Gå til innhold

Jøss! Alle menn er potensielle voldtektsforbrytere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle tro du var meg. Leste akkurat den artikkelen selv og reagerte på det samme :wee: .

 

Som gutt, så gjør jeg det eneste jeg kan for å hindre voldtekt - jeg lar være å voldta.

På samme måte som jenter, kan ikke jeg kontrollere andre personer og siden jeg ikke voldtar trenger jeg ikke bry meg om saken på samme måte jenter ikke vil ha noe ansvar.

 

Kan jo like gjerne la være å låse huset når jeg går hjemmefra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skulle tro du var meg. Leste akkurat den artikkelen selv og reagerte på det samme :wee: .

 

Som gutt, så gjør jeg det eneste jeg kan for å hindre voldtekt - jeg lar være å voldta.

På samme måte som jenter, kan ikke jeg kontrollere andre personer og siden jeg ikke voldtar trenger jeg ikke bry meg om saken på samme måte jenter ikke vil ha noe ansvar.

 

Kan jo like gjerne la være å låse huset når jeg går hjemmefra.

 

Njaaa, ikke helt enig her. Problemet er at menn voldtar jenter, ikke at jenter lar seg voldta ...

Hvis huset ditt blir ranet, så er det ikke din skyld. Du hadde gjort lurt i å låse døra di, men det er fortsatt innbruddstyvene som er problemet.

 

22 år gammel mann her (for the record)

Lenke til kommentar

Så ett innslag om dette på tv for noen dager siden der en dame fra Amnesty ble intervjuet. På spørsmål om det var ett problem at det var så mye alkohol innvolvert slo hun seg helt vrang og var åpenbart livredd for å tillegge jentene noe ansvar. Alkohol hadde, ifølge henne, ingenting med saken å gjøre, at jenter drikker seg så fulle at de ikke kan ta vare på seg selv er visst irrelevant. Her mener jeg en del kjører seg fast i en ideologisk grøft.

 

En som blir voldtatt har selvfølgelig ikke skyld i dette selv, eller ansvar for det. Samtidig er det åpenbart at mange voldtekter ikke hadde funnet sted om offeret ikke hadde drukket seg bevisstløs eller tatt ett minimum av forholdsregler. Jeg er redd holdningen til disse menneskene, om at enhver oppfordring til jenter om å passe på seg selv er ett svik, fører til flere ofre heller enn mindre. Den som voldtar bryr seg fint lite om du er i din fulle rett til å drikke deg sanseløs.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så ett innslag om dette på tv for noen dager siden der en dame fra Amnesty ble intervjuet. På spørsmål om det var ett problem at det var så mye alkohol innvolvert slo hun seg helt vrang og var åpenbart livredd for å tillegge jentene noe ansvar. Alkohol hadde, ifølge henne, ingenting med saken å gjøre, at jenter drikker seg så fulle at de ikke kan ta vare på seg selv er visst irrelevant. Her mener jeg en del kjører seg fast i en ideologisk grøft.

 

En som blir voldtatt har selvfølgelig ikke skyld i dette selv, eller ansvar for det. Samtidig er det åpenbart at mange voldtekter ikke hadde funnet sted om offeret ikke hadde drukket seg bevisstløs eller tatt ett minimum av forholdsregler. Jeg er redd holdningen til disse menneskene, om at enhver oppfordring til jenter om å passe på seg selv er ett svik, fører til flere ofre heller enn mindre. Den som voldtar bryr seg fint lite om du er i din fulle rett til å drikke deg sanseløs.

 

Helt enig. Det går faktisk an å si til jenter at de bør tenke seg litt om hvordan de kler seg og hvordan de oppfører seg til forskjellige sted og tider. Det kalles å ta forhåndsregler, og har ingenting med "skyld" å gjøre.

 

Selv en splitter naken supermodell som spretter rundt på dansegulvet på et utdrikningslag, har ingen del av skylden hvis noen velger å gjøre seg til en overgriper. - Men det sier seg selv hun kunne redusert risikoen.

Lenke til kommentar

Njaaa, ikke helt enig her. Problemet er at menn voldtar jenter, ikke at jenter lar seg voldta ...

Hvis huset ditt blir ranet, så er det ikke din skyld. Du hadde gjort lurt i å låse døra di, men det er fortsatt innbruddstyvene som er problemet.

 

22 år gammel mann her (for the record)

Det er ikke lett å være hvit mann i disse dager.

Når jeg går igjennom Oslo, så unngår jeg å gå tett inntil grupper med fargede folk som ikke snakker morsmålet fordi jeg ønsker å få med meg mine saker (mobil etc) hjem. Da er jeg rasist og forhåndsdømmende.

 

Jeg har også sett disse 'tipsene' om at jeg skal bytte side av veien om jeg går bak en jente. For å vise at jeg ikke har vonde intensjoner. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal straffes eller ta støyten. Hvorfor kan ikke jenta bytte side om hun føler seg utrygg? Jeg har jo bare tenkt meg fra A til B. Holder det ikke at jeg ikke voldtar?

 

Finner det også litt morsomt at å si at jenter drikker for mye er heeeelt feil, men å si at gutter drikker for mye er OK og 'forklarer' alt.

 

Det er ingen som sier at jenter har skyld, men saken er at det er en større fare for jenter når det gjelder å bli voldtatt enn for gutter, og at en har et egenansvar å gjøre det en kan for å redusere risikoen. Noen ganger så er en på feil sted til feil tid, og det er veldig synd, men skal man fraskrive alt ansvar og sånt fra alle enn overgriperen så sitter vi igjen med ansvar på individbasis og da kommer en ingen vei.

 

Om Per voldtok Mona (fiktive navn), så er det eneste vi kan si om saken, og få ut av saken at Per voldtok Mona. Ikke kan noe forebygges, ikke kan noe bli gjort eller sagt utenom at Per voldtok Mona. For det er en isolert sak som har skjedd, og kan dermed ikke gjøres noe med, annet enn å straffe Per.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Er de store russefestene uforvarlige?

Ja. De enorme arrangementene bør avvikles til fordel for flere mindre fester.

Nei, russefestene er viktige for russen og bør fortsette.

Problemet er ikke selve arrangementene, men for dårlig vakthold.

Jeg synes avstemningen var helt bak mål. De fleste voldtekter skjer på små fester. Slår man sammen mange små fester synker sannsynligheten antall voldtekter. Vakthold gjør at folk tar mindre personlig ansvar og er mindre forsiktige. "De blir jo passet på". Poenget mitt er at russen bør ta bedre vare på seg selv, passe bedre på sine medruss og passe på at man selv og andre ikke gjør dumme ting. Det gjelder selvsagt også i andre sammenhenger enn med voldtekter. Jeg tror holdningsskapende kampanjer og arrangerte klasseromsdiskusjoner og situasjonsdilemma ville hjulpet. Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Njaaa, ikke helt enig her. Problemet er at menn voldtar jenter, ikke at jenter lar seg voldta ...

Hvis huset ditt blir ranet, så er det ikke din skyld. Du hadde gjort lurt i å låse døra di, men det er fortsatt innbruddstyvene som er problemet.

 

Let me get this straight.

 

1. Mannen er stupfull.

2. Kvinnen er stupfull.

3. De har sex.

4. Det er voldtekt fordi jenta er for full til å si nei?

5. Dafuq?

 

Hvis begge er stupfulle og har sex og ingen blir tvunget (altså ved vold) og begge to er ute av stand til å vite hva de driver med... hva er det egentlig da?

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Let me get this straight.

 

1. Mannen er stupfull.

2. Kvinnen er stupfull.

3. De har sex.

4. Det er voldtekt fordi jenta er for full til å si nei?

5. Dafuq?

 

Spørsmålet er utelukkende om sexen var frivillig, ikke hvor vanskelig det er å etablere.

Men det er igjen en fordel å unngå gråområdene hvis du vil styre unna konflikter. Mao, er du så full du ikke vet hva du driver med, kanskje finn på noe annet enn å score damer.

Lenke til kommentar

Er det greit om en mann har sex med deg fordi du er for full til å si nei??

... Det finnes en mellomting her, en ting er å gå på en person som ligger bevistløs i veikanten.

 

Uansett så har mann et vist annsvar for egen sikkerhet.

 

Jeg kan ikke gå alene i en skummel gjeng bakgate i USA og sakt at jeg ikke har noen skyld i at jeg ble skutt/drept/ranet.

 

- AnonIII

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å være hvit mann i disse dager.

Når jeg går igjennom Oslo, så unngår jeg å gå tett inntil grupper med fargede folk som ikke snakker morsmålet fordi jeg ønsker å få med meg mine saker (mobil etc) hjem. Da er jeg rasist og forhåndsdømmende.

 

Jepp! Hva har dette med kvinners "ansvar" for å unngå å bli voldtatt å gjøre?

 

Let me get this straight.

 

1. Mannen er stupfull.

2. Kvinnen er stupfull.

3. De har sex.

4. Det er voldtekt fordi jenta er for full til å si nei?

5. Dafuq?

 

Hvis begge er stupfulle og har sex og ingen blir tvunget (altså ved vold) og begge to er ute av stand til å vite hva de driver med... hva er det egentlig da?

 

Da er det samleie. Hvis derimot en av partene ble tvunget til å gjennomføre samleiet, er det en voldtekt.

Ang. den 5-punktsliten der; prøv igjen. You need to get this straighter. Du har misforstått fullstendig

Endret av fuglecassa
Lenke til kommentar

Når man russ er man gjerne sammen med folk man kjenner godt, da kan kanskje guttene i klassen/gjengen gro litt baller og passe litt på jentene sine.

 

Dessverre er vel mange voldtekter blant venner og kjente.

 

Det er greit at det ikke er jentenes skyld at man blir voldtatt MEN det går an å ta sine forholdsregler når man VET at muligheten er der.

 

Legger ikke igjen en iPad på en benk i parken heller og skylder på de forbanna tyvene hvis jeg ikke finner den igjen om ett par timer.

Lenke til kommentar

Man avtaler sånt med folk man kan stole på selvfølgelig, derfor de eventuelle guttene må gro balls of steel så og være litt respektable så de ikke finner på sånt. Om det skulle skje får vi henge dem på Karl Johan for allmannskue.

Den siste analogien din er for så vidt med samme budskap som jeg hadde... Hvis en iPad er noe du føler litt ansvar for og ikke vil miste lar du den ikke ligge på en benk, og føler du litt ansvar for medelever/venniner så lar du dem heller ikke sprade rundt alene midt på natta.

 

:)

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Dessverre er vel mange voldtekter blant venner og kjente.

 

Det er greit at det ikke er jentenes skyld at man blir voldtatt MEN det går an å ta sine forholdsregler når man VET at muligheten er der.

 

Legger ikke igjen en iPad på en benk i parken heller og skylder på de forbanna tyvene hvis jeg ikke finner den igjen om ett par timer.

 

Jo, det er tyvene sin skyld at IPad'en din blir borte. Dumt av deg å legge IPad'en der, ja. Men det er til syvende og sist ikke din skyld at den ble stjålet.

Uansett er dette en forkastelig sammenligning. Hvordan kan du sammenligne det å forgripe seg seksuelt på en jente det å plukke opp en IPad fra en benk i en park? Faen så kvalmt

 

Jeg skjønner ikke hva problemet er. Blir dere sure fordi voldtekstforbrytere får skylden? Dumme tenåringsjenter fins det overalt, men det er voldtektsforbryterne som er problemet. Alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...