Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 780


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 30 prosent bedre ytelse verdt en 70% stivere pris er spørsmålet folk bør stille seg. Er en vesentlig forskjell på 3200 kroner som et 7970 GE koster 5500 kroner som GTX 780 koster. At 30 prosent bedre ytelse er vesentlig skal jeg ikke benekte, men det er jaggu meg 2300 kroner også!

 

AMD har nå hat 7970 GE på markedet i over ett år så jeg vil anta at produksjonskostnadene er MYE lavere enn for GTX 780 som kommer fra en splitter ny produksjonslinje. Skal ikke se bort i fra amd skraper bort 500 kroner til av prisen på 7970 ghz og da skal du mer penger enn fornuft om du går for gtx 780.

 

GTX 780 koster 5100 kroner FYI. Jeg betaler gledelig 1900 kroner mer for GTX 780 med den ytelsen jeg får der.

Lenke til kommentar

Sukk, ikke rart nvidia ligger 30% høyere enn 7970 ghz, DA DERE BRUKER ELDGAMLE DRIVERE!

Det er lenge siden 7970 ghz lå UNDER 670 i bf3.

 

Sluttet og lese testen da, for med så gamle drivere så er ikke resultatene riktige.

 

Skjerping.

 

Tester kan enten kjøres uten sammenligningsgrunnlag (forskjellige drivere for nye modeller), eller på samme driver. Sistnevnte er overlegent og gir mer mening. Om Hardware.no eller andre sider skulle re-teste alle aktuelle kort for hver gang det kom en ny driver, ville de kun drevet med dette og raskt fått utgifter langt over inntektene sine.

 

AMD har etter min erfaring et kjempeproblem med driveravhengighet. Om jeg kjøpte 7970 GE når det kom, ville ikke jeg vært interessert i at ytelsen først skulle komme etter de hadde lansert en driveroppdatering. Det blir helt feil vei med lanseringene. Opplevde nå sist med Catalyst 13.5 at det fikset mouse-input-lag i Borderlands 2, det er nesten ETT ÅR etter at spillet kom, og er nå aktuell med expansion. Jeg kjøpte spillet ifjor, men da var det uspillbart for meg pga driverne til AMD.

Lenke til kommentar

Er 30 prosent bedre ytelse verdt en 70% stivere pris er spørsmålet folk bør stille seg. Er en vesentlig forskjell på 3200 kroner som et 7970 GE koster 5500 kroner som GTX 780 koster. At 30 prosent bedre ytelse er vesentlig skal jeg ikke benekte, men det er jaggu meg 2300 kroner også!

 

AMD har nå hat 7970 GE på markedet i over ett år så jeg vil anta at produksjonskostnadene er MYE lavere enn for GTX 780 som kommer fra en splitter ny produksjonslinje. Skal ikke se bort i fra amd skraper bort 500 kroner til av prisen på 7970 ghz og da skal du mer penger enn fornuft om du går for gtx 780.

Det spørs jo strengt tatt hva man trenger eller ønsker.

 

Spiller man på 1440p eller 1080p 120Hz holder det ikke nødvendigvis med 7970 GE, da kan 2000 kr være forskjellen mellom en dårlig og god spillopplevelse.

 

Litt kjipt om man har bygget en spill-PC til 8-10 høvdinger, så ender man opp med en dårlig spillopplevelse fordi man skulle spare 2000 kr.

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar

Er jeg fanboy fordi jeg vil ha riktige tall i tester som gjenspeiler dagens situasjon, og ikke hva som var for ett år siden?

 

Og hvis du tror nvidia har feilfrie drivere, så skal du få lov til å tro det. Men da tror du vel også på nissen og at verden er ett rettferdig sted.

 

At 780 yter bedre enn 7970 ghz er Ingen overraskelse. Men å si st 780 er x prosent bedre, basert på uriktig informasjon er bs. Og jeg hadde reagert om det var i amd sitt favør også.

 

Jeg er ute etter fakta, hverken fra eller til.

 

Men hvis du er ute etter fakta er det viktig å notere seg at Amd kort sliter med å få opplevd fps til å matche hardware fps.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Er jeg fanboy fordi jeg vil ha riktige tall i tester som gjenspeiler dagens situasjon, og ikke hva som var for ett år siden?

 

Og hvis du tror nvidia har feilfrie drivere, så skal du få lov til å tro det. Men da tror du vel også på nissen og at verden er ett rettferdig sted.

 

At 780 yter bedre enn 7970 ghz er Ingen overraskelse. Men å si st 780 er x prosent bedre, basert på uriktig informasjon er bs. Og jeg hadde reagert om det var i amd sitt favør også.

 

Jeg er ute etter fakta, hverken fra eller til.

 

Vært et problem i HW.no sine tester ganske lenge imo. cannibalguppy er heller ingenting å bry seg om, han er ikke god.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jeg fanboy fordi jeg vil ha riktige tall i tester som gjenspeiler dagens situasjon, og ikke hva som var for ett år siden?

 

Og hvis du tror nvidia har feilfrie drivere, så skal du få lov til å tro det. Men da tror du vel også på nissen og at verden er ett rettferdig sted.

 

At 780 yter bedre enn 7970 ghz er Ingen overraskelse. Men å si st 780 er x prosent bedre, basert på uriktig informasjon er bs. Og jeg hadde reagert om det var i amd sitt favør også.

 

Jeg er ute etter fakta, hverken fra eller til.

 

Ingen har sagt noe om Fanboy i det hele tatt. Jeg forklarte bare at det er helt urealistisk for nettsteder å ha testrigger med oppdaterte drivere, uten at de da tester kort på nytt hele tiden. Det andre alternativet er å teste kort med nyeste driver, men da mister man sammenligningsgrunnlaget.

 

Jeg tror ikke på nissen eller verden som et rettferdig sted, jeg delte min erfaring med AMD sine drivere. Det finnes mange tester som underbygger dette. Selv det det vi nå kommenterer viser jo at AMD sin hardware er software begrenset ved lansering, til de grader.

 

Vi er enige om at 7970 GE har dårligere ytelse enn GTX 780 som faller helt naturlig. Ser man på ytelse per krone er det idag lite som slår AMD-kortet, det er knallsterkt i sin prisklasse. Jeg har ikke snakket om prosentvis bedre ytelse fra testen her heller.

Lenke til kommentar

Det spørs jo strengt tatt hva man trenger eller ønsker.

 

Spiller man på 1440p eller 1080p 120Hz holder det ikke nødvendigvis med 7970 GE, da kan 2000 kr være forskjellen mellom en dårlig og god spillopplevelse.

 

Litt kjipt om man har bygget en spill-PC til 8-10 høvdinger, så ender man opp med en dårlig spillopplevelse fordi man skulle spare 2000 kr.

Hvis et 7970GE ikke holder for 1080p 120Hz kan du banne på at et 780 heller ikke vil holde, 30% er faktisk ikke store forskjellen i praksis.

 

Hvis du kjøper skjermkort ut fra noe annet enn hva du er villig til å betale annethvert år gjør du noe dumt, så enkelt er det.

 

Men hvis du er ute etter fakta er det viktig å notere seg at Amd kort sliter med å få opplevd fps til å matche hardware fps.

:hm:

Dette gjelder kun CFX-oppsett...

 

EDIT:

Og Nvidia er heller ikke perfekte her.

http://www.anandtech.com/show/6973/nvidia-geforce-gtx-780-review/6

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis et 7970GE ikke holder for 1080p 120Hz kan du banne på at et 780 heller ikke vil holde, 30% er faktisk ikke store forskjellen i praksis.

 

Hvis du kjøper skjermkort ut fra noe annet enn hva du er villig til å betale annethvert år gjør du noe dumt, så enkelt er det.

 

 

:hm:

Dette gjelder kun CFX-oppsett...

 

EDIT:

Og Nvidia er heller ikke perfekte her.

http://www.anandtech...tx-780-review/6

 

Ingen har sagt perfekte arni. Men du kan faktisk ikke si at dette problemet ikke har vært ille lenge og plaget AMD vesentlig mer enn Nvidia. Men du hadde helt rett i at 780 er altfor bra i forhold til pris når det kommer til TItan. er det egentlig noen grunn for titan nå lenger? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...