Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare jeg som ikke syns forbikjøringen var så ille som alle skal ha det til? :p

 

Joda, den var litt stygg, men bilen som filmer er så langt bak at vi får ikke riktig inntrykk av hvor nærme lastebilen var og hvor god plass det var mellom bilene, der den hvite bilen plasserte seg til slutt. Jeg har sett mye verre enn dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke syns forbikjøringen var så ille som alle skal ha det til? :p

 

Joda, den var litt stygg, men bilen som filmer er så langt bak at vi får ikke riktig inntrykk av hvor nærme lastebilen var og hvor god plass det var mellom bilene, der den hvite bilen plasserte seg til slutt. Jeg har sett mye verre enn dette.

 

Det tar ca 1s fra den hvite bilen forlater motgående kjørefelt til lastebilen passerer den. Det er m.a.o. alt som var igjen av margin. VI kan også se at begge de to forbikjørte bilene bremset under forbikjøringen, noe som i utgangspunktet ikke skal være nødvendig.

 

Den hvite bilens avstand til forankjørende før bakketoppen er så langt jeg vet i seg selv god nok grunn til å foreta førerkortbeslag (<0.5s).

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis det er fy fy å ta forbikjøring i sving (med oversikt), så kan du gjerne fortelle meg hvorfor.

Det er vel strengt tatt flere grunner til men;

 

Ofte når folk kjører i svinger med god oversikt, så kutter de svingene veeldig mye enkelte ganger.

Får du da plutselig en bil vedsiden av deg, så kan begge fort miste kontrollen..

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke syns forbikjøringen var så ille som alle skal ha det til? :p

 

Jeg har også sett verre, men denne kvalifiserte glatt til et førerkortbeslag.

 

Her er en forbikjøring der kamerabilen virkelig får et nærbilde.

Får håpe at vedkommende som kjørte forbi gruser seg selv i en fjellvegg før han tar med seg andre trafikanter i døden.

 

http://youtu.be/Wl-RCTDN02E

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fyren tar også forbikjøring i en svring, noe som er fy fy, enten man har sikt eller ikke.

 

Her våser du fælt.

Forbikjøring i sving er helt ok, forutsatt at forholdene ellers ligger tilrette for å kjøre forbi.

 

Her er en forbikjøring der kamerabilen virkelig får et nærbilde.

Får håpe at vedkommende som kjørte forbi gruser seg selv i en fjellvegg før han tar med seg andre trafikanter i døden.

 

 

Et helt klart eksempel på en som ikke gjør nok for å slippe forbi bilen bak.

Lenke til kommentar

Her våser du fælt.

Forbikjøring i sving er helt ok, forutsatt at forholdene ellers ligger tilrette for å kjøre forbi.

 

 

 

Et helt klart eksempel på en som ikke gjør nok for å slippe forbi bilen bak.

Om jeg ikke ligger under fartsgrensa slipper jeg ikke frem biler...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om jeg ikke ligger under fartsgrensa slipper jeg ikke frem biler...

 

Nei, og da er du med på å skape farlige situasjoner..

Ved å alltid være litt fleksibel og hjelpsom vil du gi andre en mer positiv opplevelse i trafikken, dette kan være smittsomt.

 

Selv slipper jeg gjerne forbi andre uansett hvilken hastighet jeg selv holder.

Behov for at andre slipper meg frem har jeg sjelden, jeg gir bare litt gass så er jeg forbi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Om jeg ikke ligger under fartsgrensa slipper jeg ikke frem biler...

 

Sjekk trafikkreglenes § 5 punkt 4:

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Jeg mener ikke at du skal stoppe eller senke farten hver gang noen vil kjøre forbi deg, men å gjøre det vanskeligere for bilen å komme forbi er både dumt, farlig og ulovlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Videoen av Toyota IQen forstår jeg kan ha vært farlig da det er begrenset med krefter i en slik en selv om den er liten.

 

Videoen av Audien syns jeg det ikke var noe galt med da bilen holdt så høy fart av skiftet gikk relativt raskt og problemfritt (nå er jeg uvitende om møtende bil måtte bremse opp).

Lenke til kommentar
Fyren tar også forbikjøring i en svring, noe som er fy fy, enten man har sikt eller ikke.

 

Tull - Ikke noe problem med å kjøre forbi i sving. Forutsetningen er at man har oversikt og det er lov å kjøre forbi.

 

Eksemplet her dekte busker/trær sikten, så her burde man ikke engang vurdert om man skal kjøre forbi - det skal/bør være klinkende klart for enhver at sikten her var alt for dårlig

Lenke til kommentar

Et helt klart eksempel på en som ikke gjør nok for å slippe forbi bilen bak.

 

Dette må du forklare.

 

Så langt jeg kan se holder den forbikjørte jevn fart og endrer ikke plassering i veibanen.

 

Akkurat denne situasjonen kunne kanskje blitt gjort mindre farlig med at den forbikjørte iverksatte en nødbremsemanøver, men det er ikke gitt. Kameraet fortellier ikke hva situasjonen er bakover, og å bremse under en forbikjøring er i seg selv risikabelt. Du kan risikere å frata den forbikjørende en mulighet til selv å bremse og avbryte forbikjøringen.

 

Faremomentet i den filmede situasjonen er her ene og alene den forbikjøredes ansvar.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...