Gå til innhold

Helt nye Opera er ute nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dei vanlige mouse gestures er forsatt på plass (holde inn museknappen og dra ned for ny fane, eller å dra til venstre for å gå tilbake). Men du kan ikkje lenger trykke høgre museknapp og deretter venstre for å gå tilbake, eller motsatt for å gå framover.

 

I staden så er enkelte av funksjonane tilgjengelige ved å høgreklikke kvar som helst på sida.

 

 

 

For min del så har eg litt blanda følelser for Opera 15.

På den eine sida så savner eg alle desse fiffige funksjonane som eg har blitt vand med. Særlig savner eg at eg ikkje kan flytte rundt på ting slik som eg kunne før.

 

Men når det er sagt så er det svært positivt at Opera 15 er langt kjappare og mindre ressurskrevande enn Opera 12. Sjølv med mange faner åpne så henger Opera 15 med i svingane.

 

 

Men summa sumarium så kan eg styre begeistringa mi for Opera 15. Dersom eg ville ha ein kjapp nettleser utan muligheit til personleg tilpassning så hadde eg brukt Chrome.

Opera har missta sitt særpreg og konkurranse fortrinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke fornøyd.

For min del mangler:

- Rocker gestures

- CTRL+Z man hadde før

- Bokmerker

- Innholdsblokkering

- Thumbnail tabs

- Masse mulgheter i opera:config

 

Eneste jeg liker er at dem har fjernet Tab Stacking (som av en eller anna grunn ikke er mulig å deaktivere i v12.x)

 

I gamledager var det de andre nettleserne som diltet etter Opera, nå er det vist Opera som dilter etter Chrome.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

WTF de fjernet pinned og grouped tab. nå ser mine 70ish faner ut som ja 70 faner. Ctrl+Z er også borte

 

Ja, var nok det de gjorde.

De åpnet koden, så markerte de koden for pinning og tab stacking, så trykket de på delete.

Deretter lanserte de Opera 15.

De rett og slett tok ut koden for funksjoner som Opera kom med for ikke alt for lenge siden som alle digger, som de hadde implementert i Opera 15, så fjernet de den fra Opera 15 rett før de ga ut installasjonsfilene.

 

Ja, det høres riktig ut.

 

Ellers, en haug mangler, håper de er på plass i neste versjon :) I det minste funker Sharepoint til en viss grad, youtube osv veldig mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, var nok det de gjorde.

De åpnet koden, så markerte de koden for pinning og tab stacking, så trykket de på delete.

Deretter lanserte de Opera 15.

De rett og slett tok ut koden for funksjoner som Opera kom med for ikke alt for lenge siden som alle digger, som de hadde implementert i Opera 15, så fjernet de den fra Opera 15 rett før de ga ut installasjonsfilene.

 

Ja, det høres riktig ut.

 

Ellers, en haug mangler, håper de er på plass i neste versjon :) I det minste funker Sharepoint til en viss grad, youtube osv veldig mye bedre.

De burde nok tenkt seg om og holdt denne som en beta-utgave frem til de viktige funksjonene var på plass. Nå ser det ut som om Opera forsøker å slippe å programmere inn funksjoner for å spare penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å klage her over manglende funksjoner, ta en titt på http://my.opera.com/desktopteam/blog/ så ser dere det at det vil komme next-versjoner fortløpende hvor fullt fokus ligger i å reimplementere funksjoner som mangler i 15. Først ut i 16 er følgende:

 

Right now, we are focusing on synchronization (aka Opera Link), enhanced tab management (visual tabs and so on) and support for themes – and these are just a few of the features you can expect to find soon in our next releases!

 

Opera har gått over til en "rapid release cycle" noe som innebærer at nye versjoner vil komme vesentlig hyppigere enn før, med "nye" gamle features.

 

Videre pushes ikke Opera 15 på som en oppgradering til Opera 12 for eksisterende brukere, man må selv laste ned og installere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

VAR.

 

De skal slite fryktelig med å opprettholde dette når de nå har gått over til skinning av Chrome.

Så fordi de bruker samme kode for rendering (Webkit) må de implementere de samme ekstrafunksjonene?

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor bruken av Webkit skal forhindre Opera i å være et hestehode foran Chrome og FireFox, det blir som å påstå at det er ingen forskjell på Volkswagen og Mercedes fordi de begge bruker forbrenningsmotorer.

Lenke til kommentar

chrome er tregere på flash og bruker mer cpu kraft enn opera 12 på min core i7 1.9 laptop i allefall... pinch to zoom fungerer heller ikkje på chrome i win 8, men det gjer det på opera 12. chrome støtter ikkje 100% fullt ut hardware accelerasjon av flash. det gjør opera 12. opera støtter då både hardware decoding og hardware rendering. chrome kjører software video decoding som gjør at du får 10til 20% meir cpu forbruk som er mykje for en laptop der batteri tid er viktig

Lenke til kommentar

Så langt ser det faktisk bra ut. Trenger å få mer avanserte brukerinnstillinger og muligheter når det gjelder tabs før jeg kan ta den i bruk daglig. Jeg skjønner at det å lage en nettleser ikke er gjort i en fei, men alt i alt synes jeg det er en god nettleser. Dette er tross alt bare den første versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...