Gå til innhold

? PC-folket vinner på nye konsoller


Anbefalte innlegg

Hvis det var slik at PCer hadde 1.5x bedre ytelse enn konsoller i 2005 og det er antatt 2.5x bedre ytelse på PCer i forhold til konsoller i 2013, vil ikke da det si at gapet er blitt større?

 

 

Jo, men det skal også nevnes at skjermkort er i dag mye heftigere enn før. husker jeg rett var det vel ingen skjermkort som hadde TDP over 100W ?? i dag har det "værste" kortet en TDP på 250W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det veldig anerledes enn dagens? Konsollene har hatt 3 (XBox) til 7 (PS3) kjerner siden 2005 , likevel skalerer nesten ingen titler forbi 1.

 

Playstation sine kjerner har riktignok vært gjemt bak litt for mye finurlig arkitektur, men XBox360 er en helt "bog standard" trippel CPU PC-arkitektur.

Jup, og mange spill bruker to kjerner, det er fire eller fler som ikke brukes, ja en god del EA spill bruker 1 masse indie spill basert på unity bruker en, her er utviklings verktøyet problemer.

 

Problemet med PS3 er at den har en powerpc cpu og 6 små cell kjerner som krever egen kode og kjøres uavhenging av hovedkjernen. Så du kan for eksempel kode fysikk inn på cell og AI på hoved cpu.

Et sted med masse enheter som roter rundt vil slite hart på hoved, så sprenger du alt i lufta og cell blir overbelastet :) Litt enklere når alt kjører på samme platform.

 

Den amd cpuen har ikke så kraftige kjerner sikkert ikke mye kraftigere en den powerpc kjernen.

Hvis de skal skalere opp for å bruke gpu og minne fult ut må de gå flertrådet.

Dette er både MS og Sony klar over, hadde de ikke vært forbrett på dette ville de gått for en 4 kjernes cpu og en kraftigere GPU.

Lenke til kommentar

Dette er små detaljer sånn jeg ser det, samme/tilsvarende AMD CPU på PC vil være helt kompatibel med hsawell, ha liknende ytelse, kjøre akkurat de samme spillene og programmene.

 

AtW

Jup, begge kan kjøre de samme pc programmene, de detaljene der vet ikke OS noenting om i det hele tatt.

Det er noen forsjeller på intel og amd cpuer når det gjelder utvidet instruksjonsset men dette har vært slik siden før vi fikk 64 bit cpuer.

Atom er mer forsjellig en forsjellen mellom denne pildriver baserte cpuen og hassvell.

Xbox One vil kjøre Win 8, nei ikke standard versjonen men det vil være en x64 versjon.

Lenke til kommentar

Å parallellisere spillmotorer i mange tråder er både komplekst og ikke alltid så hensiktsmessig da det har en del begrensinger i forhold til hva som faktisk kan spres over forskjellige tråder. Noen få tråder er ikke unormalt (dog de sjelden utnyttes til det fulle), men å utnytte 8 cpu-kjerner fullt ut til enhver tid er for en spillmotor en utrolig vanskelig oppgave. Dessuten er det svært mange spill som tross alt ikke har SÅ mye CPU load, sammenlignet med GPU...

Du har rett, jeg har ingen anelse hvorfor de valgte en 8 kjernes cpu. Men de må ha en grun, hvis ikke hadde de valgt en 4 kjernes og fått mer plass til GPU. Et bruksområde er fysikk, et annet å avlaste gpu siden de deler minne går dette raskt.

Lenke til kommentar

 

150W var "verstingen" før 8800GTX kom ut.

I dag har det verste kortet 375W TDP forresten ;)

Her er vel også forklaringen på hvorfor gapet mellom konsoll og pc øker. Hadde vel vært nesten en umulighet å pakke inn ett skjermkort på 200+++watt i tillegg til det andre inn i en boks på størrelse med ps4 eller xbox one. Samtidig så tror jeg at en ps4 ligger på det nivået som man finner en gjennomsnittspc.

Lenke til kommentar

... denne pildriver baserte cpuen og hassvell.Xbox One vil kjøre Win 8, nei ikke standard versjonen men det vil være en x64 versjon.

Bare e liten korreksjon: Jaguar-basert, ikke pildriver. XboxOne kjørerer et "subset" av Windows, mer spesifikk: Den har to operativsystemer, hvor ett av de er XboxOS, og den andre er et system som bygger på NT-kjernen (høyest sansynlig kernel som Win8/Server2012/WinPhone8).

 

 

Lenke til kommentar
Gameplay > grafikk anyday 24/7 forever
Dæven, endelig noen som faktisk synes det. Har vært ensomt i jeg liker gameplay over grafikk leiren :cry:

 

Personlig ser jeg ikke at dette er to leire adskilt av vanntette skott. Jeg ser heller ikke noen automatikk i at spill med dårlig grafikk har bra gameplay, eller motsatt. Ei heller ser jeg at dette er en klar trend...

Lenke til kommentar

Har til nå ikke giddet å bry meg om den grafikkrigen som foregår mellom konsoller og pc.

 

Nintendo har alltid satset på gameplay foran grafikk, og jeg synes at wii klarte å bevise at gameplay kan slå grafikk ned i støvlene til tider.

 

Selvsagt er det kjekt å få eyecandy i spill, men om man velger å la være å spille et spill fordi grafikken er for "dårlig", så synes jeg ikke man har rett til å kommentere på slike temaer, siden man da har ekstremt snever forståelse for gleden med spill i utgangspunktet.

 

Xbox One og PS4 kommer nok begge til å gi mye eyecandy for pengene, og mange vil sikkert heller satse på en av disse enn en gaming pc. Generelt er jeg nintendofan, så disse må bare presse inn all maskinvaren de ønsker, super smash, zelda osv i full hd er evig nok for min del(og garantert mange andre).

 

Jeg er veldig glad i grafikk selv, men om jeg måtte velge mellom gameplay og grafikk, sier valget seg selv. Ingen som ville ha kjøpt nintendo wii om grafikk var det viktigste, siden den ble ganske utkonkurert av 360 og ps3.

Lenke til kommentar

Det som også er veldig fint med de nye konsollene er jo at de nå har samme arkitektur som PCer (hvis jeg ikke tar helt feil?) og derfor vil jo sansynligvis porter fungere mye bedre på PC enn før.

 

Ja, hvis jeg ikke tar feil så er vel Jaguar prosessoren i PS4 også en SIMD-prosessor (som i PS3), noe som vil si at den kan utføre én instruksjon på flere datasett samtidig. Dette blir også kalt en vektor-prosessor.

 

På PC har vi såkalt MIMD-prosessor (multiple instruction multiple data) som betyr at den kan utføre flere instruksjoner på flere datasett samtidig, så denne er i stand til å gjøre helt andre ting.

 

Når det kommer til grafikk og fysikk-simulering så gjør en SIMD- og MIMD-prosessor omtrent samme nytten, siden dette involverer store mengder vektorregning. Så konsoller og PC blir riktignok mer og mer like :-)

Lenke til kommentar

Ja, hvis jeg ikke tar feil så er vel Jaguar prosessoren i PS4 også en SIMD-prosessor (som i PS3), noe som vil si at den kan utføre én instruksjon på flere datasett samtidig. Dette blir også kalt en vektor-prosessor.

 

På PC har vi såkalt MIMD-prosessor (multiple instruction multiple data) som betyr at den kan utføre flere instruksjoner på flere datasett samtidig, så denne er i stand til å gjøre helt andre ting.

 

Når det kommer til grafikk og fysikk-simulering så gjør en SIMD- og MIMD-prosessor omtrent samme nytten, siden dette involverer store mengder vektorregning. Så konsoller og PC blir riktignok mer og mer like :-)

Jaguar er en dual-issue, OOE-arkitektur, den støtter SIMD-utvidelsene AVX (to klokker for en 256-bit OP) og SSE4 (en klokke per 128-bit OP). Det blir helt feil å påstå at Jaguar er en SIMD-arkitektur, særlig med tanke på at den har fire uavhengige kjerner.

 

Tanken er at GPU-delen av APUen skal gjøre SIMD-arbeidet, og det er derfor Jaguar-arkitekturen er relativt svak på FPU/SIMD-delen ettersom den er tenkt å implementeres som en APU med en GCN-basert GPU.

 

Fordelen disse nye konsollene vil ha over dagens PCer er at det er en APU: GPU og CPU deler minneadressering og det skal være mulig å veksle data mellom disse uten å gå gjennom systemminnet.

Lenke til kommentar

Jaguar er en dual-issue, OOE-arkitektur, den støtter SIMD-utvidelsene AVX (to klokker for en 256-bit OP) og SSE4 (en klokke per 128-bit OP). Det blir helt feil å påstå at Jaguar er en SIMD-arkitektur, særlig med tanke på at den har fire uavhengige kjerner.

 

Tanken er at GPU-delen av APUen skal gjøre SIMD-arbeidet, og det er derfor Jaguar-arkitekturen er relativt svak på FPU/SIMD-delen ettersom den er tenkt å implementeres som en APU med en GCN-basert GPU.

 

Fordelen disse nye konsollene vil ha over dagens PCer er at det er en APU: GPU og CPU deler minneadressering og det skal være mulig å veksle data mellom disse uten å gå gjennom systemminnet.

 

Du får kjøpt APUer til dagens PCer også om man vil, og man har fått kjøpt det en stund.

 

AtW

Lenke til kommentar

Integreringen på konsollene vil være like tett som på neste generasjon APUer fra AMD, du får ingen APUer med samme integrasjon for PCer i dag.

 

Det er sant, utviklingen går jevnlig framover, men det er ikke noe oppsiktsvekkende hopp nå kontra tidligere APU-genrasjoner, og du ser jeg hvordan APUer har forandret PC-landskapet, litt og litt, ikke med noen formidable hopp.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...