Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som jeg har nevnt tidligere så er selve fotografen minst like viktig som selve mobilkameraet. Her er en fin artikkel å lese for dere som lever i den tro att "mobilkamera er dårlig".... Veldig flotte bilder tatt med Nokia 808 :)http://juhalappalainen.wordpress.com/2012/10/10/nokia-808-pureview/

 

Det kan man nok argumentere for, men hva så? Jeg som dårlig fotograf tar likefullt langt bedre bilder med systemkamera enn mobil.

 

Ellers må du vel være enig i at den nokian ikke er særlig representativt, ett tjukt beist med OS "ingen" vil ha bygd rundt å ha ett godt kamera? En telefon folk faktisk kjøper for kameraet sin del nesten alene? Er jo nesten nærmere ett kompaktkamera med mobilfunksjon enn motsatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan man nok argumentere for, men hva så? Jeg som dårlig fotograf tar likefullt langt bedre bilder med systemkamera enn mobil.

 

Ellers må du vel være enig i at den nokian ikke er særlig representativt, ett tjukt beist med OS "ingen" vil ha bygd rundt å ha ett godt kamera? En telefon folk faktisk kjøper for kameraet sin del nesten alene? Er jo nesten nærmere ett kompaktkamera med mobilfunksjon enn motsatt.

 

AtW

 

Det kan godt være, men som du så var poenget mitt var å påpeke att fotografen er minst like viktig som selve kameraet, noe som ikke alle er like innforstått med her tydeligvis.

 

Eh, leste du anmeldelsen av selve mobilen i artikkelen jeg linket til ??

Jeg har selv brukt 808 mye så jeg har inngående kjennskap til den. Mobilen har vell strengt tatt mer HW tilkoblinger etc. og kan gjøre alt andre smartmobiler kan gjøre, OS`et fungerer også meget bra :)

Det jeg kan være enig i derimot er att det er langt dårligere utvalg i apps enn Android/IOS, men det sier ikke att mobilen er "dårlig" !!

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det kan godt være, men som du så var poenget mitt var å påpeke att fotografen er minst like viktig som selve kameraet, noe som ikke alle er like innforstått med her tydeligvis.

 

Eh, leste du anmeldelsen av selve mobilen i artikkelen jeg linket til ??

Jeg har selv brukt 808 mye så jeg har inngående kjennskap til den. Mobilen har vell strengt tatt mer HW tilkoblinger etc. og kan gjøre alt andre smartmobiler kan gjøre, OS`et fungerer også meget bra :)

Det jeg kan være enig i derimot er att det er langt dårligere utvalg i apps enn Android/IOS, men det sier ikke att mobilen er "dårlig" !!

 

Hvem er det som ikke er inneforstått med det?

 

Tja, du liker den sikkert, men det er jo hevet over enhver tvil at OSet er langt mindre populært, og at det er en stor telefon. For de aller fleste har OS-utvalg endel å si. Og selv om du er uenig i det, så er det en lite representativ telefon, den har spesielt godt kamera, og jeg har ikke sett en eneste en av de "in the wild", INGEN har jeg sett bruke den telefonen, hvor mange promille av markedet har den? De flestes mobiler er på ett annet nivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem er det som ikke er inneforstått med det?

 

Tja, du liker den sikkert, men det er jo hevet over enhver tvil at OSet er langt mindre populært, og at det er en stor telefon. For de aller fleste har OS-utvalg endel å si. Og selv om du er uenig i det, så er det en lite representativ telefon, den har spesielt godt kamera, og jeg har ikke sett en eneste en av de "in the wild", INGEN har jeg sett bruke den telefonen, hvor mange promille av markedet har den? De flestes mobiler er på ett annet nivå.

 

AtW

 

Det virket som flere her på forumet samt trådtittelen mente att det var "umulig" å få gode bilder fra ett mobilkamera, noe disse bildene motbeviser.

 

Jeg sier ikke att mobilen er fysisk "liten" heller, selvsagt er den fysisk større med en såpass stor bildebrikke, det sier seg selv. Vel og merke er det tykkelsen som er "fysisk større", høyde og bredde samt vekt er slett ikke "større" der er det mange andre mobiler som er mye "større", så jeg tror du ser litt for snevert på saken der :wee:

 

Att OSèt er mindre populært er riktig ja, men dette er jo pga Nokia holder på å fase dette ut nå til fordel til WP, så ja det er riktig. Men som bruker lider man ikke noe av det annet enn att app-utvalget er mindre som sagt...

Må si det er imponerende hvor bra brukergrensesnittet er i menyer etc og hvor lynkjappt kameraet starter , det er en drøm å bruk, det er iallfall min erfaring, det kan man også lese utav artikkelen jeg linket til :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Her må jeg faktisk si jeg er helt enig med Leirdueredet.

Jeg liker heller ikke Symbian OS.

Men, dette er da virkelig en mobiltelefon, det går an å få rikltig så bra bilder med. Zoom og video likeså.

Og det er veldig mye fotografen det kommer an på.

En noe over middels fotograf får bedre bilder med Nokia 808 enn store deler av befolkningen får til med et godt komp.kamera.

 

Derfor er jeg veldig spent på windowsversonen som presenteres i dag....

 

http://unleashthepho...kia-lumia-1020/

Endret av cirka
Lenke til kommentar
Det kan godt være, men som du så var poenget mitt var å påpeke att fotografen er minst like viktig som selve kameraet, noe som ikke alle er like innforstått med her tydeligvis.

Er ikke det omtrent like idiotisk som å hevde at rattet er viktigere enn motoren i en bil? Man trenger begge deler. Bildene blir ikke bedre enn det svakeste ledd i kjeden.

 

Noen ganger klarer dårlige fotografer å trykke på knappen når både komposisjon, lys og annet tilfeldigvis stemmer. Noen ganger er lysforhold, motiv og annet sånn at selv dårlige kamera gir gode bilder. Jo flere risikofaktorer for dårlige bilder man fjerner jo bedre er sjansene for å få gode bilder. Insisterer man på å bruke dårlig utstyr risikerer man langt dårligere keeper-ratio enn om det bare sto på fotografen.

Lenke til kommentar

Her er et bilde tatt med en HTC One, kl kvart på elleve på kvelden. Det var nesten mørkt! Rett fra telefonen, ingen etterbehandling i det hele tatt. Tror ikke noen ville protestert om jeg sa det var tatt med et relativt godt kompaktkamera.

 

Om du hadde sagt med ett relativt godt kompaktkamera, så tror jeg noen hadde protestert jo.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er et bilde tatt med en HTC One, kl kvart på elleve på kvelden. Det var nesten mørkt! Rett fra telefonen, ingen etterbehandling i det hele tatt. Tror ikke noen ville protestert om jeg sa det var tatt med et relativt godt kompaktkamera.

Dette er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke liker mobilbilder. Hele bildet fremstår for meg som ullent og det mangler detaljer.

 

Et bilde jeg ville kassert med det samme.

Lenke til kommentar
Jeg har selv brukt 808 mye så jeg har inngående kjennskap til den. Mobilen har vell strengt tatt mer HW tilkoblinger etc. og kan gjøre alt andre smartmobiler kan gjøre, OS`et fungerer også meget bra :) Det jeg kan være enig i derimot er att det er langt dårligere utvalg i apps enn Android/IOS, men det sier ikke att mobilen er "dårlig" !!
Jeg sier ikke att mobilen er fysisk "liten" heller, selvsagt er den fysisk større med en såpass stor bildebrikke, det sier seg selv. Vel og merke er det tykkelsen som er "fysisk større", høyde og bredde samt vekt er slett ikke "større" der er det mange andre mobiler som er mye "større", så jeg tror du ser litt for snevert på saken der :wee:

 

Att OSèt er mindre populært er riktig ja, men dette er jo pga Nokia holder på å fase dette ut nå til fordel til WP, så ja det er riktig. Men som bruker lider man ikke noe av det annet enn att app-utvalget er mindre som sagt...

Må si det er imponerende hvor bra brukergrensesnittet er i menyer etc og hvor lynkjappt kameraet starter , det er en drøm å bruk, det er iallfall min erfaring, det kan man også lese utav artikkelen jeg linket til :)

Jeg tror mange her som har fått med seg at du er siste dagers evangelist for Pureview 808, men holder det i gode og onde dager, eller konverterer du straks Lumia 1020 kommer i butikken?

 

For all del, jeg synes kameramaskinvaren er glimrende til å være et telefonapparat og vil mye heller ha den tykkelsen og etter forholdene godt kamera, enn bluraycover størrelse telefonapparat uansett hvor tynn den måtte være.

 

__________

 

Angående tow sitt bilde: Det er så grøtete at man nesten ikke ser om det er alger og tang eller blomstereng foran det risgrøt-kornete bygget. Flammene og lyset fra gatelysene kan forveksles med overkjørte appelsiner, boligblokkene kan minne om en et psykadelisk mønstret teppe og teglstensmuren til høyre kunne like gjerne vært et persisk teppe om jeg ikke hadde sett konteksten. Ok, jeg trenger vel egentlig ikke beskrive mer. Bildet sier mer enn tusen ord.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange her som har fått med seg at du er siste dagers evangelist for Pureview 808, men holder det i gode og onde dager, eller konverterer du straks Lumia 1020 kommer i butikken?

 

For all del, jeg synes kameramaskinvaren er glimrende til å være et telefonapparat og vil mye heller ha den tykkelsen og etter forholdene godt kamera, enn bluraycover størrelse telefonapparat uansett hvor tynn den måtte være.

 

__________

 

Angående tow sitt bilde: Det er så grøtete at man nesten ikke ser om det er alger og tang eller blomstereng foran det risgrøt-kornete bygget. Flammene og lyset fra gatelysene kan forveksles med flatklemte appelsiner og boligblokkene kan minne om en et psykadelisk teppemønster. Ok, jeg trenger vel egentlig ikke beskrive mer. Bildet sier mer enn tusen ord.

 

Jeg har som nevnt Nokia 808 og er veldig fornøyd med den ja. Selv prioriterer jeg kamera høyt på en mobil og da er 808 helt genial, greitt nok man har mindre utvalg i apps men det betyr lite for meg, å ha en mobil som tar gode bilder er mye viktigere. Men det er min prioritering da, jeg skjønner att du og andre her prioriterer annerledes og det er selvsagt ikke noe jeg legger meg oppi :)

 

For min del er heller ikke tykkelsen på 808 noe problem, jeg har prøvd andre mobiler og må si flere av de har vært mer sjenerende pga stor høyde/bredde, enn det tykkelsen er på 808, men igjen; det er meg :)

 

Ellers er jeg enig i att bildet til "tow" ikke var særlig bra....

Lenke til kommentar

Har ikke påstått at det er "bra". Poenget er at det er et bilde tatt i lite lys (svært lite lys) med en av de bedre telefonene (kameramessig skal det yte "godt i lite lys) som finnes i dag, men jeg har hatt kompaktkamera som skal være "gode" som ikke hadde klart det bedre. Selvsagt er bildet dårlig,men hva kan man forvente av en to mm stor glassåpning?

Et "godt" mobilkamera kan til nød duge til å dokumentere noe man ellers ikke ville fått dokumentert (fordi man ikke har med kamera) men heller ikke mer, er nå min mening.

Lenke til kommentar

Har ikke påstått at det er "bra". Poenget er at det er et bilde tatt i lite lys (svært lite lys) med en av de bedre telefonene (kameramessig skal det yte "godt i lite lys) som finnes i dag, men jeg har hatt kompaktkamera som skal være "gode" som ikke hadde klart det bedre. Selvsagt er bildet dårlig,men hva kan man forvente av en to mm stor glassåpning?

Et "godt" mobilkamera kan til nød duge til å dokumentere noe man ellers ikke ville fått dokumentert (fordi man ikke har med kamera) men heller ikke mer, er nå min mening.

Bildet er faktisk veldig dårlig.

 

Jeg har også et kompaktkamera som ikke hadde gjort det bedre enn mobilen din. Det er et Canon Ixus v2 fra 90-tallet.

 

Riktig.. man kan ikke forvente så mye fra et mobilkamera :)

Lenke til kommentar

Har ikke påstått at det er "bra". Poenget er at det er et bilde tatt i lite lys (svært lite lys) med en av de bedre telefonene (kameramessig skal det yte "godt i lite lys) som finnes i dag, men jeg har hatt kompaktkamera som skal være "gode" som ikke hadde klart det bedre. Selvsagt er bildet dårlig,men hva kan man forvente av en to mm stor glassåpning?

Et "godt" mobilkamera kan til nød duge til å dokumentere noe man ellers ikke ville fått dokumentert (fordi man ikke har med kamera) men heller ikke mer, er nå min mening.

Vet ikke om jeg vill kalle 1/25 med f2 og iso 250 for "svært lite lys", men det er i hvertfall ikke mye lys, det er jeg enig i. Bildet er ekstrem grautete, man kan forvente en god del bedre av ett godt kompaktkamera.

 

AtW

 

Jeg har som nevnt Nokia 808 og er veldig fornøyd med den ja. Selv prioriterer jeg kamera høyt på en mobil og da er 808 helt genial, greitt nok man har mindre utvalg i apps men det betyr lite for meg, å ha en mobil som tar gode bilder er mye viktigere. Men det er min prioritering da, jeg skjønner att du og andre her prioriterer annerledes og det er selvsagt ikke noe jeg legger meg oppi :)

 

 

Synes dette fint underbygger at den nesten er nærmere ett kompaktkamera med mobilfunksjon enn motsatt :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har to speilreflekser (både film og digital), kompaktkamera og mobil med kamera. Synes selv jeg klarer å få til gode bilder med alle. Den tekniske kvaliteten både på utstyr og bilder er selvsagt best på/med dSLRen, men mobilen har den fordelen at den så å si uten unntak alltid er med over alt.

 

Mange av mine egne favorittbilder er tatt med mobil. Teknisk sett er nok ingen av de bildene noe å rope hurra for, men det er motivene som gjør at jeg liker dem og den tekniske kvaliteten er for meg "god nok". Kompakt eller speilrefleks ville gitt bedre teknisk kvalitet, men det er ikke sikkert jeg ville klart å fange motivene på samme måte. Kompakt eller speilrefleks var uansett ikke med på de aktuelle turene.

 

Har man "øye for foto" og er klar over de tekniske begrensningene mobilen har og forholder seg til dem klarer man fint å få til gode bilder. Kompakt og speilrefleks gir større frihet, flere muligheter og bedre teknisk kvalitet, men krever også noe mer tiltak. Det er ikke alltid det er praktisk å bære med seg fotobaggen en hel dag og kompakten min får ikke plass i shortslommene når mobil, nøkler og lommebok allerede er der.

 

Her er noen eksempler på bilder (ikke mine!) tatt med mobilkamera som jeg synes er gode:

http://www.aikbengchia.com/color

Endret av cfit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg vill kalle 1/25 med f2 og iso 250 for "svært lite lys", men det er i hvertfall ikke mye lys, det er jeg enig i.

 

Jeg stusset også på det. Det var mye mørkere enn den eksponeringen skulle tilsi, og samtidig var det mye større forskjell på lyst og mørkt. Bakken rett ned var vanskelig å se, den var helt mørk. Jeg gjetter på at bildet ble eksponert etter lysstyrken i brannen, og at de mørke partiene er dratt kraftig opp av bildebehandlingen, og samtidig en overdreven bruk av støyreduksjon. Det kan forklare den totale mangelen på detaljer. Det hadde vært morsomt å kunne sett på råfilen av det bildet, men det går nok ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...