Gå til innhold

Er samfunnsfagsbøkene venstrevridde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der er en tråd om indoktrinering i den norske skole her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1430154

 

Ettersom formålet til sammfunsfagopplæringen inkluderer indoktrinering, er det vel ikke så overraskende at dette skjer?

 

Føremålet med samfunnsfaget er å medverke til forståing av og <b>oppslutning om</b> grunnleggjande menneskerettar, demokratiske verdiar og likestilling <b> og til aktivt medborgarskap og demokratisk deltaking.</b>

http://www.udir.no/kl06/SAF1-02/

 

Indoctrination is the process of inculcating ideas, attitudes, cognitive strategies or a professional methodology (see doctrine).[1] It is often distinguished from education by the fact that <b>the indoctrinated person is expected not to question or critically examine the doctrine they have learned.</b>

http://en.wikipedia.org/wiki/Indoctrination Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Er det noe venstreorientert med budskapet på denne siden?

 

http://ndla.no/nb/node/84105?fag=36

 

Burde lærebøker fortelle oss hva slags plikter vi har ovenfor staten?

Jeg oppfatter det som står her som at å tvile på sosialdemokratiet er umoralsk.

 

Jeg mener at lærebøkene skal oppmuntre til kritisk tenkning. Vi skal se fra ulike sider, ikke bare fra det sosialdemokratiske standpunktet. Vi burde lære hvordan ting er, men det er vel ikke lærebøkenes oppgave å si hva som er vår plikt?

 

Det er et eksempel der om budrunder osv. Tingen er at man kunne like gjerne brukt et annet eksempel, som for eksempel et eksempel på hva ufrihet og overdreven statlig styring bidrar til... Så er det jo også vranglære: Det er ikke et fritt uregulert marked innen boligmarkedet i dag, slik boken uttrykker det.

Lenke til kommentar

Kompetansemålene i samfunnskunnskap for 10. klasse sier blant annet:

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn

Eleven skal altså blant annet kunne argumentere for sitt eget syn. Det er opp til læreren hvordan han vil oppnå dette målet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mener denne boken er sjokkerende dårlig

– I tillegg er den venstrevridd, sier statsviter og politiker Erik Lundesgaard.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mener-denne-boken-er-sjokkerende-darlig-7136156.html#.UvD4B7SBruw

 

Tenker du på dette

 

http://www.aschehoug.no/nettbutikk/fokus-samfunnsfag-2009-aco.html

 

læreverket fra 2009?

 

Er det ikke bedre å kommentere på den siste utgaven fra 2013

 

http://www.aschehoug.no/nettbutikk/fokus-samfunnsfag-2013-1-aco.htmli

 

 

i en post skrevet 4 februar 2014?

 

Jeg kjenner ikke den boken. Er det en bok med en historisk synsvinkel?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at lærebøkene skal oppmuntre til kritisk tenkning.

Ja det skal de. De skal også oppdra til objektiv tenkning og analyse.

 

Ja. Enig. Hva mener du med objektiv tenkning? Virkelighets-orientert, eller noe helt annet?

 

 

 

Mener denne boken er sjokkerende dårlig

– I tillegg er den venstrevridd, sier statsviter og politiker Erik Lundesgaard.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mener-denne-boken-er-sjokkerende-darlig-7136156.html#.UvD4B7SBruw

Tenker du på dette

 

http://www.aschehoug.no/nettbutikk/fokus-samfunnsfag-2009-aco.html

 

læreverket fra 2009? [/size]

 

Er det ikke bedre å kommentere på den siste utgaven fra 2013 [/size]

 

http://www.aschehoug.no/nettbutikk/fokus-samfunnsfag-2013-1-aco.htmli

 

 

i en post skrevet 4 februar 2014?

 

Jeg kjenner ikke den boken. Er det en bok med en historisk synsvinkel?

 

Den boken du sikter til er gammel. Jeg vet ikke om den nye er bedre.

Professoren burde gått i media å uttrykt sin mening om den nye boka også.

Faktisk burde man vurdere alle bøkene offentlig. Ta debatten om hvordan skolebøkene skal håndtere informasjon, og hva slags informasjon den burde inneholde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dersom du er så veldig opptatt av hvordan fagbøker skal skrives kan jeg nevne;

 

1. Generelt.

 

"The elements of style" av Wiliam Strunk Jr og E.B. White". Siste utgave.

 

Buy it, study it, enjoy it. It's as timeless as a book can be in our age of volubility.

 

 

The New York Times.

 

2. Hvordan skrive samfunnsøkonomi.

 

"The writing of economics" av Donald M. McCloskey. Departments of Economics and of History University of Iowa.

 

Siden samfunnsøkonomi ofte er svært matematisk kan vi også tilføye:

 

3. Hvordan skrive mattematikk.

 

Den anerkjente matematikeren Paul. R. Halmos: "How to write mathematics" utgitt på Indiana University.

 

Jeg slutter med følgende anbefaling:

 

4. Nytten av mattematikk

 

Phillip B. Levine og David J. Zimmerman department of Economics, Williams College.

 

"The Benefit of Additional High-School Math and Science Classes for Youg Men and Woman."

 

American Statistical Association 1995.

 

Lytt til svenske MIT professor Max Tegmark:

 

http://web.mit.edu/physics/people/faculty/tegmark_max.html

 

som mener alt er mattematikk (33.09 ute i sendingen)

 

http://tv.nrk.no/serie/skavlan/KMTE50000215/16-01-2015

 

Merk at sendingen er Tilgjengelig til: Søn 15. feb 2015 kl 23:59

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ja. Enig. Hva mener du med objektiv tenkning? Virkelighets-orientert, eller noe helt annet?
Med objektiv tenking mener jeg blottet for ideologi, fordommer, politikk og følelser. Mattematikk er for eksempel objektiv. Dersom du skal angripe en samfunnsøkonomisk modell, må du angripe forutsetningene og / eller relasjonene i modellen.
Personlig sa jeg til mine elver at de stryker om de blander politikk og følelser i en samfunnsøkonomisk besvarelse.
Professoren burde gått i media å uttrykt sin mening om den nye boka også.

Faktisk burde man vurdere alle bøkene offentlig. Ta debatten om hvordan skolebøkene skal håndtere informasjon, og hva slags informasjon den burde inneholde.

 

Det er vel ikke en professors primære oppgave. Hvem er i mot en offentlig debatt om lærebøker?

Lenke til kommentar

Er vel ganske vanlig at lærebøkene er politisk vridde. Leste i en juss-bok på universitetsnivå (jeg studerer ikke juss selv) om anarki, der det sto noe sånt som: "Vi trenger ro og orden i et samfunn. Hvis ikke har vi anarki, og det er ingen tjent med."

Sendte mail til bokforfatteren umiddelbart, men fikk aldri svar.

 

Kanskje ikke så rart at "alle" tror at anarki er helt forferdelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kanskje ikke så rart at "alle" tror at anarki er helt forferdelig?

 

Hvilken type anarki mener du er bra, venstre eller høyre anarki?

 

Magasinet Charlie Hebdo er et eksempel på venstreradikale anarkister i følge media.

 

Anarko kapitalisme - nok et uopia eller kapitalisitisk anarki?

 

Kanskje ikke så rart at "alle" tror at anarki er helt forferdelig?

 

 

Kanskje på plass med en mer utfyllende forklaring på dette innspillet om Anarki i denne tråden om samfunnsfagbøkene.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

For øvrig kan jeg anbefale den svært anerkjente boken:

 

Lectures on Macroeconomics

 

som er svært så matematisk samt

 

bøkene

 

Unemployment: Macroeconomic Performance and the Labour Market

 

Interest and Prices: Foundations of a Theory of Monetary Policy

 

Omtale her:

 

http://economics.uwo...05/McCallum.pdf

 

som ikke er så matematiske, men blant annet brukt av de som jobber i Norges Bank.

 

Dersom Unge Venstres leder driver med "short selling" av Venstres syn på samfunnsøkonomi, kan jeg på det varmeste anbefale boken:

 

The Art of Short Selling

 

Jeg er ikke overbevist om at vedkommende hadde stått om den bokomtalen er besvarelsen.

 

Noen mener at Abba P. Lerner er venstresidens svar på Milton Friedman. Kanskje verdt en nærmere studie for de som bruker tid på monetarismen generelt og Milton Friedman spesielt.

 

Spennende. Bestilte den første boka :)

Lenke til kommentar

 

En god artikkel som tar for seg boka "Ny Agenda":

 

http://www.aftenpost...ml#.UYoiOcqBHcQ

 

 

Er den venstrevridd? Hva mener du?

Hvordan burde en lærebok i samfunnsfag være ideelt sett?

Nå har ikke jeg lest denne boken. Men det har vel vært tradisjonelt her i Norge at skolebøker bærer preg av venstresidens synspunkter.

 

Jepp! Og det er jo ikke særlig bra... Synd at vi blir tvunget til å finansiere galskapen!
Lenke til kommentar

 

 

En god artikkel som tar for seg boka "Ny Agenda":

 

http://www.aftenpost...ml#.UYoiOcqBHcQ

 

 

Er den venstrevridd? Hva mener du?

Hvordan burde en lærebok i samfunnsfag være ideelt sett?

Nå har ikke jeg lest denne boken. Men det har vel vært tradisjonelt her i Norge at skolebøker bærer preg av venstresidens synspunkter.

 

Jepp! Og det er jo ikke særlig bra... Synd at vi blir tvunget til å finansiere galskapen!

 

Mye galskap vi blir tvunget til her i Norge. Både økonomisk og meninger vi må ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

En god artikkel som tar for seg boka "Ny Agenda":

http://www.aftenpost...ml#.UYoiOcqBHcQ


Er den venstrevridd? Hva mener du?
Hvordan burde en lærebok i samfunnsfag være ideelt sett?



Nå har ikke jeg lest denne boken. Men det har vel vært tradisjonelt her i Norge at skolebøker bærer preg av venstresidens synspunkter.

 

 

Gjelder det matte, kjemi og fysikkbøkene også?

Jepp! Og det er jo ikke særlig bra... Synd at vi blir tvunget til å finansiere galskapen!

 

Galskapen er at dere slenger ut påstander i hytt og pine uten bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...