Gå til innhold

Timelønn og fastlønn


Anbefalte innlegg

Noen som har en enkel og grei forklaring på forskjeller mellom timelønn og fastlønn? En jeg snakket med har timelønn, men har fast lengde på arbeidsdagen, akkurat som om han hadde fast lønn. skjønner ikke helt forskjellen på timelønn og fastlønn, kan noen hjelpe meg?

Fant ingen gode forklaringer på nettet :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt...

 

Timelønn er betalt pr. time... Det varierer litt fra måned til måned så de fleste har månedslønn (litt mer stabilt) og en månedslønn deler du opp i 162,5 for å få timelønnen. De aller fleste med timeslønn har en fast lengde på dagen, men dersom en må jobbe ekstra så får en ekstra betalt... typisk timlønn+50% de første fire timene og dobbel timelønn etter dette... eller dobbel timelønn i helgene. Dette varierer også.

 

Har du derimot fastlønn, så er det gjerne beregnet at du må jobbe litt overtid og dette er tatt høyde for i lønnen... så dersom du må sitte ett par timer ekstra en dag, så får du ikke noe mer lønn for det. Ulempen er at dersom du må jobbe ekstra så får du ingenting ekstra for dette... fordelen er at du gjerne har litt høyere lønn enn de med timelønn uansett...

 

Spør du fordi du har blitt forespeilet fastlønn så bør du se på hva du har hatt av lønn de siste årene... jeg ville i allefall hatt like mye i fastlønn... hvis ikke så blir du bare jobbende like mye for mindre lønn...

 

Håper det var forståelig...

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at fast månedslønn betyr at du ikke får utbetalt ekstra for overtid.

Dette vil selvfølgelig kunne variere fra firma til firma, men min erfaring er at det i all hovedsak er slik at ved fast månedslønn får du utbetalt samme beløp hver måned uavhengig av antall arbeidsdager det faktisk er i den aktuelle måneden. Dette er et gjennomsnitt, slik at du vil ikke nødvendigvis få noe mer (eller mindre) med fast månedslønn.

Imidlertid har jeg i så og si alle jobbene mine fått utbetalt overtid etter vanlige satser selv om jeg har fast månedslønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke min erfaring. Selv med fast månedslønn har jeg så og si alltid fått betalt overtid. Eneste forskjellen mellom fastlønn og timelønn ville for min del være at den "faste lønnen" ville variert litt fra måned til måned avhengig av hvor mange arbeidsdager det var. Årslønn ville blitt lik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er vel at med timelønn så har du også krav på overtidsbetalt dersom du jobber overtid... med fastlønn så er overtiden innbakt i lønnen.

Nei, det er den ikke. Man har ikke lov til å avtale at man skal jobbe mer enn alminnelig arbeidstid etter aml. § 10-4, og alt arbeid ut over det er overtid, som skal betales ekstra, jf. § 10-6. At mange rent faktisk får "innbakt overtid i fastlønn" kan godt hende, men det er ikke en lovlig løsning, og det er definitivt ikke den vanligste løsningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skal holde en presentasjon av arbeidsuken som jeg nylig har utført. Firmaet som jeg jobbet i har timelønn og læreren har sagt til meg at jeg bør forklare hva forskjellene på timelønn og fastlønn.

De som jeg har spurt har alle sagt at de liker fastlønn bedre enn timelønn.

De som har fastlønn får betalt like mye hver måned og jobber også ca like lenger hver måned.

De som har timelønn jobber også ca like lenge hver måned. slik jeg har forstått det...

Lenke til kommentar

Poenget er vel at med timelønn så har du også krav på overtidsbetalt dersom du jobber overtid... med fastlønn så er overtiden innbakt i lønnen.

 

Der jeg jobber har alle fastlønn. Jeg vet at ledere og slikt har et valg om de vil ha overtid innbakt i lønnen og få mer i årslønn. de får overtidsbetalt etter 200 timer.

 

Eller de kan velge å få overtidsbetalt etter første time, men da har de lavere årslønn..

 

For oss andre får vi overtid etter første time.

Endret av lals
Lenke til kommentar

Nei, det er den ikke. Man har ikke lov til å avtale at man skal jobbe mer enn alminnelig arbeidstid etter aml. § 10-4, og alt arbeid ut over det er overtid, som skal betales ekstra, jf. § 10-6. At mange rent faktisk får "innbakt overtid i fastlønn" kan godt hende, men det er ikke en lovlig løsning, og det er definitivt ikke den vanligste løsningen.

 

Det spørs litt på type stilling og. Lederstillinger har vel ikke like gode rettigheter. Man må også se i arbeidskontrakten hva den sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle arbeidstakere har rett til overtidsbetaling, men arbeidsmiljøloven § 10-12 lister enkelte unntak.

Det viktigaste unntaket er at mange av bestemmelsane ikkje gjeld arbeidstaker i ledende stilling.

 

Med andre ord.

Dei aller fleste arbeidstakere har timesbetalt, men det kan ofte opplevast som fastlønn sidan ein får utbetalt det samme beløpet kvar måned. Men dersom ein av og til må jobbe overtid så får ein sjølvsagt også dette utbetalt.

For dei fleste arbeidstakere så er denne faste utbetalinga såpass konstant at det er lettare å snakke årslønn, eventuellt månedslønn i staden for å snakke om timelønn.

 

Dei som har fastlønn er vanligvis ledere og liknande. Dei har ei litt høgare lønn mot at dei må ta det arbeidet som kjem. Dette betyr at dei av og til må jobbe "overtid" utan å få ekstra betalt, og av og til kan dei delegere arbeidet til andre og gå heim tidleg.

 

Det finnes også arbeidstakere som er innleigd på litt meir tilfeldig basis eller som er vikarer, dei har ofte timesbetalt sidan det ofte varierer frå måned til måned kor mykje dei jobber/får jobbe.

Lenke til kommentar

Det spørs litt på type stilling og. Lederstillinger har vel ikke like gode rettigheter. Man må også se i arbeidskontrakten hva den sier.

Arbeidskontrakten er forsåvidt irrelevant, aml er ufravikelig i arbeidstakers disfavæør. Ledere har ikke krav på overtid overhodet, så å si at "overtid er inkludert" er ikke særlig treffende.

 

The Avatar: Nei, de fleste har tvert i mot fastlønn.

Lenke til kommentar

Nei, det er den ikke. Man har ikke lov til å avtale at man skal jobbe mer enn alminnelig arbeidstid etter aml. § 10-4, og alt arbeid ut over det er overtid, som skal betales ekstra, jf. § 10-6. At mange rent faktisk får "innbakt overtid i fastlønn" kan godt hende, men det er ikke en lovlig løsning, og det er definitivt ikke den vanligste løsningen.

 

Det er en lovlig løsning dersom arbeidsmiljølovens § 10-12, 1, 2 eller 4 ledd er tilfredsstilt. Første ledd gjelder ledende stillinger, annet ledd gjelder særskilt selvstendige stillinger, og 4 ledd gjelder dersom det er en lokal avtale mellom virksomhet og fagforening.

 

F.eks er faktisk hovedvekten av ansatte i statsforvaltning, kommunal administrasjon, i mange konsulent og rådgivningsfirma etc omfattet av annet ledd. At stillinger defineres inn under annet ledd i for stor grad er en helt annen sak.

 

Fjerde ledd viser at man kan avtale seg bort fra overtidsbetaling, dog kan ikke dette skje i en arbeidskontrakt - det må være knyttet til en lokal arbeidsavtale mellom virksomhet og fagforening.

 

@The Avatar: Arbeidstaker i ledende stilling er ikke det viktigste unntaket, det er det ledd 2, arbeidstakere i særlig uavhengig stilling som er. Her finner vi den store gruppen arbeidstakere som ikke har overtidsbetaling.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du derimot fastlønn, så er det gjerne beregnet at du må jobbe litt overtid og dette er tatt høyde for i lønnen... så dersom du må sitte ett par timer ekstra en dag, så får du ikke noe mer lønn for det. Ulempen er at dersom du må jobbe ekstra så får du ingenting ekstra for dette... fordelen er at du gjerne har litt høyere lønn enn de med timelønn uansett...

 

 

 

Denne praksisen er ikke lovlig.

Overtid skal kompenseres i Norge, det er dog visse unntak for særlig selvstendige stillinger og ledelse..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke min erfaring. Selv med fast månedslønn har jeg så og si alltid fått betalt overtid. Eneste forskjellen mellom fastlønn og timelønn ville for min del være at den "faste lønnen" ville variert litt fra måned til måned avhengig av hvor mange arbeidsdager det var. Årslønn ville blitt lik.

Har du timesbetalt så vil årslønnen din variere etter hvor mange helligdager som treffer slik at du har fri f.eks. Da får du betalt pr. time arbeidet.

Nei, det er den ikke. Man har ikke lov til å avtale at man skal jobbe mer enn alminnelig arbeidstid etter aml. § 10-4, og alt arbeid ut over det er overtid, som skal betales ekstra, jf. § 10-6. At mange rent faktisk får "innbakt overtid i fastlønn" kan godt hende, men det er ikke en lovlig løsning, og det er definitivt ikke den vanligste løsningen.

Å si det er ulovlig er vel strengt tatt en aldri så liten skivebom. En må lese litt mer enn bare de paragrafer som passer egen oppfatning. §10-12 gir deg f.eks. unntak. Jeg har ikke påstått at alle kan få dette.

Det er fortsatt unntak. Og nei, det gjelder ikke hovedvekten av noe som helst. Poenget mitt er at fastlønn ikke holder som kriterie for å få "innbakt overtid", og å bruke det som skille blir dermed feil.

Ikke helt sikker på hva du prøver å si her... med fastlønn så er overtid innbakt i lønnen. Du får ikke noe ekstra selv om du jo skal registrere timene. Å mene at noen har påstått at fastlønn er ett kritere i det hele tatt er å snu argumentasjonen på hodet. Fastlønn er en ordning du får, eller blir satt på som følge av at du f.eks. får en ledende stilling og da får du kompensert for overtid uavhengig av om du jobber overtid eller ei...

Jeg skal holde en presentasjon av arbeidsuken som jeg nylig har utført. Firmaet som jeg jobbet i har timelønn og læreren har sagt til meg at jeg bør forklare hva forskjellene på timelønn og fastlønn.

De som jeg har spurt har alle sagt at de liker fastlønn bedre enn timelønn.

De som har fastlønn får betalt like mye hver måned og jobber også ca like lenger hver måned.

De som har timelønn jobber også ca like lenge hver måned. slik jeg har forstått det...

De liker månedslønn bedre enn timelønn da det gir mer forutsigbarhet... Dersom de har timelønn vil februar og mai f.eks. bli en skral måned.

Denne praksisen er ikke lovlig.

Overtid skal kompenseres i Norge, det er dog visse unntak for særlig selvstendige stillinger og ledelse..

Stemmer, fastlønn er vel noe en får ved lendende stillinger og som kontraktører f.eks... har ikke påstått noe annet heller... så i så måte så er det helt lovlig. Det står, som du sier, under Unntak (§10-12 i arb.miljø loven). Også for disse så er overtid kompensert i lønnen uavhengig om det jobbes overtid eller ei og timene skal uansett føres opp slik at det blir registrert i årsverket. I tillegg er de gjerne kompensert med avspaseringsordninger.

Jeg har bare svart på hva fastlønn er, ikke om det er noe alle og enhver kan få.

Fastlønn er ikke det samme som månedslønn. Med månedslønn så får du samme lønn hver måned uansett hvor mange arbeids og helligdager det er i hver enkelt måned. En kan regne seg til ett snitt for å finne "timeslønnen" med å dele månedslønnen på 162,5. I tillegg, dersom en jobber en time ekstra, så får enn en time ekstra betalt også.

 

På fastlønn så får en samme sum hver måned... selv om en jobber noen timer ekstra en dag eller to...

 

Månedslønn har jeg inntrykk av er mest utbredt blandt stillinger hvor en jobber 8-16 på hverdager. I helsesektor og lignende med turnusordninger vet jeg lite om... men jeg tipper de har timeslønn, dvs. de får betalt for hver time.

 

Og det jeg sier her er helt lovlig all den tid lovens bokstav er fulgt... det er unntak og goder i firma som gjør betingelsene bedre. F.eks så er normalarbeidsuken definert, iflg. arb.miljø loven, som 40 timer.

Dvs. på de aller fleste (alle?) arbeidsplasser så kan du jobber 2,5 timer overtid i uken uten at dette regnes som overtid som beskrevet i loven. Du får overtidsbetalt (med måneds eller timeslønn) fordi det er regulert gjennom arbeidsavtaler.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
Teclahundida skrev (1 time siden):

Hei alle sammen!!

 

Jeg har fått min første lønnslippen fra kommunen. Jeg har fått både fastlønn og timelønn. Er det mulig og er noe galt? Takk for svar!

Det er ingenting i veien for å spørre nærmeste leder evt lønningsansvarlig i kommunen din om dette. 

Grunnen kan være flere. Det kan hende du har jobbet som timeansatt før du fikk fast jobb feks (det sier du jo ikke noe om) og i kommunen får man typisk forhåndsbetalt månedslønnen slik at du da vil ha timene fra forrige måned og månedslønna for november på lønningen som kom nå denne uken. 

Mer sannsynlig er det dog snakk om overtidstimer. Det er vanskelig å si noe sikkert med mindre du legger ut en kopi av lønnslippen. (anonymiser den). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...