Gå til innhold

AMD FX-8350 - Maks 4.6GHz. Noen som har noen råd?


Anbefalte innlegg

Har et MSI 890FXA-GD70 hovedkort.

 

RAM og alt annet er urørt, kun CPU jeg skal overklokke.

 

Det som skjer er at når jeg kjører høyere CPU volt enn 1.38 krasjer PCen etter et par min. Jo høyere volten er jo fortere krasjer den. På 1.5v krasjer den etter 3-6 sekunder.

 

Den har ikke krasjet til nå på 1.38, og har nå stått i 7 minutter uten problem.

 

Har en CM 212 Evo kjøler, og temperaturene har aldri oversteget 51 grader på noen voltnivåer, hvertfall ikke før den har krasjet.

 

Når jeg kjører 4.7GHz på samme volt som jeg har nå (1.38, som virker stabilt) kutter en og en kjerne etterhvert og starter igjen når prosessoren kommer under 48-49 grader.

 

Har ikke stilt på noe annet enn multiplikator og cpu volt. Må jeg kjøre opp strømmen på annet enn CPU også eller er det bare hovedkortet mitt som kneler tror dere?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, det står for hvor mange faser VRM-systemet på hovedkortet ditt har. 4 stykk til CPU betyr at du har 4 moduler som jobber for å mate prosessoren din med strøm (konverterer 12 V fra strømforsyningen til 1,38 V). Disse er konstruert for 130 W, men når du overklokker slik du gjør så øker belastningen til sikkert noe nærmere 200W. Med fire ynkle faser så vil disse sliter enormt i forhold til om du hadde si 8 eller 12 stykk som lasten ble fordelt over.

 

En av grunnene til at dårlige hovedkort og overklokking går dårlig sammen til tider.

Lenke til kommentar

Ok skal ta en titt på disse :)

 

Her er komplette specs:

 

PSU: Corsair CX750

Hovedkort: MSI 890FXA-GD70

Prosessor: AMD FX-8350

GPU: ATi Radeon 7970 GHz Edition

Minne: 16 GB 1600MHz

Lagring: Samsung 840 Pro 256 GB SSD

 

Hva vil være det beste kjøpet for overklokking av min 8350 uavhengig av pris da?

Har ikke noe imot å bruke et par tusen på et skikkelig godt hovedkort :)

Og siden jeg har en SSD vil jeg gjerne også ha et som har gode SATA kontrollere så jeg får maks ytelse av den :)

Lenke til kommentar

Bare husk å kjøpe det nyeste, sjekk gjerne på Asus sine sider hva som er siste rev der.

 

Men er ikke dette et AM3+ kort?

 

Ifølge prisguide er det vanlig AM3 kort.

 

EDIT: Vet jo at AM3+ cpu passer på AM3 hovedkort da jeg har akkurat denne komboen. Tenker bare at når jeg først oppgraderer burde jeg kanskje kjøpe det nyeste hvertfall. Eller hva tenker du?

 

EDIT2: Glem det, ser nå at det er prisguide.no som har feil :)

 

EDIT3: Men Asus Crosshair V da? Ser det er dyrere enn siste versjon av sabertooth :)

 

EDIT4: Screw it, så en kar som lett fikk 4.9 GHz med Sabertooth og 8350 på 1.48V. Går for denne da jeg :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

T.O:

Ser at Gigabyte GA-990FX var nevnt som et alternativ når du skal overklokke en fx 8350.

Er i tvil om det er lurt ettersom jeg nettopp har et slikt kort (GA-990FXA-UD3) og har akkurat samme problemer som trådstarter.

Jeg har Corsair H80i vannkjøling, men maskinen restarter på 4.6 Ghz, med cpu volt skrudd opp to hakk (+0.050v). Temp'en på cpu er da 41 grader etter å ha kjørt Prime 95 i ca. 15 minutter.

 

Er ikke helt ferdig å teste, men mulig jeg kan få 4.6-4.7 Ghz med + 0.025v.

 

Litt surt, for tror jeg lett hadde nådd 5 Ghz med vannkjølig om ikke hovedkortet hadde sagt stopp.

Strømforsyningen er for øvrig en Zalman på 600W, og skjermkortet er relativt enkle greier (Asus Radeon HD 7770) som ikke drar særlig mye strøm.

Endret av Beetlejuice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...