Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

Dette er tatt innendørs nå nettopp håndholdt med X100S. ISO 3200 og blender f/2.0.

 

post-30214-0-43115800-1373670750_thumb.jpg

 

Her kunne jeg lett brukt ISO 6400 og brukt en lukkertid som tilsvarer 1/40. Dette vil gi meg nok lukkertid til å ta skarpe bilder av folk innendørs i en meget mørk stue. Uten blits.

 

Noe slikt vil ALDRI et mobilkamera klare med godt resultat. DET er derfor jeg sjelden bruker mobilkamraet mitt.

 

Du sitter å sammenligner et middelmådig gammelt kompaktkamera med verdens beste mobilkamera og sannheten er (i mine øyne) at ingen av disse to gir gode bilder. Ikke engang i dagslys.

 

Jeg synes du skal prøve noe nytt og kanskje et kompaktkamera i 5.000,- - 10.000,- kr. klassen så skjønner du hvorfor noen vil gi såpass med penger for et hendig men kanonbra kamera.

 

Men hvis bildene du har postet er gode nok for deg, så beholder du det du har. Men du kan ikke forvente at entusiaster synes at bildene dine er gode når filkvaliteten nermest er rubish og de tekniske egenskapene som ISO etc. er helt avlegs.

 

Man får stort sett etter hva man betaler og en mobiltelefon koster i dag godt over 5-6.000,- hvis man skal ha siste skrik. Man får en fin telefon med mange innstillinger og muligheter samt en flott høyoppløselig skjerm etc. men ikke forvent at dem også klarer kunststykket med å montere et kamera i telefonen som kan konkurrere med andre gode kameraer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hva/hvor du vil med komentaren og bildet over.

Mener du at dette ikke kunne vært gjort med de (det) beste mobilkameraet?

Det er nok mørkere enn det ser ut til, for han har brukt ISO 3200 som ser helt fint ut på Fujifilm X100s. Det ville sett ut som grøt på de beste mobilkameraene som er tilgjengelig pr. dags dato pga. ekstremt mye mindre sensor. Ja, med mindre man brukes blits da, men da ville hovedmotivet blitt for lyst, og med helt feil farger, samt at bakgrunnen ville blitt helt svart.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva/hvor du vil med komentaren og bildet over.

Mener du at dette ikke kunne vært gjort med de (det) beste mobilkameraet?

D

 

Det ville det ikke nei, la oss si mobilkameraet går ned til f2, iso 6400 er helt utelukket, det blir en graut uten like på mobilkamera, realistisk maksimalnivå er kanskje iso 320? Da snakker vi 1/20-part, og lukkertiden hadde vært ett halvt sekund, noe du ikke hadde klart å få klart håndholdt med mobil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kald vinterdag ved Drammensvassdraget:

post-224433-0-59217600-1373731546_thumb.jpg

 

Bruene ved Drammen:

post-224433-0-07263300-1373731640_thumb.jpg

 

Gammel hytte ved Kongsberg:

post-224433-0-52096300-1373731873_thumb.jpg

 

Edit:

Får ta med et under verre lysforhold.

Fra en hotelrestaurant på Kypros:

post-224433-0-01195500-1373734296_thumb.jpg

 

For "vanlige" og enkle mennesker, er disse bildene.

Det øverste tatt på en kald spasertur i vinter.

Det midterste er tatt gjennom vinduet på en leilighet, like ved Drammen havn.

Det nederste var del av en serie jeg lagde inne og utendørs for privat salg av en hytte.

(Den ble solgt)

Med (vil jeg påstå) litt over ordinære fotokunnskaper. Både teknisk og i komposisjon.

Hva er galt og kunne vært bedre, på disse 3 bilder. Med f eks et kamera til samme pris som mobilen?

Hvorfor er ikke dette godt nok til "hvedagsbruk" for >90% av oss?

Fyr løs.

Endret av cirka
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle de tre bildeeksemplene dine, cirka, er av statiske motiver tatt i dagslys. Flere ganger i denne tråden er det blitt sagt at til det bruket er mobilkamerane forholdsvis ok. Ikke helt topp, men forholdsvis ok.

 

Det er når lyset blir vanskeligere og motivene ikke lenger er statisk at det krever mer av kamera. Og det er nok en stund igjen før mobilkameraene eventuelt fikser den biffen.

 

 

I går kveld så jeg en dame forsøke å fotografer solnedgangen med et mobilkamera. Til alt overmål med blits. Hun fikk det selvfølgelig ikke til. Dette eksemplet handler så klart mer om om manglende forståelse enn selve kamera. Men selv med litt forståelse blir mobilkamera ikke et særlig egnet verktøy til solnedganger...:-)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med fare for å gjenta meg selv, mobilbilder gir meget bra resultater idag og om man ikke har helt spesielle behov så klarer man seg helt fint med mobilkamera.

 

Med fare for å gjenta meg selv, hvis du synes følgende liste er å ha spesielle behov så synes jeg du har en merkelig definisjon av det.

 

 

- unngå situasjoner der telefonen må reagere raskt. Med telefon risikerer man et øyeblikket er over når bildet faktisk tas, selv om man trykket på utløserknappen i riktig øyeblikk.

- unngå motiver med stor kontrast. Det takler ingen telefoner bra.

- unngå motiver som trenger skikkelig vidvinkel eller tele. Det har ingen telefoner.

- unngå motiver med kombinasjonen bevegelse og lite lys. Det takler ingen telefoner bra.

- glem friheten til å fremheve motivet med selektiv fokus og utvisket bakgrunn.

- pass på å ikke få innkommende anrop når det magiske øyeblikket skjer.

- sørg for å treffe riktig hvitbalanse med en gang, det er ingen (god) vei tilbake etter at bildet er tatt.

- unngå motiver der følgefokus er nødvendig

- unngå motiver der rask fokus er nødvendig

- unngå motiver der eksponeringskompensasjon er nødvendig

- unngå motiver der du selv bør bestemme lukkertiden

- unngå å drikke kaffe før fotograferingen dersom du blir nødt til å bruke lang lukkertid. (Telefonens lave vekt gjør den mye mer følsom for vibrasjoner enn tyngre kamera)

- unngå store utskrifter eller unngå å vise bildene til folk som har høye krav til bildekvalitet

- unngå de fleste former for kreativitet innen fotograferingen

- unngå situasjoner som krever raske justeringer av hvitbalanse, innstillinger, brennvidde etc.

 

Joda, det fins settinger som ikke rammes av denne lista og som kan se glimrende ut i sammenligninger med systemkameraer. Det er jo ikke det artikkelen eller vi i tråden kritiserer, det er den overdrevne bruken av telefon som kamera i situasjoner der man ville fått bedre bilder om man valgte et kamera.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvorfor jeg fortsetter med dette.

Men, flere av de som listes opp takler f eks Nokia 808 veldig bra. Ikke så bra som et bedre dedikert kamera. Men fullgodt for de fleste av oss.

Men, tilbake til bildene.

Det nederste ser man har litt problemer med nattemørket.

Og de andre er statiske og krevere egentlig ikke så mye. Jeg ser det. Men det er da fullt mulig å ta gode bilder med motiv i bevegelse...mm, med et godt mobilkamera.

Dere mener altså at bildene er gode nok og ikke mye å kritisere?

Jeg ble bedt om eksempler....

Men, likevel....

Det viktigste for meg er at jeg har det med de fleste steder. Jeg er mye i skogen og fjellet. Jeg sykler mye.

Når jeg sykler har jeg kun i et lite belte...lommebok, og 808. Vannet er festet til sykkelen.

Befriende er det. Å bare ha en elektro dings.

Et annet moment.

Når jeg ser et godt bilde (bedre enn jeg klarer å få til). Er det ofte øyeblikket, som er fanget og Komposisjonen...som "går inn" hos meg.

Ikke om det mangler litt på det tekniske.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Er du happy, så er du happy, cirka. Det er jo fint det. Du stiller ikke så store krav til et kamera, og heller ikke til bildene dine. Og det er selvfølgelig også helt fint.

 

Det eneste som egentlig så langt er sagt er at i de aller fleste situasjoner så vil et dedikert kamera gjøre en bedre jobb. Ække verre enn det...:-)

 

 

Listen til Simen1 er helt dekkende, og ikke så langt unna å være helt utfyllende for hvilke situasjoner du ikke fikser med et mobilkamera. Kan hende Nokia'n din fikser et par av de på listen hans, men det er da heller ikke et særlig utbredt mobilkamera. Og det fikser ganske sikkert ikke alle de tingene et ganske normalt kamera fikser.

 

 

Nå blir det whisky, det fikser uansett det meste...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg var involvert i ett seminar hvor jeg også stilte ut bilder. De hadde anskaffet en kvinnelig fotograf for anledningen som tok bilder av de som holdt foredrag m.m. og til slutt en samling av alle involverte. Ble litt imponert når ca 50 % av bildene ble tatt med mobilen i ett galleri som ikke var sinnsykt opplyst. Men får vel det man betaler for.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg har nå rykte på meg for å være kresen ang bildekvalitet og bruker omtrent bare mobilkamera (Nokia 808) til å ta bilder med.

Noen ganger kan resultatet bli dårlig men i de aller fleste tilfeller er jeg godt fornøyd:-)

 

Fint at du er happy og, Leirdueredet. Håper du er like happy som "cirka", som også bruker samme mobilkamera. Nesten så man skulle tro dere er samme person...:-)

 

 

 

 

Jaja, jeg har nå rykte på meg for å være kresen ang bildekvalitet og bruker omtrent bare mobilkamera (Nokia 808) til å ta bilder med.

Noen ganger kan resultatet bli dårlig men i de aller fleste tilfeller er jeg godt fornøyd:-)

 

Fint at du er happy og, Leirdueredet. Håper du er like happy som "cirka", som også bruker samme mobilkamera. Nesten så man skulle tro dere er samme person...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

((-:

Jg skjønner du prøver å insinuere noe.

Av det så skjønner jeg at du ikke har lest så mye i spesialtråden om Nokia 808, som ble startet rundt lanseringen og har gått hele tiden inntil den er i ferd med å dø ut nå.

Det er riktig at det ikke har vært så mange der, på grunn av at dette er en sær telefon med lavt salg.

Om du hadde lest der hadde du nok forstått at selv om vi er mye enige her, så har nok det langt fra vært tilfelle hele tiden.

Blant annet har uenigheten bestått i at jeg er misfornøyd med operativsystemet (selv om det jo fungerer) og har ment hele tiden at 808 er for spesielt interesserte og aldri vil selge godt.

Jeg har aldri sett andre med den, hverken her eller i utlandet.

 

likevel godt det ikke var noe voldsomt galt med bildene jeg la ut da.

Det var det jeg lurte litt på.

 

Men, nå har jeg gjort som deg (tatt en "lille") og da er det aldri så lurt etter hvert å skrive på noe forum...

Takk og god natt.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva/hvor du vil med komentaren og bildet over.

Mener du at dette ikke kunne vært gjort med de (det) beste mobilkameraet?

Ja, dette er faktisk helt umulig å få til med et mobilkamera. Hadde du tatt bilde i samme scenario så hadde enten bildet ditt fått en enorm bevegelsesuskarphet, eller så hadde det blitt bare grøt.

Lenke til kommentar
Hva er galt og kunne vært bedre, på disse 3 bilder. Med f eks et kamera til samme pris som mobilen?

Hvorfor er ikke dette godt nok til "hvedagsbruk" for >90% av oss?

Fyr løs.

Bildene er som sagt av statiske motiver i dagslys/sollys og da funker det greit. De aller fleste kameraer tar som sagt OK bilder i sollys/dagslys av statiske motiver.

 

Jeg aner ikke hva denne telefonen koster da jeg ikke finner noen som selger den, men jeg tipper rundt 5.000,- og da får man feks. Sony RX100 som knuser mobilkameraet på det meste.

 

Hvis dette er godt nok for hverdagsbruk for deg så er jo det bra, og det er jo det som er det viktigste. Altså at DU blir fornøyd og har et kamera du faktisk har med deg og bruker.

 

Jeg tilhører nok de 10% som ikke kan fordra mobilbruk til bilder. Joda, jeg knipser litt med mobilen jeg også, men det er kun til facebook bruk og bildene blir slettet samme dagen som dem ble tatt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...