Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på bil, svindel. Trenger hjelp!


King123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt greit å ha en kniv i bilen, det har jeg også (på Leatherman som ligger der for sikkerhets skyld).

Om ein skal være pirkete (og det skal ein gjerne være i juss-delen) så er det vanligvis ikkje greit å ha kniv i bilen.

§ 352 a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Å ha kniven i bilen blir også rekna som bæring av kniv.

For at det skal være greit å ha ein kniv i bilen så må ein kunne vise til eit aktverdig formål.

Dette blir tolka strengt, så å ha ein kniv i tilfelle ein får bruk for den er vanligvis ikkje eit aktverdig formål. Beltekuttere og liknande er greit så lenge det ikkje er egna til voldsbruk.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid kniv i bilen, da en kniv med ca 20cm langt blad, den blir brukt fra tid til annen også..

Sist var i februar 2014, da ble den brukt for å ta livet av et rådyr som hadde blitt påkjørt.

 

Kniven ligger selvsagt i bagasjerommet, og jeg må derfor ut av bilen for å få tak i den.

 

Jeg tviler sterkt på at noen vil tolke dette strengt nok til at jeg får noen straffereaksjon av å ha kniven i bilen..

 

Å ha muligheten til å avlive skadde dyr mener jeg ellers er et aktverdig formål, man reduserer dyrets plager vesentlig om man kan avlive det på stedet.

Jeg er også kompetent til å i en del tilfeller avgjøre hvorvidt dyrets skader er så alvorlige at det ikke lenger er håp..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er forsåvidt greit å ha en kniv i bilen, det har jeg også (på Leatherman som ligger der for sikkerhets skyld).

Om ein skal være pirkete (og det skal ein gjerne være i juss-delen) så er det vanligvis ikkje greit å ha kniv i bilen.

§ 352 a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Å ha kniven i bilen blir også rekna som bæring av kniv.

For at det skal være greit å ha ein kniv i bilen så må ein kunne vise til eit aktverdig formål.

Dette blir tolka strengt, så å ha ein kniv i tilfelle ein får bruk for den er vanligvis ikkje eit aktverdig formål. Beltekuttere og liknande er greit så lenge det ikkje er egna til voldsbruk.

 

Jeg sliter voldsomt med å se at kniv oppbevart i bil er "bært" på "offentlig sted".
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eit googlesøk viser i alle fall at folk blir bøtlagt fordi politiet finner kniv eller balltre i bilen under trafikkontroller.

 

Nå finner eg ingen definisjon av kva som nøyaktig er definert som "bæring" men det er vell rimelig å tolke det som å ha kniv i besittelse uavhengig av om du har den i handa, i lomma, i sekken eller i bilen du kjøyrer?

 

Eg registrerer uansett at sjølv om det skulle være ein definisjon som utelukker det å ha kniv i bilen så tolker politiet det ofte som ulovlig og skriver ut forelegg.

Lenke til kommentar

Jaha? Kan du vise meg disse treffene? Uansett kan man alltid velge å ikke godta et forelegg, og det er ingen tvil overhodet om at en kniv som er oppbevart vanskelig tilgjengelig i en bil ikke er "bært" i lovens forstand. En eller annen plass går åpenbart grensa, i forarbeidene uttales at "begrepet bære omfatter både å bære kniven på kroppen, og i sekk, veske e l.", men det er åpenbart krav om en viss tilgjengelighet. I tingretten er folk dømt for å ha hatt en øks liggende på gulvet foran passasjer (lagmannsretten tok ikke stilling til om dette var å "bære", da han ble frifunnet siden han hadde aktverdig grunn), men så lenge kniven oppbevares i bagasjerommet er det i alle fall ingen tvil.

 

Føler meg ganske trygg på at veldig få politimenn vil reagere om man har en leatherman i bilen. Har man en sabel blir det fort noe annet.

Tja, enkelte tjenestemenn elsker jo å ta folk. I saken jeg refererer til over (LB-2010-193848, for øvrig) skrev de ut forelegg til en mann som hadde en øks i bilen, til tross for at bilen var full av diverse overnatting- og campingutstyr. Ikke mye skjønn der, med andre ord. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skrujernet: har alltid en kniv liggende i bilen

Du er en pikk og jeg håper politiet finner den under en rutinesjekk på deg og bilen din.

Kniven ligger i midtkonsollen, politiet har allerede funnet den.

 

Sa det ble brukt som ett verktøy, kniven har jeg enda :) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...