Gå til innhold

Slik blir entusiast-prosessoren Haswell-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kommer ikke nå fordi det ikke er behov for Intel å få den ut på markedet nå. AMD har ingenting å konkurrere med i det segmentet.

Så enkelt er det ikke.

Her er det en prosessor som primært er beregnet på server or arbeidsstasjonmarkedet, det er også en helt annen minnestandard (DDR4 vs. DDR3). Det er en litt mer komplisert prosess en å bare smekke sammen en brikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GDDR5 er da strengt tatt en egen SDRAM utviklet av AMD basert på DDR3. DDR4 blir altså en ny standard, jeg trodde de skulle greie over 3 GHz minnehastighet, men det kommer vel senere. Om AMD skal bygge en ny høyhastighets minneteknologi som skal ta over for GDDR5, så blir vel det sikkert kalt GDDR6 og basert på DDR4.

Det stemmer ikke helt.

GDDR5 er en standard definert av JEDEC (Joint Electron Devices Engineering Council) sine medlemmer. AMD er en av mange medlemmer i denne standariseringsorganisasjonen.

 

http://www.jedec.org/about-jedec/member-list

Lenke til kommentar

Funfact: xeon 10 core og 12 core for 2011 plattformen er allerede i test. Suoermicro har selvfølgelig eksemplarer av disse, samt minst en på xtremesystems. Nda deluxe enda selvfølgelig, men morro å vite at de finnes :)

 

Mulig du snakker med samme person som det jeg gjør, men det er et par på vei til en for testing :p Uansett lame siden det er vanskelig å overklokke disse noe spesielt...

Lenke til kommentar

Syns de fint kan hoppe pent over DDR4. Etter hva jeg har forstått så er PS4 innmaten mer eller mindre en tradisjonell PC med DDR5

 

DDR4 er ikke på markedet og derfor kan heller ikke PS4 ha DDR5. PS4 har GDDR5 som er helt standard på grafikkort til PC.

 

DDR4 vil nok bli raskere enn GDDR5

Lenke til kommentar

Ennå en ny sokkel... Aka folk som allerede har handlet haswell, må ha nytt hovedkort au til denne..

Haswell/Ivy Bridge/Sandy Bridge er i et annet segment enn Haswell-E/Ivy Bridge-E/Sandy Bridge-E. Selv om Haswell akkurat har blitt lansert så er fremdeles Sandy Bridge-E Intels toppmodeller, og disse vil bli avløst av Ivy Bridge-E i høst. E-seriene er primært rettet mot det profesjonelle markedet, men finnes også i noen få konsumentprodukter. Disse har en egen sokkel, og slik har det vært i mange år nå, dette er ikke nytt.

 

Jada, endelig kommer dem med 8kjerne cpuer de og.. da dykker vel amd sine 12-16kjerne cpuer opp snart da håper vi på?

 

Men 2014?? Hvorfor ikke NÅ?

Intel har hatt 10-kjerner i snart to år, og kommer snart med 12- og 16-kjernes varianter ser det ut til.

 

Haswell-E kommer om et år fordi den ikke er klar ennå. Hadde Intel hatt konkurranse i dette segmentet så hadde det nok vært bittelitt mer press, men vi hadde ikke fått det et år før av den grunn.

Lenke til kommentar
"Nye Haswell-E benytter selvsagt Hyper-threading, noe som innebærer at den kraftigste modellen får hele 18 tråder til disposisjon, mens den andre får 12."Jaggu. 9 kjerners prosessor
Her må det være skrivefeil ja. Er nesten så jeg vil søke om å bli korrektur leser.For å øke kvaliteten på artiklene såklart; digger HW!

 

Litt vanskelig når du ikke klarer å skrive korrekturleser riktig engang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, servere har jo hatt 12/16 kjerner ganske lenge. En FX-8350 med 16 kjerner 200w tdp og en pris på 2-3000kr.. burde ikke vaere så vanskelig for amd å få till?

650mm^2 brikkestørrelse

200+ W TDP

Marginale forbedringer i ytelse.

Drastisk reduserte klokkefrekvenser som følge av dårlig yield.

Nytt sokkelkrav, som sannsynligvis flytter Northbridge over på prosessoren (og spiser enda flere transistorer)

 

Jeg tror dette vil være:

  1. Veldig vanskelig å få til for AMD.
  2. Veldig dyrt å få til for AMD.
  3. Veldig liten profitt for AMD.
  4. Total skivebom

Lenke til kommentar

650mm^2 brikkestørrelse

200+ W TDP

Marginale forbedringer i ytelse.

Drastisk reduserte klokkefrekvenser som følge av dårlig yield.

Nytt sokkelkrav, som sannsynligvis flytter Northbridge over på prosessoren (og spiser enda flere transistorer)

 

Jeg tror dette vil være:

  1. Veldig vanskelig å få til for AMD.
  2. Veldig dyrt å få til for AMD.
  3. Veldig liten profitt for AMD.
  4. Total skivebom

 

DIsse serverchippene finnes jo allerede, og med langt under 200w TDP.

 

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-Opteron%206386%20SE%20-%20OS6386YETGGHK.html

 

"bare" 140w... :)

Lenke til kommentar

Det er to stk 8350-chipper.

 

Korrekt, men hvorfor skulle det blitt 200w TDP hvis det IKKE var to stykk 8350? TDP'en ville heller dalt litt.

 

Summa summarum kunne AMD fint sluppet disse til desktop hvis de ville det - hvertfall nå som de åpner for 220w TDP på enkelte CPUer. 3.3-3.4GHz stock, og med solid turbo (typ 4 GHz++) dersom man bruker 8 "kjerner" eller mindre burde gå fint med den begrensningen. Om det ville vært en hit er en annen sak... Rent regnekraftmessig ville de slått tilbake, om ikke annet.

Lenke til kommentar

Så enkelt er det ikke.

Her er det en prosessor som primært er beregnet på server or arbeidsstasjonmarkedet, det er også en helt annen minnestandard (DDR4 vs. DDR3). Det er en litt mer komplisert prosess en å bare smekke sammen en brikke.

 

Tja, kanskje. Jeg har forsåvidt sett folk bruke 8-kjerners Xeon på X79-brikkesett, men greit nok, det er ikke hva det i utgangspunktet var ment for.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje. Jeg har forsåvidt sett folk bruke 8-kjerners Xeon på X79-brikkesett, men greit nok, det er ikke hva det i utgangspunktet var ment for.

Nå er jeg ikke helt med.

8-kjerners Xeon er støttet på X79. Har selv en maskin på labben med X79 (Intel DX79SI) og en Intel Xeon E5-2680.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...