Gå til innhold

- Operatørene lurer forbrukerne


Anbefalte innlegg

Syns dere gnåler mye om at alle må komme med abonnementer med fri fri bruk osv.. Sånn som mobilnettet fungerer i dag hadde det vært kniven på strupen, spesielt siden grunnen er at dere vil strømme video på Netflix! Kan love at folk knapt hadde kommet inn på VG, langt mindre strømmet noe som helst hvis det hadde blitt realitet.

 

Inntil videre har det blitt satset på WiFi punkt hvor det faktisk er ubegrenset bruk i befolka områder. Men syns innlogging er fryktelig tungvint.. hvertfall på Telenor sine. Må kunne være mulig å få det automatisk når man har Telenor abonnement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det er en så liten gruppe som bruker mer en 6gb, hvorfor gir dere de ikke fri bruk da. da det ikke er mange som gjør det kan det da ikke koste så mye.

 

Koster alle oss andre sneglehastighet hvis enkelte skal bruke full båndbredde hele tiden.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Spis og drikk så mye du vil: 100 kroner!"

"Hei! Du har drukket to glass med cola -- nå får du ikke fler!"

...

 

Ikke helt riktig :)

De nekter ikke å gi deg mer cola, de sier bare at du får fortsette å drikke så mye du vil, men utelukkende ved bruk av gaffel. Det er jo tross alt fri bruk av cola! ;)

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eksempel Peppes Pizza har spis-så-mye-du-vil tilbud, betal en gang, spis så mye man orker/får plass til i magen, til man er stappmett. Aldri har jeg opplevd at seriøse ansatte klager over at noen spiser for mye, etter at dem har betalt for spis-så-mye-du-vil tilbudet. Dem har begrenset med råvarer til å lage nye pizzaer til enhver tid på restauranten, men skylder dem på kundene? Nei. Setter de begrensninger på tilbudet sitt? Nei.

 

Se på våre "teleoperatører", dem gjør det motsatte. Og sitter på "kundeservice" og sier

"vi kan ikke hjelpe, jo les det med liten skrift". Er vel det samme i USA, altså "unlimited

use 100% guaranteed" men så får man sneglefart etter mindre enn ca. 5 GB måneden.

Lureri rett og slett.

Endret av Himeri
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig at Anders Krokan som skal være infromasjonssjef ikke vet forskjellen på å villede noen, og på at noen blir forvirret.

 

Synes egentlig heller Forbrukerombudet burde ta intiativ sammen med Post og Teletilsynet og få forbud mot at samtaler til femsifrede numer og 810-nure, numre som i utgangspunktet ikke koster noe ekstra, og ikke er betaltjenester, koster noe mer enn vanlige minutter til et hvilket som helst vanlig fasttelefonnummer. Her har mobiloperatørene "svindlet" nordmenn grovt lenge nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke trådløst nettverk hjemme å da flyr GBa med bruk av netflix, wimp,rikstoto-direkte, og ellers vanlig surfebruk. Bruker nå ca 1GB om DAGEN.... Så 6GB holder ikke. Telenor i Danmark tar 100kr for 10GB. Fått noe lignende her i landet så hadde det blitt bedre. 30GB med fri tale og sms burde ikke kostet noe mer en det gjør med 6GB nå.

Lenke til kommentar

Største problemet er jo egentlig at de sier det er gratis å ringe, men det med unntak av spesialnummer. Problemet med dette er at de aller fleste butikker og firmaer idag har et 8xx xx xxx nummer, så hvis du skal ringe ned på Elkjøp eller andre butikker så må du betale for det utenom!

 

Man får holde teletorg-telefoner som sex og spåkoner utenom, men resten burde være gratis å ringe til når de faktisk anonnserer at det er gratis å ringe med abonnentet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempel Peppes Pizza har spis-så-mye-du-vil tilbud, betal en gang, spis så mye man orker/får plass til i magen, til man er stappmett. Aldri har jeg opplevd at seriøse ansatte klager over at noen spiser for mye, etter at dem har betalt for spis-så-mye-du-vil tilbudet. Dem har begrenset med råvarer til å lage nye pizzaer til enhver tid på restauranten, men skylder dem på kundene? Nei. Setter de begrensninger på tilbudet sitt? Nei.Se på våre "teleoperatører", dem gjør det motsatte. Og sitter på "kundeservice" og sier"vi kan ikke hjelpe, jo les det med liten skrift". Er vel det samme i USA, altså "unlimiteduse 100% guaranteed" men så får man sneglefart etter mindre enn ca. 5 GB måneden.Lureri rett og slett.

Jo, sist eg var på peppes med ein gjeng og kjøpte spis så mye du vil, så fekk me beskjed etter pizza nr.6 at no var det nok, me fekk ikkje meir.

Lenke til kommentar

Dette er bare en overangsfase. Slik var det med internet i gamle dager også. De fleste i dag betaler ikke tellerskritt for internett men en fast pris for en gitt hastighet. Det samme ender nok mobil bransjen også opp med.

Da er det tilkoblingen man betaler for mens bruken er fri.

 

Jeg ville gladelig betalt 199kr pr måned for fri bruk og vanlig mobil forbindelse. Kunne kanskje oppgrader til 3g hvis det var 249kr pr måned ubegrenset bruk.

Men hadde nok ikke betalt mer enn 299kr for 4g

 

 

Lenke til kommentar

Dette her er jo helt absurd! 6gb data er fri bruk... ferdig! hastigheten reduseres, men kostnaden øker ikke! man kan fortsatt bruke det... Ja! det er treig men farsken! forbrukerrådet kan man egentlig klare seg uten! tøvete og bry seg om det.. fri bruk av min, sms og mms er jo på ca 24000 av hver... det bør no holde!!! dermed, fri bruk! enig med operatørene her!

 

Det er ikke "fri" bruk når man uansett betaler en kostnad i måneden. Den tar du?

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå litt slik: Om man ikke skjønner at "fri bruk" kan inneholde begrensninger, kanskje man ikke er moden nok for mobil? Fint at forbrukerombudet passer på, men det får være grenser.På en annen side, 6gb burde ikke betegnes som fri bruk, selv om man har begrenset hastighet etter dette.

 

Vel, hva mener du om ordet fri? Fri for meg er uten begrensninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er "fri bruk" plutselig et problem for dere nå? Det er ikke akkurat et nytt begrep og så vidt jeg vet så har det alltid vært sånn at hastigheten strupes etter en viss mengde. Det står ganske lett tilgjengelig når man bestiller og det står også i vilkårene man aksepterer når man bestiller et abonnement. Uansett hvor mye dere syter og klager over dette, så vil det nok aldri bli et mobilabonnement med ubegrenset bruk, uten struping (via mobilnettet sånn vi kjenner det i dag). Det som kommer til å skje de neste årene er at mengden før struping øker (10-20 GB) og så vil antakelig strupehastigheten gå litt opp. De nye abonnementene er et steg i riktig retning og det er bare å velge det som passer best. Det hadde vært klaging dersom det hadde vært ubegrenset MB og begrenset tale/sms/mms også. Hvis de hadde sluppet løs alle dere inn på samme basestasjon med ubegrenset databruk uten struping, så hadde dere blitt enda mer misfornøyde. Det kommer høyere begrensninger, dere må bare smøre dere med litt tolmodighet :)

Lenke til kommentar

"Fri bruk" er dfa ikke et problem for noen bortsett fra enkelte mobiloperatører som insisterer på å drive med usann markedsføring. Om det er 6GB data de tilbyr, så får de heller si det. Verre er det fraktisk. De (og du) er de som har problemer med begrepet, ikka alle som ,vet hva fri bruk faktisk betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er "fri bruk" plutselig et problem for dere nå? Det er ikke akkurat et nytt begrep og så vidt jeg vet så har det alltid vært sånn at hastigheten strupes etter en viss mengde. Det står ganske lett tilgjengelig når man bestiller og det står også i vilkårene man aksepterer når man bestiller et abonnement. Uansett hvor mye dere syter og klager over dette, så vil det nok aldri bli et mobilabonnement med ubegrenset bruk, uten struping (via mobilnettet sånn vi kjenner det i dag). Det som kommer til å skje de neste årene er at mengden før struping øker (10-20 GB) og så vil antakelig strupehastigheten gå litt opp. De nye abonnementene er et steg i riktig retning og det er bare å velge det som passer best. Det hadde vært klaging dersom det hadde vært ubegrenset MB og begrenset tale/sms/mms også. Hvis de hadde sluppet løs alle dere inn på samme basestasjon med ubegrenset databruk uten struping, så hadde dere blitt enda mer misfornøyde. Det kommer høyere begrensninger, dere må bare smøre dere med litt tolmodighet :)

Det er ikke et plutselig problem, har hatt problemer med dette veldig lenge, uærlig reklame er noe dritt. At det aldri kommer fri bruk må være fordi opperatørene ikke vil, for det er fullt mulig å gjennomføre. Store deler av mobilnettet står allerede i dag ubrukt til en hver tid.

Lenke til kommentar

"Fri bruk" er dfa ikke et problem for noen bortsett fra enkelte mobiloperatører som insisterer på å drive med usann markedsføring. Om det er 6GB data de tilbyr, så får de heller si det. Verre er det fraktisk. De (og du) er de som har problemer med begrepet, ikka alle som ,vet hva fri bruk faktisk betyr.

 

Det er vel heller slik at begrepet "fri bruk" kan tolkes på flere måter. Jeg mener at det er fri bruk, selv om hastigheten strupes. Man kan fortsatt bruke så mye man vil, uten at det koster noe ekstra, altså fri bruk. Men du og noen andre mener at fri bruk skal være ubegrenset uten noe form for struping og at operatørene lurer oss. Jeg mener operatørene er ærlige (ingen operatører som lyver om struping) og har en god grunn til å strupe hastigheten sånn som nettet er bygd opp nå, Men tro det eller ei, det kommer bare til å bli bedre i fremtiden. Og så fort det nye 800 MHz båndet er klart for operatørene, blir det enda mer kapasitet, bedre dekning og derav høyere grenser for forbrukerne. 900 og 1800 MHz båndene har også mer kapasitet som skal auksjoneres bort samtdig som 800 båndet. Ikke misforstå meg, jeg ønsker også ubegrenset bruk uten noe form for struping, men det kommer ikke til å skje med det første. Samtidig må du/dere også tenke på at behovet øker i takt med kapasitet på fiber/basestasjon/switch. Sånn sett så vil nok aldri storbrukerne bli fornøyd før det faktisk er ubegrenset bruk uten struping. Om operatørene øker strupegrensen til 20GB på de største abonnementene om 2 år, så vil behovet antakeligvis være større enn 20GB, selv om det kanskje hadde holdt idag.

Lenke til kommentar

"Fri bruk" er dfa ikke et problem for noen bortsett fra enkelte mobiloperatører som insisterer på å drive med usann markedsføring. Om det er 6GB data de tilbyr, så får de heller si det. Verre er det fraktisk. De (og du) er de som har problemer med begrepet, ikka alle som ,vet hva fri bruk faktisk betyr.

 

Det er jo fritt! Det er ingen som hindrer deg i å komme på internett etter brukte 6gb data.

Lenke til kommentar

Det er jo fritt! Det er ingen som hindrer deg i å komme på internett etter brukte 6gb data.

Du leier du en leilihet med inkludert varmtvann, men det kommer bare en dråpe vann i timen.

Du kan spise så mye du vil på resturant, men maks 1 pizza stykke i timen.

Lei så mange filmer i måneden du vil, men leier du mere enn 1 så vil resten spilles av i sakte film.

 

For meg høres det like dumt ut.

Endret av Backpfeifengesicht
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...