Gå til innhold

Microsoft avslører detaljer om Windows 8.1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ut fra brukergrensesnitt-teori, så var startområdet i Windows 8 det man kaller skjult funksjonalitet. Det representerte funksjonalitet man ikke kan nå gjennom å se og klikke på grensesnittet og finne fram til på den måten, man må vite om det eller tilfeldigvis berøre området for å finne det.

Ved å gjeninnføre en synlig startknapp, har de synliggjort skjult funksjonalitet. Dette etter massive klager, der jeg egentlig anser at de var uenig i det meste av klagingen, bortsett fra det faktum at startknappen nå var skjult funksjonalitet.

De fleste kritikerne er, såvidt jeg har oppfattet, egentlig ikke så opptatt av den delen, men mer opptatt av at de ikke liker måten startsiden virker i forhold til hvordan startmenyen virket. Dette blir ikke gjort noe med. Det er kun synligheten av startknappen de synes var verd å gjøre noe med.

Da synes jeg det er litt ironisk, at dette gjør at grensesnitt-valgene blir mindre helhetlige, ikke mer. For perlemenyen etc. er fortsatt skjult funksjonalitet.

Endret av tommyb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må være sær, for jeg savner overhode ikke startmenyen. Kan ikke huske sist jeg brukte den til noe annet enn å skrive noen bokstaver i søkefeltet for så å klikke enter. Har brukt W8 siden midten av august i fjor.

Vi kjøpte en Lenovo Helix, og når jeg bruker er slik enhet ser jeg virkelig at jeg i alle fall ikke har behov for nettbrett, og hvorfor MS har gjort som de har gjort, selv om jeg holder en knapp på neste generasjon Atom fremfor Core i7 i disse maskinene. I alle fall for de aller fleste.

Så slik jeg ser det, W8 fungerer utmerket på en touchenhet, og uproblematisk på en stasjonær.

• Liker 2
Skrevet

Noooooooes.. Jeg vil iverfall ha en slags enkel snap-in startmeny med kun programmer og tilgang til kontrollpanel istedenfor den fæle charms menyen!

Win + X tar deg en lang vei.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alle som er kritikere av startsiden.

Dersom du f.eks. brukte startmenyen primært som en lokasjon for å skrive ting fra hukommelsen inn i søkefeltet, så løser også startsiden det behovet greit. Det er en lokasjon som fjerner tilgangen til all informasjon på skjermen din, men det har jo ikke noe å si når man skriver ting fra hukommelsen.

Jeg vil gå så langt som å si at for noen er startsiden et bedre alternativ til en startmeny, det er helt avhengig av brukemønsteret. Men for mange så synes altså bakdelene å være større enn fordelene. Det gjelder altså meg, men ikke deg. Vi har altså forskjellig bruksmønster, der startsiden dekker dine brukstilfeller, og ikke mine.

Skrevet

Dersom du f.eks. brukte startmenyen primært som en lokasjon for å skrive ting fra hukommelsen inn i søkefeltet, så løser også startsiden det behovet greit. Det er en lokasjon som fjerner tilgangen til all informasjon på skjermen din, men det har jo ikke noe å si når man skriver ting fra hukommelsen.

Jeg vil gå så langt som å si at for noen er startsiden et bedre alternativ til en startmeny, det er helt avhengig av brukemønsteret. Men for mange så synes altså bakdelene å være større enn fordelene. Det gjelder altså meg, men ikke deg. Vi har altså forskjellig bruksmønster, der startsiden dekker dine brukstilfeller, og ikke mine.

tommyb : Om bare Microsoft hadde innsett at det hadde vært lurt å sørge for at brukeren selv valgte hvordan han skulle bruke Oset isteden for at MS dikterte måten de ønsker at brukeren bruker det.

Det er svært tydelig at Microsoft har behov for et Applikasjons marked, problemet er at det har blitt svært lite gjennomført og er tydeligvis preget av at "appene" skal fungere på flest mulige enheter og ikke "tilpasset" hver enkel enhet.

Et godt eksempel er desktop pcer som ofte yter 5x til 10x mer enn en "padde" eller de fleste stasjonære , slike pcer har jo mer enn nok regnekraft og som regel også dedikerte skjermkort til å kjøre applikasjonene på en helt annen måte og oppløsning. Det finnes derfor ikke et Reelt behov (noe som Stardock og andre har bevist) på å tvinge appene til å fungere på den måten de fungerer akkurat nå (delt skjerm, 2 apps maks i Windows 8 og 3 per skjerm i Windows 8.1 ).

Jeg har på følelsen at Steve Ballmer er den skyldige i at Windows 8 på mange måter nå møter svært mye frustrasjon hos kundene sine, ja Oset har svært mye bra som er en stor forbedring i forhold til Windows 7, men det er jo så utrolig mye som rett og slett ikke har noen mening på en Desktop Pc.

Et godt eksempel er jo faktisk mangelen på "Start" knappen og måten den fungerte på W7 i forhold til W8 og som ser ut til å være det 80-90% av brukerne klager på. Hadde Microsoft sørget for at Windows 8 gikk til Desktop etter innlogging og at selve Start Siden hadde vært enklere å tilpasse enhver brukers behov hadde man garantert ikke fått like mange klager som man har i dag.

Personlig sitter jeg på Windows 8 og trives der , jeg innser selvsagt at ting har kunnet vært langt bedre , men jeg er på langt ikke enig i mye av den kritikken Oset har fått og som i mange tilfeller er rett og slett feilaktig eller bygger på misforståelser på hvordan ting fungerer.

Skrevet (endret)

Jeg trivdes nok hakket bedre på Windows 7. Den nye task manageren gjør ikke en like god jobb for meg, finner ikke noen formildende omstendigheter når det gjelder startsiden, og maskina sakker ned for meg noen ganger uten at jeg klarer finne noe minne eller CPU-bruk som forklarer dette.

Det sistnevnte kan jo være på grunn av at jeg ikke har clean install, eller en oppdatering av programvare, så jeg har ikke noe grunnlag for å legge skylda på Windows 8 der. Men i snitt trivdes jeg bedre på Windows 7, som jeg holder som min favorittversjon sammen med Windows 2000.

Ellers så kjenner jeg at trivselen stiger godt etter WindowBlinds 8 beta kom, og at trivselen synker når jeg er på maskinen nede som kjører Windows 8 uten Stardock-software.

Endret av tommyb
Skrevet

Jeg trivdes nok hakket bedre på Windows 7. Den nye task manageren gjør ikke en like god jobb for meg, finner ikke noen formildende omstendigheter når det gjelder startsiden, og maskina sakker ned for meg noen ganger uten at jeg klarer finne noe minne eller CPU-bruk som forklarer dette.

Det sistnevnte kan jo være på grunn av at jeg ikke har clean install, eller en oppdatering av programvare, så jeg har ikke noe grunnlag for å legge skylda på Windows 8 der. Men i snitt trivdes jeg bedre på Windows 7, som jeg holder som min favorittversjon sammen med Windows 2000.

Ellers så kjenner jeg at trivselen stiger godt etter WindowBlinds 8 beta kom, og at trivselen synker når jeg er på maskinen nede som kjører Windows 8 uten Stardock-software.

Jeg installerte også direkte fra Windows 7, har nå sørget for å få en "clean Install" og en del små-problemer forsvant , så det er godt mulig at det er dette du selv erfarer.

Kan ikke si at jeg er helt 100% fornøyd med Startsiden selv ( hovedsakelig liker jeg ikke at man ikke kan tilpasse den akkurat som det passer deg selv og at man burde kunne velge hvilken retning man scroller ) .

Oppgavebehandleren liker jeg bedre på Windows 8 siden den viser langt mer enn det man får sett i Windows 7 og har allerede bidratt til et noe bedre oppsett (fikk fjernet noe dall fra Amd som krasjet hele tiden pga en underprosses ).

La oss håpe at MS ser litt på brukerne og hva de bruker for å trives med Windows 8 og gjør endringer i forhold til dette.

Skrevet

Jeg lur på når både Microsoft og folket snar skal forstå at neetbrett og pc på langt nær er det samme.

For fra og med windows 8 virker det som man ( på død og liv ) skulle parre pc og nettbrett.

Da må det opstå uheldige konsekvenser

Nå virker det heller ikke som metro er helt tilpaset pcer med berynringsskjerm .

Er det flere som er enige

Nå er det bare å vente til det er kommet ut og testet

Skrevet

Jeg synes det er en ganske stor ulempe at den tar opp hele skjermen, i tillegg så maå du navigere rundt om dus kal til feks noe i controlplanelet, io motsetning til før der alt kom opp på samme sted. Og skal du bruke muse må du bevege musa fra nedre venstre hjørne til øvre høyre for å velge settings eller files, amatørmessig.

AtW

• Liker 1
Skrevet
Jeg lur på når både Microsoft og folket snar skal forstå at neetbrett og pc på langt nær er det samme.
Maskiner som Microsoft Surface Pro, Sony Vaio Duo 11 og Lenovo IdeaPad Yoga 13 viser at forskjellen mellom PC og brett ikke nødvendigvis er så stor.

Nå virker det heller ikke som metro er helt tilpaset pcer med berynringsskjerm .

Er det flere som er enige

Det er ikke noe problem å bruke Windows 8 på samme måte som Windows 7. Jeg gjemmer lett vekk alt som har med Modern UI å gjøre, bortsett fra selve startskjermen (som aldri er oppe i mer enn 5 sekunder pga kjapt søk, på samme måte som W7).

Jeg synes det er en ganske stor ulempe at den tar opp hele skjermen, i tillegg så maå du navigere rundt om dus kal til feks noe i controlplanelet, io motsetning til før der alt kom opp på samme sted. Og skal du bruke muse må du bevege musa fra nedre venstre hjørne til øvre høyre for å velge settings eller files, amatørmessig.

AtW

Jeg lærte noe nytt i dag:

[Win] = Startskjermforside.

[Win] + Q = Søke etter program.

[Win] + W = Søke etter settings.

[Win] + F = Søke etter filer.

Så nå slipper jeg å bla i søkemenyen lengre.

• Liker 1
Skrevet

Vettu' hva! Før, med 3.11 mot server kunne du rekke å ta deg en sigg før den boota. Feteste coax-nettverk! Lagde kabla sjæl, trengte ikkeno tang. Ga bare flatt f*e*! Fjernet issolasjon og alt med tenna. Bare den Windowsen fyrte opp.

Skrevet

Jeg kunne tenke meg auto-hide på applikasjoner man bandt fast til sidene. Det er kjekt å kunne ha message saken på siden av desktoppen, men den tar litt mye plass når man ikke bruker den.

Startknappen gir jeg glatt blanke i. Bruker Windows 7 på jobben, men Windows 8 hjemme. Det er ingen overgang å snakke om egentlig.

Skrevet

Maskiner som Microsoft Surface Pro, Sony Vaio Duo 11 og Lenovo IdeaPad Yoga 13 viser at forskjellen mellom PC og brett ikke nødvendigvis er så stor.

men den er der .

Dagens hybrid utgaver ( nettbrett/pc) er jo beste fall en svakere pcer

Det er ikke noe problem å bruke Windows 8 på samme måte som Windows 7. Jeg gjemmer lett vekk alt som har med Modern UI å gjøre, bortsett fra selve startskjermen (som aldri er oppe i mer enn 5 sekunder pga kjapt søk, på samme måte som W7).

at man kan klare å holde seg unna metro er nå en ting

Det ikke det som er problemet

Spørmålet var hvordan man unytter berørings skjermen samme med windows8 uten å måtte ty til metro

det man trenger er ikke en utgave av W8 ,

men en utgave beregnet for nettbrett

en for stadard pc

og en for hybridutgavene

uten at ekstrafunksjonen ( som metro) kommer i veien for de andre

( selv om de fleste nok klarer det så er de andre som sliter her )

Dessverre så har ikke M$ gjort det så enkelt

Metro må nok regnet som dos-shell var for ms-dos i sin tid

Skrevet
men den er der .

Dagens hybrid utgaver ( nettbrett/pc) er jo beste fall en svakere pcer

De er nøyaktig like kjapp som Ultrabooks som selger i bøtter og spann. De drar også tradisjonelle PC-spill. At de ikke er like kjapp som en workstation sier seg selv. Desktop-maskinen din er ikke like kjapp som et cluster heller. Spiller det noen rolle?

at man kan klare å holde seg unna metro er nå en ting

Det ikke det som er problemet

Spørmålet var hvordan man unytter berørings skjermen samme med windows8 uten å måtte ty til metro

Hvorfor skal du tafse på et standard Windows-miljø? Ingen vanlige Windows-programmer er tilpasset touch, og det har heller ikke noen hensikt å gjøre det. Verken Photoshop, Word eller Excel vil være bedre å bruke med tafseskjerm. Slike oppgaver trenger tastatur og mus (og tegnebrett på PS) for å yte maksimalt. Desktop- og brettbruk er to forskjellige ting. Derfor har Microsoft latt desktopen være som den alltid har vært, og samtidig gjort det mulig å kjøre et tafsemiljø for tafsebruk. At du har lyst til å tafse i et standard Windows-miljø er ditt problem. Det er ikke slik Windows 8 er ment å bli brukt.

det man trenger er ikke en utgave av W8 ,

men en utgave beregnet for nettbrett

en for stadard pc

og en for hybridutgavene

uten at ekstrafunksjonen ( som metro) kommer i veien for de andre

( selv om de fleste nok klarer det så er de andre som sliter her )

Man trenger ikke 3 forskjellige Windows-utgaver, det gjør bare ting vanskeligere. Hybridutgavene klarer seg ypperlig med dagens løsning (standard-miljø og mus/tastatur til seriøst arbeid og tafsemiljø uten mus/stastatur til hjernedød konsum). Standard maskiner klarer seg ypperlig med vanlig Windows-miljø og har ikke bruk for tafsing, og tafsemiljøet plager en lite. Nettbrett kjører allerede Windows RT som ikke har mulighet for normalt Windows-miljø.
Skrevet

Hvorfor skal du tafse på et standard Windows-miljø?

hvorfor snur du problemstilling helt på hode ?

jeg tafser ikke standarden , det er det Microsoft som gjør ved å la metro designet overta mere og mere av pc hverdagen.

Du seier at man ikke har bruk for metro pc en standard pc fordi det fungerer heller ikke på berørings skjermer.

hvorfor har man da innført det der også ?

Skrevet

Det mangler vel et 'ikke' i den setningen der? Eller har du begynt å argumentere mot deg selv, nå? :)

Du mente vel å si: "... nettbrett og PC ikke på langt nær er det samme." ?

(I betydningen: "... nettbrett og PC er langt fra det samme.")

Hvis Linux-gjengen går på smilekurs nå, så kan de snart kapre Elgen som nytt medlem i "the 1% community".

Skrevet

Jeg har på følelsen at Steve Ballmer er den skyldige i at Windows 8 på mange måter nå møter svært mye frustrasjon hos kundene sine ...

Det hadde vært interessant å høre hva den 'følelsen' er basert på.

Er det noen grunn til å tro at Ballmer har hatt noe som helst med utformingen av Windows å gjøre - ever?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...