Gå til innhold

Her er Playstation-avsløringene fra E3 (PS3, PS4, Vita)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg fikk ikke sett nattens pressekonferanse fra Sony, men basert på hvordan Internett oppfører seg så var det en ganske heidundranes visning.

 

Primært sett så ser jeg at det i hovedsak går på prisingen av PlayStation 4 kontra Xbox One, og at Sony (heldigvis) ikke fulgte i Microsoft sine fotspor når det kommer til always-online og byttelåning av spill.

 

Jeg synes Microsoft gjorde en god jobb på sin konferanse ved å presentere mange eksklusive titler, og jeg lurer litt på hvordan Sony gjorde det her? Eller vant Sony på walkover ved å ikke være always-online?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om MS vel var den eneste som viste fram et interessant spill i CGI og prerender-jungelen (Project Spark, som vel blir ødelagt pga elendige kontroller, men det kommer kanskje til PC også?) , så fikk Sony overtaket etter nattens avsløringer, og det har ikke med ingen bruktspillsperre, alltid online DRM eller spillene å gjøre , men prisen.

 

Jeg var sikker på at MS kom til å prise XBOne ekstremt lavt for å knuse Sony, men det er tydelig de har stor tro på COD og Halo-fansen, for det var jo Sony som slo til med den desidert laveste prisen. Veldig overraskende, og i disse finanskrisetider, så kommer det til å ha ekstremt mye å si .

 

At Gamers forumbrukere tror at hele verden har like mye penger som foreldrene deres er forøvrig litt trist.

Lenke til kommentar

Er jo ikke alle som får spill konsoller hjemmefra, men husker når jeg kjøpte N64 for egne penger. Var ikke billig den gang.

 

Synes nesten litt synd på folk fra andre land, for veldig mange er 4000-5000kr tilsvarende det samme som at vi skulle brukt rundt 10 000kr på en av disse konsollene. Vi lever i et veldig godt land og klager over det meste.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er annerledes enn gjennomsnittsbrukeren av konsoller, men har ikke byttet eller kjøpt brukte spill siden jeg hadde NES på tidlig nittitallet. Det beste som har skjedd med spillbransjen siste ti årene for min del, er Steam, som jo fungerer på akkurat samme måten.

 

 

Det er to forskjellige former for bytting/kjøp/salg av brukte spill. Du har den ene der en kjøper et spill, runder spillet, og selger det videre for å få tilbake litt av innsatsen. For noen er dette viktig, for meg personlig har ikke jeg kjøpt og solgt spill med dette for øye, på mange år.

 

MEN så har en det bruktmarkedet som går mer på eldre spill, spill som for almenheten er glemt, men som jeg fortsatt har lyst til å spille og eie. Uten et privat bruktmarked er en helt avhengig av at utgiveren fortsatt tilbyr spillet, men for en utgiver som først og fremst bryr seg om penger er det en stor risiko å ta. Kommer de til å støtte opp under et gammelt spill som kun noen få promille er interesserte i?

 

Alt handler heller ikke om bruktsalg og lån, men om å være sikker på at spillet jeg i hylla alltid vil fungere, uavhengig av om utgiveren støtter opp under spillet heller ikke. På Xbone tror jeg en vil fort vil risikere å måtte kjøpe spillet på nytt om noen år fordi Xbone er utdatert og ikke støttes, og mindre utgivelser kan i verste fall forsvinne. På PS4 vil det alltid bare være å ta opp den gamle maskinen, og sette i et spill. På Xbone...tiden vil vise.

 

Det er jo heller ikke slik at PS4 må kjøpes på disk. De fleste spill vil sannsynligvis og ha en digital versjon, slik at du kan få "steam" funksjonaliteten din. Det er og litt annerledes på PC og steam enn på konsoll. PC er en nokså konstant plattform med god bakoverkompatibilitet, konsoller blir utdaterte og "dør".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt opp til hvordan spill man liker,

Bare vent til E3 er ferdig så vil man ha bedre oversikt.

 

Det at FF 15 og KH 3 kommer kun til Ps4 er en dealbreaker for millioner av folk.

 

Joda, er ikke alle som kom til X1 som så awsome ut heller, men de hadde vel totalt 7 helt nye titler av totalt 15 spill som er kun til X1? Hvor mange viste Sony fram? Er det bare de to? Spør av nysgjerrighet (må vel si det for ellers blir man vel ett troll osv osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så billigere enn Xboner og ingen av restriksjonene?

 

Gratulerer til Sony med seieren i konsollkrigen. Ikke mye krig da siden Microsoft har tapt før den kom skikkelig i gang.

 

Er ikke spesielt imponert av designstil. Begge konsollene er store klumpete bokser som minner om en VCR fra 80-tallet.

Lenke til kommentar

Ok. Da er det ingen tvil. Det bler PS4 først. Så får vi se etterhvert om Xbone også kommer under juletreet. (Microsoft viste tross alt frem en del kule eksklusive spill)

 

At PS4 er billigere, mer spillfokusert og uten DRM/bruktspillstøtte tror jeg vil gjøre at hardcore-gamerne kommer til å kaste seg over konsollen. Sa de noe om lanseringsdato?

 

Liker forresten designet, og at de har klart å gjøre den relativt liten og kompakt. Bring it on!

 

Bryr meg heller ikke om at man må ha PS+ for å spille online. Det koster penger å ha oppe servere og vedlikeholde disse. Hvorfor skal de ikke få betalt? (Forutsatt at de leverer en ordentlig god tjeneste selvsagt)

 

Har alltid betalt gladelig for Xbox Live Gold. PS+ er jo billigere, og gir i tillegg en rekke relativt nye og gode spill gratis, både til PS4 og Vita på ett og samme abonnement.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan spillutgiverne kommer til å reagere på konsollkrigen? På den ene siden så ser det i øyeblikket ut til at Sony for mest skryt og i tillegg er billigst, noe som ligger til rette for at den antageligvis kommer til å selge best, på den andre siden har man XOne som nå har drm, noe som gjør at piratkopiering og bruktsalg blir mye vanskeligere, og derfor i teorien gir utgiverne en større del av spillinntektene enn i dagens generasjon.Til syvende og sist er det jo spillene som vinner konsollkrigen, i hvert fall har det tradisjonelt vært sånn, og hvis utgiverne prioriterer XOne pga drm, så kan faktisk Sony ha et lite problem, selv om den har hardcore gamers på sin side i øyeblikket.

Piratkopiering er neppe noe problem, var ikke et stort problem på forige generasjon, mulig men for kronglete.

Bruktsalg kan løses om spillet er langt nok evt kommer med dlc vil også bli mer online salg over tid.

 

PS4 har laver pris, er kraftigere og har færre restriksjoner, den vil da selge bedre noe som vil mer en oppveie for tap.

Regner med at multiplatform blir mer vanlig en forige generasjon, spill blir ikke billigere å lage og platformene er mye likere.

 

Lenke til kommentar

Joda, er ikke alle som kom til X1 som så awsome ut heller, men de hadde vel totalt 7 helt nye titler av totalt 15 spill som er kun til X1? Hvor mange viste Sony fram? Er det bare de to? Spør av nysgjerrighet (må vel si det for ellers blir man vel ett troll osv osv.)

Bare vent til E3 er over, kjenner jeg Sony sparer de på kruttet.

Det er fortsatt mange anledinger igjen bortsett fra E3.

 

Atm er det ingen som vet, ingen som har laget en liste engang.

Lenke til kommentar

Merker at konsoll er litt dødt for min del. Ser rett og slett ingen grunn til å kjøpe det denne runden. Hverken MS eller Sony viste noen "bare til konsoll" spill jeg føler er verdt å punge ut så mye for.

Så for min del syntes jeg den beste nyheten i år var at jeg slipper å kjøpe en ny konsoll! Får et jævlig fint skjermkort for $400-500.

Mesteparten av de feteste spillene de viste frem kommer også til PC uansett.

 

Om de etterhvert lager en "slim" utgave og det kommer et konsoll-eksklusivt spill jeg bare må ha, så kanskje...

Endret av lektroluv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har glemt, som nevnt tidligere her i tråden, at det nå krever PS Plus for å spille online.

 

PS Plus er MYE bedre enn Xbox Live Gold. Har hatt det lenge og har ingen problemer med at PS4 krever det. Så lenge de fortsetter å gi bort spill gratis som en del av tjenesten så er den vel verdt pengene.

Lenke til kommentar

Jepp de klarte og snike det inn XP uten at nån brydde seg..

 

Det kan være en liten killer for min del. Får tenke på det. Om det blir PS4 og ikke X1 så gjør det ingenting. For da kutter jeg ut XLive. Litt skuffet da at det ikke enda er kommet mer enn 2 exclusive titler.

 

Venter i spenning :)

Lenke til kommentar

PS Plus er MYE bedre enn Xbox Live Gold. Har hatt det lenge og har ingen problemer med at PS4 krever det. Så lenge de fortsetter å gi bort spill gratis som en del av tjenesten så er den vel verdt pengene.

Sony har virkelig gjort en god jobb med PS pluss. så godt at Microsoft hermer etter de.

 

Jeg har ikke sett en dårlig kommentar om PS pluss, men jeg har sett over 1000 fornøyde kommentarer om ps PLuss :p haha

Lenke til kommentar

PS Plus er MYE bedre enn Xbox Live Gold. Har hatt det lenge og har ingen problemer med at PS4 krever det. Så lenge de fortsetter å gi bort spill gratis som en del av tjenesten så er den vel verdt pengene.

 

Why? Pga 2 spill? Som blir borte om du ikke er online?

Jeg liker å prate med kamerater som spiller andre spill enn meg. Kan du det?

 

Vil ikke si at det er stor forskjell på Ps + og Xlive annet enn to gratis spill. (som også kommer til gold med X360

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...