikkert flest bussavganger fra Larvik, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg er jente, men kan jo svare på det like vel.

Har dere f.eks et justerbart knebøyrack? I så fall går det ann å justere den til passe høyde, ha beina på en benk og bruke stanga til å trekke deg opp :)

Hehe, selvfølgelig kan du jo svare uansett;) Tenkte i forhold til om noen hadde erfaring fra hvordan de gjorde det!

Men kan prøve med knebøyracken, takk for tips!:)

Lenke til kommentar

Noen som har tips angående boplass for de som ønsker seg til Stavern?

 

Har sett litt på boliger samt studentboligen Mølla som ligger i Larvik. Er den å anbefale?

Greie priser generelt rundt Stavern/Larvik, men har et inntrykk av at det er best å bo i Larvik med tanke på fasiliteter osv. Fant ikke et eneste treningsstudio i Stavern f.eks. Så kommer jeg nok til å reise en del fra Sandefjord/Torp i helgene, da er det sikkert flest bussavganger fra Larvik, tenker jeg.

 

Nei og nei. Ikke bo i Larvik, og hvertfall ikke på mølla. Skal godt gjøres å finne noen som er fornøyde med å bo der, når de ser hvor mye bedre det er å bo i Stavern. Mølla er dyrere, dårligere og krever transport til skolen. Finn en hybel i Stavern som er 100 meter fra skolen og koster nesten halvparten. Mange som flytter fra mølla og til Stavern etter juleferien, og det er nesten ingen 3. klassinger som bor på mølla, og det sier jo sitt.

 

Dette betyr at du ikke må bestå denne første skoleår?

 

Du har 2 forsøk i B2 og B3 også.

Lenke til kommentar

 

Nei og nei. Ikke bo i Larvik, og hvertfall ikke på mølla. Skal godt gjøres å finne noen som er fornøyde med å bo der, når de ser hvor mye bedre det er å bo i Stavern. Mølla er dyrere, dårligere og krever transport til skolen. Finn en hybel i Stavern som er 100 meter fra skolen og koster nesten halvparten. Mange som flytter fra mølla og til Stavern etter juleferien, og det er nesten ingen 3. klassinger som bor på mølla, og det sier jo sitt.

 

Hvor finner man disse billige utleierne? Er det kollektivt eller er det bare hybler rundt omkring hos private som er såpass billige?

Lenke til kommentar

 

Nei og nei. Ikke bo i Larvik, og hvertfall ikke på mølla. Skal godt gjøres å finne noen som er fornøyde med å bo der, når de ser hvor mye bedre det er å bo i Stavern. Mølla er dyrere, dårligere og krever transport til skolen. Finn en hybel i Stavern som er 100 meter fra skolen og koster nesten halvparten. Mange som flytter fra mølla og til Stavern etter juleferien, og det er nesten ingen 3. klassinger som bor på mølla, og det sier jo sitt.

 

 

Såppas!

 

Er det noen sted å trene i Stavern da? Tilbyr skolen noe kanskje?

 

Vet du hvordan det er med bussavganger til/fra Torp da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...