Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

Igjen; Hvorfor har jeg unngått mange slike? Ja, fordi jeg har vært i flere slike situasjoner - Når du sier du kjører etter forholdene, så MÅ du ta hensyn til andres feil(er) og det har du helt klart ikke gjort i den situasjonen. Ikke din feil juridisk, men du kunne unngått den store smellen hvis du hadde kjørt smart. Du baserte kjøringen på flaks, noe du hevder bare andre har - så hvorfor baserer du kjøringen din på flaks da? Stikk i strid med dit utsagn på at du kjørte etter forholdene - her ser du igjen at din vurdering ikke er verdt så mye. (samme som kids som tror - men statistikken sier annet, og du beviser det samme i tråden her)

 

Fikk du med deg hvilken hastighet jeg holdt da jeg ble skadet?

Jeg stod stille inntil ca 1 sekund før smellen, da ble det omsider noe mer plass foran meg og jeg klarte å få litt fart på bilen.

Hvordan har du unngått ulykker i situasjoner der du står stille med bil foran deg, bil i grøfta på høyresiden og med motgående trafikk?

 

 

Liten edit: hva om sjåføren bak hadde kjørt enda raskere, fordi han syntes det var forsvarlig..? Bare en tanke..

 

Han kjørte ikke forsvarlig, og jeg tror nok han hadde innrømt det selv uten de helt store problemene.

 

At det var over 20 grader og han kom på piggfrie vinterdekk i tillegg hjalp ikke meg så mye.

Sola varmet også opp veibanen, så det var varmt og godt der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk du med deg hvilken hastighet jeg holdt da jeg ble skadet?

Jeg stod stille inntil ca 1 sekund før smellen, da ble det omsider noe mer plass foran meg og jeg klarte å få litt fart på bilen.

Hvordan har du unngått ulykker i situasjoner der du står stille med bil foran deg, bil i grøfta på høyresiden og med motgående trafikk?

 

Ja, dette var for 10 år siden (tror jeg du sa) og det at du ikke etter denne tiden skjønner hvordan du kunne minimert risikoen, sier litt. Ser du virkelig ikke hvordan du kjører og baserer kjøringen på flaks?

Si meg, lærer du ikke noe av ulykker og erfaring når du kjører?

 

Edit: For å svare deg; Jeg står 'aldri' med bil(eller hinder) rett forran meg - jeg baserer meg ikke på flaks med at det blir avstand forran meg - jeg lager dette selv. (kun der jeg jeg allerede har noen kjøretøy bak, jeg søker nærmere i front - men selv da har jeg et par meter avstand, slik at jeg kan svinge ut hvis ønsket/mulig - det er forøvrig alltid litt å gå på sånn sett. (selv med lastebilen)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Ja, dette var for 10 år siden (tror jeg du sa) og det at du ikke etter denne tiden skjønner hvordan du kunne minimert risikoen, sier litt. Ser du virkelig ikke hvordan du kjører og baserer kjøringen på flaks?

Si meg, lærer du ikke noe av ulykker og erfaring når du kjører?

 

Edit: For å svare deg; Jeg står 'aldri' med bil(eller hinder) rett forran meg - jeg baserer meg ikke på flaks med at det blir avstand forran meg - jeg lager dette selv. (kun der jeg jeg allerede har noen kjøretøy bak, jeg søker nærmere i front - men selv da har jeg et par meter avstand, slik at jeg kan svinge ut hvis ønsket/mulig - det er forøvrig alltid litt å gå på sånn sett. (selv med lastebilen)

 

På det aktuelle stedet var det 80-sone den gangen, jeg hadde vel 8-10 meter til bilen foran.

På høyresiden av meg var det allerede opptatt, til venstre var det motgående trafikk..

Bilen bak holdt mer enn 80km/t da han traff min bil.

 

Enkelte ting er det ikke mulig å planlegge for, eller å manøvrere unna.

 

Jeg er glad jeg holdt god avstand til bilen foran, jeg er også glad for at bilen bak meg traff meg og ikke bilen foran meg.. (80-talls Fiesta med 2 usikrede barn i baksetet)

 

Og nei, jeg baserer ikke kjøringen min på flaks, jeg baserer kjøringen min på min erfaring.

 

At jeg var involvert i noen hendelser for mer enn 10 år siden er ikke veldig relevant i dag.

 

Jeg har forresten også blitt påkjørt i siden, av en som stod og ventet helt til jeg var der, og så ga full gass rett inn i siden på bilen min med sin spreke BMW.. Også umulig å unngå.

Han mente han ikke så den lille Golfen min.

Lenke til kommentar
På det aktuelle stedet var det 80-sone den gangen, jeg hadde vel 8-10 meter til bilen foran.
Like før den bakenforkjørende traff meg fikk jeg noe plass foran meg da bilen foran kom seg videre, noe som førte til at smellen ikke ble så ille som den kunne blitt.

 

Litt selvmotsigende?

Uansett - 8-10 m er for lite. Legg til avstand på 50+m, så nærmer du deg. (avhengig av føreforhold, fluktmuligheter osv ...)

 

På høyresiden av meg var det allerede opptatt, til venstre var det motgående trafikk..

 

Den bilen som stod parkert du snakket om til høyre, eller?

 

Bilen bak holdt mer enn 80km/t da han traff min bil.

 

Jepp, og han kjørte slik han anså for greit nok - det er først når ting skjer man kan være etterpåklok - Hadde han hatt lovlig hastighet, så hadde han hatt langt mindre hastighet når han traff deg. Så hans vurdering gikk utover deg - din vurdering og overskridelse vil også gjøre det samme med andre.

 

Jeg er glad jeg holdt god avstand til bilen foran

 

Du hadde ikke god avstand - 8 m er ingenting på en vei med 80. Her har du ikke medregnet andres feil i trafikken - noe du MÅ gjøre for å kjøre forsvarlig - noe du hevder du gjør.

 

Og nei, jeg baserer ikke kjøringen min på flaks, jeg baserer kjøringen min på min erfaring.

 

Men likevel skjønte du ikke hvordan jeg har unngått flere påkjørsler bakfra. Du har erfart det til og med. Dette skulle du ha hatt fullstendig klart OG gjort i det daglige selv nå .... hvis erfaringen din skulle være noe verdt.

 

At jeg var involvert i noen hendelser for mer enn 10 år siden er ikke veldig relevant i dag.

 

Relevant fordi det ikke ser ut som du har lært noe på disse årene. Avstand på 50m+ når du er siste bil ved stopp i trafikken burde du ha lært for lenge siden. Det vil si at h*n som kjørte på deg har startet å bremse over 40m tidligere. Du har jo kjørt framover og h*n har hatt denne lengden ekstra å bremse på. Hvordan tror du hodepinen din da vært idag, hvis du hadde gjort dette? (poenget er at hvorfor i alle verdens dager har du ikke lært dette til nå - for du skjønte jo ikke hvordan det var mulig ... er det erfaring og kjøring etter forholdene - ser du virkelig ikke at du har mye å lære?)

 

Ps: det er ikke for å være frekk, men jeg og andre er på veien sammen med deg - når din erfaring og vurdering/kjøring er slik den er, så tyder det på at du har en fullstendig overvurdering av deg selv og dermed er til fare med å tro dette og kjører over evne som resultat.

 

Edit: forøvrig lærte jeg dama det samme for noen år siden, å ha skikkelig avstand når hun er sist i kø/ved (nesten)stopp. Ca halvt år siden kom hun til meg og takket meg. Hun hadde lagt til seg den vanen hun også og det reddet henne fra å bli påkjørt bakfra i høy hastighet. (greide å unngå kollisjonen helt takket være denne avstanden)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men kjører du i 80 er det 22 meter i sekundet. Lå du 10 meter bak har du 0,5 sekunder på å oppfatte og reagere. Og det er før det er snakk om bremselengde.

 

Eneste reaksjonen er å reagere med å øke sin egen hastighet fra 0, iom han stod stille når han så i speilet og så hva som holdt på å skje. Det gjorde han jo, så det er ikke mye det er snakk om på 8-10m

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Litt selvmotsigende?

Uansett - 8-10 m er for lite. Legg til avstand på 50+m, så nærmer du deg. (avhengig av føreforhold, fluktmuligheter osv ...)

 

Hvor lang avstand mener du man bør holde til forankjørende om man holder 80?

Å holde 50 meter avstand etter stans gjør at man i realiteten må holde vesentlig lenger avstand enn det ved normal kjøring, i praksis er det ikke slik trafikken fungerer.

 

Den bilen som stod parkert du snakket om til høyre, eller?

 

Det stod en bil på høyresiden.

 

Jepp, og han kjørte slik han anså for greit nok - det er først når ting skjer man kan være etterpåklok - Hadde han hatt lovlig hastighet, så hadde han hatt langt mindre hastighet når han traff deg. Så hans vurdering gikk utover deg - din vurdering og overskridelse vil også gjøre det samme med andre.

 

Nå er det i denne saken en del ting som er uklart av hva han bak meg gjorde.

Det ble aldri noen runde i rettsapparatet for den aktuelle sjåføren, alle tall er ut fra undersøkelser gjort på stedet.

 

Du hadde ikke god avstand - 8 m er ingenting på en vei med 80. Her har du ikke medregnet andres feil i trafikken - noe du MÅ gjøre for å kjøre forsvarlig - noe du hevder du gjør.

 

Nå vet jeg jo at du sannsynligvis ikke har sett hverken politirapport eller forholdene på stedet.

8-10 meter avstand til bilen foran skal under slike omstendigheter være plenty.

To bilførere mistet lappen etter ulykken, det var han som gjorde en ulovlig forbikjøring, og en som endte opp i grøfta.

 

Men likevel skjønte du ikke hvordan jeg har unngått flere påkjørsler bakfra. Du har erfart det til og med. Dette skulle du ha hatt fullstendig klart OG gjort i det daglige selv nå .... hvis erfaringen din skulle være noe verdt.

 

Du tar igjen feil, du har ikke kontroll på de aktuelle omstendighetene.

 

Relevant fordi det ikke ser ut som du har lært noe på disse årene. Avstand på 50m+ når du er siste bil ved stopp i trafikken burde du ha lært for lenge siden. Det vil si at h*n som kjørte på deg har startet å bremse over 40m tidligere. Du har jo kjørt framover og h*n har hatt denne lengden ekstra å bremse på. Hvordan tror du hodepinen din da vært idag, hvis du hadde gjort dette? (poenget er at hvorfor i alle verdens dager har du ikke lært dette til nå - for du skjønte jo ikke hvordan det var mulig ... er det erfaring og kjøring etter forholdene - ser du virkelig ikke at du har mye å lære?)

 

Hvis jeg hadde gjort en slik bråbrems hadde det sannsynligvis ikke blitt så mye penere.

 

Ps: det er ikke for å være frekk, men jeg og andre er på veien sammen med deg - når din erfaring og vurdering/kjøring er slik den er, så tyder det på at du har en fullstendig overvurdering av deg selv og dermed er til fare med å tro dette og kjører over evne som resultat.

 

Min formening er at du innbiller deg å vite langt mer om situasjonen enn du har grunnlag for.

Litt for mye tro på deg selv og dine vurderinger mao.

 

Vet ikke hvor fort du kjørte jeg Snylter. Det blir vel litt på sidelinjen og.

 

Men kjører du i 80 er det 22 meter i sekundet. Lå du 10 meter bak har du 0,5 sekunder på å oppfatte og reagere. Og det er før det er snakk om bremselengde.

 

Jeg har alltid langt bedre avstand enn 0,5 sekund.

Jeg stod STILLE med 8-10 meter avstand til bilen foran, etter en kontrollert nedbremsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter: vet ikke om du har hørt om 3 sekunders regelen? Det vil si at du skal MINST ha 3 sekunder fra der bilen er til du passerer samme sted. Denne regelen skal egentlig bli større etter større fart. Hvis det er 22 meter i sekundet i en fart på 80 km /t vil det si 66 meter bak bilen foran.

 

Du sier at trafikken ikke fungerer slik at man har mer en 50 meter avstand i en fart på 80 km/t? Det vil si at ikke bare kjører du fort, men du kjører også for nærme bilen foran.

Lenke til kommentar

Snylter: vet ikke om du har hørt om 3 sekunders regelen? Det vil si at du skal MINST ha 3 sekunder fra der bilen er til du passerer samme sted. Denne regelen skal egentlig bli større etter større fart. Hvis det er 22 meter i sekundet i en fart på 80 km /t vil det si 66 meter bak bilen foran.

 

Du sier at trafikken ikke fungerer slik at man har mer en 50 meter avstand i en fart på 80 km/t? Det vil si at ikke bare kjører du fort, men du kjører også for nærme bilen foran.

 

Denne regelen du sikter til er en veiledning.

 

Hvis du klarer å LESE hva som skrives vil du se at jeg STOD STILLE, og at jeg sjelden stopper 50 meter bak bilen når jeg STÅR STILLE.

 

For å delta i skriftlig kommunikasjon er det en fordel å kunne lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne regelen du sikter til er en veiledning.

 

Hvis du klarer å LESE hva som skrives vil du se at jeg STOD STILLE, og at jeg sjelden stopper 50 meter bak bilen når jeg STÅR STILLE.

 

For å delta i skriftlig kommunikasjon er det en fordel å kunne lese.

 

Jeg vet du sto stille, men du sa også "Å holde 50 meter avstand etter stans gjør at man i realiteten må holde vesentlig lenger avstand enn det ved normal kjøring, i praksis er det ikke slik trafikken fungerer."

 

Der sier du at man må holde mer enn 50 meter ved normal kjøring, noe som du mener man ikke gjør i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet du sto stille, men du sa også "Å holde 50 meter avstand etter stans gjør at man i realiteten må holde vesentlig lenger avstand enn det ved normal kjøring, i praksis er det ikke slik trafikken fungerer."

 

Der sier du at man må holde mer enn 50 meter ved normal kjøring, noe som du mener man ikke gjør i trafikken.

 

Først av alt, i praksis er det ikke så ofte folk holder mer enn 50 meter avstand i en 80-sone.

For det andre har du åpenbart ikke klart å lese deg frem til hva ordet vesentlig betyr.

Lenke til kommentar
Hvis du klarer å LESE hva som skrives vil du se at jeg STOD STILLE, og at jeg sjelden stopper 50 meter bak bilen når jeg STÅR STILLE.

 

Men det ER praktisk mulig, ikke sant. At du sjeldent gjør det får være opp til deg, men jeg har opplevd dette flere ganger OG der det har reddet meg. Altså, det ER slik trafikken fungere for meg - jeg har livet kjært (for ikke å snakke om nakken) ... men du lar andre styre dine handlinger tydeligvis - ikke særlig lurt - nakken din syns sikkert ikke det heller. Hadde du gjort det når du fikk nakkeskaden, så hadde du kunnet unngått dette. Du har også kunnet svinge til høyre, for bilen som stod 40m lengre framme har da ikke vært en hindring.

Altså, du HAR hatt mer kontroll på situasjonen og framtidige

Bil bak har merket at du har stått 40 m før. Han traff deg ETTER å ha bremset med blokkerte bremser ett stykke. Han hadde over 80 i kollisjonsøyeblikk. (DINE opplysninger - ikke mine antagelser)

Ingen som sa du skulle bråbremse 50m bak - her driver du bare på å graver deg videre ned.

 

Men igjen - istedet for kunnskap og læring, så fornekter du bare alt. Du får fortsette ung-gutt filosofien din og la vær å ta til deg kunnskap og læring fra andre som har klart å unngå kollisjoner. Du vet bedre, du som har kjørt mye mindre og har kollidert flere ganger - alt er andres feil osv osv ...

Men nå holder det for meg - jeg ga deg en ekstra sjanse, men ser at veggen står støtt. Vi får bare konstantere at du ligger på samme nivå som over 10 år siden, for lærdom er vist ett fremmedord der i gården.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...