Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 780


Anbefalte innlegg

Titan kan nesten ikke regnes inn i samme kategori. Titan ligger sammen med GTX690 og 7990. Altså kortene med 2 GPU'er eller over 7k i pris. Entusiast kan vel heller den kategorien kalles. Nesten som -E plattformen til Intel.

 

Har allerede bestilt meg et GTX780. Gleder meg til å se hvordan det klarer seg sammen med en 1055t@4Ghz og senere 4570k Haswell.

 

Ytelsen til fabrikkoverklokkede utgaver ser ikke verst ut.

 

Du kjøper ikke et GTX780 til 5k uten å utnytte GPU Boost 2.0 eller normal overclocking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste AMD kort kommer sikkert til neste år. Personen som sa at neste generasjon amd skjermkort skulle komme i år, jobber med cpu hos AMD. En papirlansering med lite tilgjengelighet vil skade salget til AMD og de sliter nokk som det er. TSMC er snart i gang med 20nm produksjonsprosess, men det er lite sannsynlig at de vil klare å produsere 20nm gpu i stort volum i år.

 

Ellers var det en fin test av 780.

Lenke til kommentar

Titan kan nesten ikke regnes inn i samme kategori. Titan ligger sammen med GTX690 og 7990. Altså kortene med 2 GPU'er eller over 7k i pris. Entusiast kan vel heller den kategorien kalles. Nesten som -E plattformen til Intel.

 

Har allerede bestilt meg et GTX780. Gleder meg til å se hvordan det klarer seg sammen med en 1055t@4Ghz og senere 4570k Haswell.

Om du kjøper skjermkort til over 3000 kr er du entusiast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis toppsjiktet har fått en ny konge, hvorfor er da den nye kongen svakere enn toppsjiktets gamle konge Titan...?

 

Meningen med formuleringen er, som Refsa kommenterer, nettopp at vi har vondt for å regne GTX Titan som en del av det "ordinære" toppsjiktet. Mens GTX 680 har vært Nvidias flaggskip helt frem til det i dag ble avløst av GTX 780 - som direkte konkurrent til AMD Radeon HD 7970 GE - har ikke GTX Titan passet inn i noen slik sammenliknbar kategori. Men skjønner godt hva du mener :)

Lenke til kommentar

Meningen med formuleringen er, som Refsa kommenterer, nettopp at vi har vondt for å regne GTX Titan som en del av det "ordinære" toppsjiktet. Mens GTX 680 har vært Nvidias flaggskip helt frem til det i dag ble avløst av GTX 780 - som direkte konkurrent til AMD Radeon HD 7970 GE - har ikke GTX Titan passet inn i noen slik sammenliknbar kategori. Men skjønner godt hva du mener :)

Men GTX 780 som koster 5000 kr, altså 25% mer enn forgjengeren 680, er å regne som ordinært toppsjikte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kjøper ikke et GTX780 til 5k uten å utnytte GPU Boost 2.0 eller normal overclocking.

Det er langt fra alle som driver med overklokking, spesielt siden det blir dyrt om noe skulle gå galt.

Det fine med fabrikkoverklokkede kort er at det er håndplukkede eksemplarer som er overklokket med garanti, som er attraktivt for noen.

 

Du vet nok ikke hva GPU-boost er, og at det bidrar mer til ustabil ytelse enn til bedre bildeflyt.

 

--

 

Det som jeg synes var interessant med overklokkede GTX 780 er at de slår GTX Titan selv med lavere regnekraft. Dette skyldes blant annet høyere ytelse fra ROP.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Dette timet jo bra med at kjæresten sitt GTX 580 tok kvelden. Må bare få overalt Norek / Komplett til å gi meg GTX 780 i erstatning mot et lite mellomlegg kontra GTX 680, da GTX 680 tross alt er et steg tilbake sammenlignet med GTX 580 om vi tenker GPGPU ytelse og på sånn måte er uaktuelt uansett.

 

Vet noen om disse ACX kjølerne til EVGA faktisk er noe bedre? Stockkjøleren som benyttes her er jo den samme som til GTX 690 og GTX Titan og den fungerer jo kjempebra og er jo faktisk bedre enn de fleste tredjepartkjølere når det gjelder kjøling / støy.

Lenke til kommentar

25% mer pris, nesten 100% mer ytelse, en grei deal syntes nå jeg...

wat

GTX 680 er over et år gammelt, og det kostet 4000 kr, 670 kostet 3500 kr.

Sammenlignet mot 680: 25% høyere pris, 25-30% høyere ytelse

Sammenlignet mot 670: 50% høyere pris, 35-40% høyere ytelse

 

Hvor får du nesten 100% mer ytelse fra egentlig?

Lenke til kommentar

Ja, og jeg svarte. Nvidia har ingen grunn til å senke prislappen på dette kortet når det lønner seg, og det er liten grunn til å tro at de trenger lavere profitt per kort for å konkurrere mot AMD med det første.

 

Hva er det som skal komme for stykksalg i fremtiden da?

Slik det ser ut nå blir 8000-serien OEM-only, så kommer nok 9000-serien på tampen av året.

 

Ja, bare jeg som brainfartet her, landa på en side som tok for seg Mobile-serien og så ikke godt nok etter.

Lenke til kommentar

Er 30 prosent bedre ytelse verdt en 70% stivere pris er spørsmålet folk bør stille seg. Er en vesentlig forskjell på 3200 kroner som et 7970 GE koster 5500 kroner som GTX 780 koster. At 30 prosent bedre ytelse er vesentlig skal jeg ikke benekte, men det er jaggu meg 2300 kroner også!

 

AMD har nå hat 7970 GE på markedet i over ett år så jeg vil anta at produksjonskostnadene er MYE lavere enn for GTX 780 som kommer fra en splitter ny produksjonslinje. Skal ikke se bort i fra amd skraper bort 500 kroner til av prisen på 7970 ghz og da skal du mer penger enn fornuft om du går for gtx 780.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...