Gå til innhold

Dette objektivet gir deg full kontroll


Anbefalte innlegg

Vel, jeg kjenner lite til Nikon. Såvidt jeg forstår, så er denne metallbiten måten linsa forteller kameraet hvilket F-stop som er valgt - men hvorfor er dette nødvendig for kameraet å vite for å kunne måle lyset, aka. automatisk valg av lukkertid? Holder det ikke å måle lyset igjennom linsa med den til en hver tid valgte åpningen, vite ISO, og så matche lukkertid?

Når man tar stillbilder så foregår lysmåling med pip-åpent objektiv uansett hivlken blender som er valgt. Alle speilreflekser (og Sony SLT) gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, det viste jeg ikke - hva er grunnen? Jeg trodde dette var kun for fokus.

Fordi (den optiske) søkeren blir for mørk når man blender ned, slik at det er vanskelig å bruke søkeren. Ved manuell fokus, så er lys søker nødvendig for at splittprismen skal fungere (Mener jeg å huske).

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fordi (den optiske) søkeren blir for mørk når man blender ned, slik at det er vanskelig å bruke søkeren. Ved manuell fokus, så er lys søker nødvendig for at splittprismen skal fungere (Mener jeg å huske).

 

Splittprismer har jeg ikke sett på moderne speilreflekser, hva er er egentlig grunnen til at de er borte?

 

Men ja, jeg ser at det er fordelaktig med lysere søker enten den er elektronisk eller optisk, og fokus blir da også noe lettere å sette presist med et tynnere fokusplan. Men det forklarer ikke hvorfor en speilrefleks er *ute av stand til* å måle lyset når det er (moderat) blendet ned, slik som smartphone sier.

Lenke til kommentar

Jeg tipper matte mattskiver er rimeligere å produsere og derfor har blitt standard-utrustning. Vil man ha splittprisme så må det kjøpes og oppgraderes til. Og som tomsi er inne på så har AF blitt så vanlig at få, i hvert fall blant dslr nybegynnere, har noe særlig behov for manuell fokus.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjenner lite til Nikon. Såvidt jeg forstår, så er denne metallbiten måten linsa forteller kameraet hvilket F-stop som er valgt - men hvorfor er dette nødvendig for kameraet å vite for å kunne måle lyset, aka. automatisk valg av lukkertid? Holder det ikke å måle lyset igjennom linsa med den til en hver tid valgte åpningen, vite ISO, og så matche lukkertid?

 

Vel, nå spør du - opprinnelig påsto du... og fortalte meg hvordan dette var. :)

 

The D100, D70, and D70S bodies do not have an AI tab on the side of the lens mount, so they can not meter with lenses that do not have a computer chip inside.

(har allerede sitert dette en gang for deg, men gjentar gjerne)

 

Altså "metallbiten" er ikke løsning.

 

AI-P lenses: Manual AI-S Nikon lenses with a CPU that sends the lens information to the camera body. The latest is the ultracompact Nikkor 45mm f/2.8 P "pancake", made to celebrate the FM3A and proving Nikon's loyalty not only to film enthusiasts but also to manual body users.

 

http://www.google.no...K2LQ3_n5b2NdlPQ

 

Hvis du ser i tabellen hvilke type linser og hvordan de fungerer med forskjellige hus. D3200, D5200, D90, osv har kun manuell lysmåling med objektiver som ikke har CPU.

Altså det er nødvendig med elektronikk i manuellfokus linser for at de fleste Nikon-hus skal "måle lyset". Det blir sendt info om bl a blender til huset fra linsa og da gir kameraet lukkertid.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

De billigste Nikonhusene må ha CPU i objektivet for å lysmåling/automatisk eksponering.

Dx00 og oppover tar alle objektiver fra AI og nyere. og trenger ikke elektronikk i objektivet.

 

Jeg har flere knallgode manuellfokus objektiver uten noe som helst elektronikk. Disse fungerer helt fint på mine kamerahus. Blender stilles på objektivet i stedet for på huset. Disse objektivene kan brukes på enklere hus også, men da blir det helmanuelt og eksponeringen finnes med ekstern lysmåler eller med histogrammet etterpå. Drev litt med dette med D70 i sin tid og man blir ganske god på tippe kamerainnstillingene etterthvert. Men noe tungvint i lengden så jeg anskaffet et større kamerahus.

 

Red. Lurer på om ikke D7000 også tar disse objektivene.....

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

De billigste Nikonhusene må ha CPU i objektivet for å lysmåling/automatisk eksponering.

Dx00 og oppover tar alle objektiver fra AI og nyere. og trenger ikke elektronikk i objektivet.

 

Jeg har flere knallgode manuellfokus objektiver uten noe som helst elektronikk. Disse fungerer helt fint på mine kamerahus. Blender stilles på objektivet i stedet for på huset. Disse objektivene kan brukes på enklere hus også, men da blir det helmanuelt og eksponeringen finnes med ekstern lysmåler eller med histogrammet etterpå. Drev litt med dette med D70 i sin tid og man blir ganske god på tippe kamerainnstillingene etterthvert. Men noe tungvint i lengden så jeg anskaffet et større kamerahus.

 

Red. Lurer på om ikke D7000 også tar disse objektivene.....

Du bekrefter vel det jeg sier, "billigste" er vel litt lettvint i og med at D90 også må ha CPU i objektivet.

D7000 som havner midt i mellom etterfølger til D90 og Dx00-serien - har fått lysmåling med enkelte objektiver uten CPU. Synes derfor det ville være svært rart at MF-objektiv til Nikon ble levert uten elektronikk og det var det jeg reagerte på. Da ville ikke lysmåling fungere på mesteparten av Nikon-hus solgt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...