Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at folk er tilsynelatende fornøyde med kvaliteten på mobilkameraer svekker vel dessverre markedet for vanlige kompaktkameraer. På samme måte som markedet for dedikerte bærbare musikkspillere ser ut til å nærmest ha stagnert. Jeg har fortsatt til gode å finne like god lyd fra en mobiltelefon som jeg får fra min gamle mp3-spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at folk er tilsynelatende fornøyde med kvaliteten på mobilkameraer svekker vel dessverre markedet for vanlige kompaktkameraer. På samme måte som markedet for dedikerte bærbare musikkspillere ser ut til å nærmest ha stagnert. Jeg har fortsatt til gode å finne like god lyd fra en mobiltelefon som jeg får fra min gamle mp3-spiller.

 

HTC One X og HTC One er de beste jeg har hørt sålangt. Mulig Beats opplegget er gimmick, men sammenlignet med iPod og en Sandisk jeg liggende her så låter ikke disse dårlig. De har også kraftigere forsterker del som gjør at de driver litt mer tyngre hodetelefoner bedre enn bla iPhone og Samsung Galaxy.

Lenke til kommentar

Det at folk er tilsynelatende fornøyde med kvaliteten på mobilkameraer svekker vel dessverre markedet for vanlige kompaktkameraer. På samme måte som markedet for dedikerte bærbare musikkspillere ser ut til å nærmest ha stagnert. Jeg har fortsatt til gode å finne like god lyd fra en mobiltelefon som jeg får fra min gamle mp3-spiller.

 

Ja ikke tvil om att markedet for kompaktkamera er dårlig idag ja...

Musikk er ett annet område hvor også mobiler er i ferd med å overta ja, er nok mye mindre Mp3 spillere som selges idag enn for 2-3 år siden. Som du sier så er nok mobiler ikke like bra som en dedikert spiller enda nei, men forspranget krymper raskt, på samme måte som med mobilkamera:-)

 

En annen ting ang lyd; lydkvaliteten ved videoopptak er på de beste mobilene idag blitt så bra att kompaktkamera for lengst er forbigått på det området. Har selv gjort diverse konsertopptak med min mobil (808) og det er ingen kompaktkamera som er i nærheten av den lydkvaliteten som jeg har hørt om iallfall:-)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knøttsmå ubeskyttede mikrofoner sliter ofte med vindstøy. For å redusere vindstøyen trengs det en vindstopper. Fysikkens lover er også på dette området sånn at fysisk større = bedre.

 

Men i likhet med fotografering finnes det selvsagt optimale forhold der ubeskyttede minimikrofoner fungerer bortimot like bra som dyre og gode mikrofoner med beskyttelse. Deriblant innendørs lydopptak i for eksempel en konserthall.

Lenke til kommentar

Joda vindstøy kan være ett problem ja. Men nå tenkte jeg på selve lydkvaliteten og muligheten til å takle høyt lydvolum, samt å få en "surround" følese av opptaket. Dette kan løses gjennom avansert teknologi som prosesserer lyden før den lagres. Dette har Nokia 808 og kalles "Rich recording". Man kan stå rett foran høyttalerene og allikevell får man meget fin lyd uten forvrenging. De kompaktkamera jeg har vært borti gir elendig lyd i slike omgivelser..

 

Her er ett par eksempler fra Nokia 808:

 

 

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Joda vindstøy kan være ett problem ja. Men nå tenkte jeg på selve lydkvaliteten og muligheten til å takle høyt lydvolum, samt å få en "surround" følese av opptaket. Dette kan løses gjennom avansert teknologi som prosesserer lyden før den lagres. Dette har Nokia 808 og kalles "Rich recording". Man kan stå rett foran høyttalerene og allikevell får man meget fin lyd uten forvrenging. De kompaktkamera jeg har vært borti gir elendig lyd i slike omgivelser..

 

Enten tåler mikrofonen høy lyd, eller så gjør den det ikke. Og hva slags "avansert teknologi" er det du mener gjør at man takler høy lyd etter at det har vært igjennom mikrofonen? Dynamisk kompresjon?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde mer relevante og viktige diskusjoner hatt like mange innlegg hadde jeg blitt imponert...

Jeg synes da denne tråden er, kanskje ikke så viktig...Men relevant nok for mange?

 

Det rare er jo at vi egentlig ikke er så voldsomt uenige i dette. At dedikerte kamera av f eks typer, som er foreslått her i tråden er langt bedre på bilder.

Nå er lyd og video også dratt inn i diskusjonen og det skal sies at det her også er forskjeller.

Dette er også tilfelle med nåværende telefoner. Man har altså også et videokamera med i lommen. Ikke bare et (etter manges mening) dårlig kamera.

De beste telefonene har nå videokamera som langt overgår hva man fikk til på VHS for noen år siden.

 

Jeg får gi et par eksempler jeg også da.

Et fra flommen som heldigvis ikke ble så ille som fryktet i mitt nærområde sist Mai.

Og en fra Springtseenkonserten(e) i Telenor Arena i slutten av April.

Fra Telenor arena, så mangler det mye både på fokus av og til og vanskelig å få det tekniske optimalt med mye lys på og av og masse skumping og dumping. Men, lyden er bra til å komme fra et mobilkamera.

En annen ting er jo at det kan være vanskelig å komme inn på slike konserter med litt proft utstyr.

I hvert fall holder det standard over vanlig private Youtubeopptak av samme sort.

 

 

Endret av cirka
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvorfor jeg fortsetter med dette. Men, flere av de som listes opp takler f eks Nokia 808 veldig bra. Ikke så bra som et bedre dedikert kamera. Men fullgodt for de fleste av oss. Men, tilbake til bildene. Det nederste ser man har litt problemer med nattemørket. Og de andre er statiske og krevere egentlig ikke så mye. Jeg ser det. Men det er da fullt mulig å ta gode bilder med motiv i bevegelse...mm, med et godt mobilkamera. Dere mener altså at bildene er gode nok og ikke mye å kritisere? Jeg ble bedt om eksempler.... Men, likevel.... Det viktigste for meg er at jeg har det med de fleste steder. Jeg er mye i skogen og fjellet. Jeg sykler mye. Når jeg sykler har jeg kun i et lite belte...lommebok, og 808. Vannet er festet til sykkelen. Befriende er det. Å bare ha en elektro dings. Et annet moment. Når jeg ser et godt bilde (bedre enn jeg klarer å få til). Er det ofte øyeblikket, som er fanget og Komposisjonen...som "går inn" hos meg. Ikke om det mangler litt på det tekniske.

 

Noen sykler på en gammel rusten Biltemasykkel og er fornøyd med det, og noen ganger klarer de å sykle fortere eller lenger enn dårligere trente på en bedre sykkel. Likevel tør jeg påstå at sykkelturene er kjekkere på en lett og god sykkel, unntaket er bekymringen for om den er låst trygt nok når man forlater den...

Lenke til kommentar

Aptina (produsent av kamerasensorer til blant annet telefoner): Sensor size is what matters and the trend is for larger

 

Flott artikkel med klar melding.

 

Samtidig er det interessant å se at kompaktkamerasalget stuper (-48% på et år), mens systemkameraene ikke synker så mye (-18%). NB. Statistikken gjelder bare japansk-produserte kamera, altså ikke Samsung, som jeg tipper har økt sin markedsandel i perioden.

Lenke til kommentar

Mobilkameraer er kjekt å ha når en ikke har noe annet kamera for hånden...., og ellers ikke noe særtlig brukandes til annet enn å laste opp bilder på sosiale medier.... :huh:

Mye bedre om noen hadde kommet opp med et skikkelig kompaktkamera som det også kan ringes/sendes meldinger med..., det hadde vært noe det... :green:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...