Gå til innhold

Kristen arv og tradisjon


Mr.K.

Anbefalte innlegg

For det første, "Neida, LiamH" hva? Hva er det du sier "neida" til? Det vil hjelpe stort hvis du lager sitatbokser der du viser hva du eksakt svarer på. Slik det er nå, så besvarer du lange poster på en gang og dermed kan du ignorere det som du ikke passer deg, noe du i stor grad gjør. Det er ufattelig irriterende og det sinker/forstyrrer diskusjonen noe helt vanvittig. Besvar postene i sin helthet ved å dele dem opp med sitatbokser og så besvare dem bit for bit, er du snill.

 

 

 

For det andre, sier det deg ingenting at sterkt religiøse mennesker ber over hele verden HELE tiden uten resultater? Hva er din forklaring på det? At "av og til er svaret nei"? Hvorfor får akkurat du "ja" så ofte? Hvorfor hjelper Gud storrøykere i din vennekrets, mens han totalt overser utsultede barn verden over som dør som fluer? Undres du ikke over dette eller er du så ruset av religionståken din at du totalt overser dette "fenomenet"?

 

Det er gjort mye forskning på effekten av bønn og den er lik null. Likevel, så klarer sånne karer som deg å finne store resultater gjennom bønn om og om igjen. Er det ikke rart at bønn ikke brukes på sykehus og innen forskning hvis det fantes troverdige eksempler på at det hadde effekt?

 

Det at et virus forsvinner etter noen dager er HELT NORMALT! Det er den tiden kroppen trenger på å danne anti-stoffer og dermed bekjempe viruset. Vet du ikke dette?

 

I forhold til din venn med hjertet, så kan jeg ikke uttale meg om dette. Jeg vet for lite om hva som faktisk feilte ham og hvorfor han ble sendt til operasjon i utgangspunktet. Jeg vet faktisk ikke om dette i det hele tatt har funnet sted. Jeg vil likevel ikke tolke situasjonen gjennom ditt ukritiske blikk. Jeg kunne derimot tenkt meg å prate med legene som opererte ham. De kunne nok nyansert historien en smule.

 

Du leter etter "mirakler" overalt og du finner dem ved å overse de helt naturlige årsakene som kan ligge til grunn. Du er helt besatt av religion og du bruker alt som kan bekrefte din tro. Du overser samtidig alt som ikke passer deg og du fyller hendelser som ligger utenfor din forståelse med egenkomponerte overnaturlige forklaringer. Du har bestemt deg for at alt som ikke kan forklares innenfor medisinske historier kommer av bønnens kraft og dermed tror du at bønn virker på alt av sykdom, selv om dette overhodet ikke er tilfellet. Dette kalles ukritisk tankegang og tilhører kategorien "magisk tenking". Det er roten til mye overtro, også til en viss grad innenfor vitenskapen.

 

http://www.forskning.../februar/211214

 

http://ingenlikerabl...tikler.php?id=6

 

http://www.webpsykol...linger-psykose/ (deler av denne artikkelen tar for seg dette emnet)

 

Du virker, med all respekt, ganske hjernevasket og du blokker ut alt som ikke forteller deg det du vil høre. Det er håpløst å diskutere med slike som deg. Du vil nok benekte det og fortsette med dine Bibel-sitater, men realiteten er at det er mange elementer i virkeligheten du blokker ut for å beholde den fiktive troverdigheten til ditt livssyn.

 

Nå har du konsekvent hoppet over å besvare angående din ukorrekte påstand om Bibelen. Ser du i det hele tatt at du faktisk tok feil når du skrev "I Bibelen finnes ikke noe slikt som å slå ihjel"? Bør du ikke ta dette til etterretning og dermed vurdere å lese hele Bibelen slik at du legger frem korrekte påstander fremover?

Jeg kunne koseprate med deg i timesvis LiamH, men tiden strekker ikke til. Og du- jeg er ikke interessert i at du skal bli fornøyd, men jeg synes det er helt i orden at folk blir friske av bønn. Men jeg skal være litt ekstra grei med deg siden du spør så pent, når noen ber, så er det noen forutsetninger som må være til stede. Og den er meget enkel å skjønne. Herren vår Gud sier at EN TROENS bønn har stor kraft og skal hjelpe den syke, Amen.

Så henger det sammen. Ikke noe hokkus pokkus der i gården, nei. Ja, jeg forstår din iver å motsi Guds Ord, men det er fånyttes. Logg heller av. De som vil høre, de får høre. "Mine får Hører Min Røst", sier Herren. Det er ikke noe mer enn det.

Telefonen ringer og jeg må be for syke, Amen!

 

Tronens Ambassadør

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du klarer er å komme med tomme påstander.

 

Forventer du at noen skal la seg overbevise av det?

Joda, satan forlanger beviser- men han har allerede tapt.

Vi har masse, mye mer lys over saken enn de hadde forut, de gamle profetene. Han står ved døren og banker...Herre ta bort sløret fra "Abigors" øine, så han får se, Amen!

 

Tronens Ambassadør

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Joda, satan forlanger beviser- men han har allerede tapt.

Vi har masse, mye mer lys over saken enn de hadde forut, de gamle profetene. Han står ved døren og banker...Herre ta bort sløret fra "Abigors" øine, så han får se, Amen!

 

Tronens Ambassadør

Måtte du selv få kjenne følelsen av å se lyset en dag... Og ikke være blindet av løgn, bedrag selvmotsigelser og religiøst indoktrinering...

 

Hender faktisk at jeg syntes oppriktig synd på slike som deg, som aldri får oppleve å være et fritt og helt menneske som setter fakta høyest av alt og som er villig til å gi andre de samme frihetene isteden for religiøs undertrykking... Men du har vel aldri hatt noe annet liv enn under religiøse undertrykking, der intolernse og hat er det som settes høyest og kjærligheten verdsettes minst... synd på slike blinde mennesker skal jeg si deg...

 

Hvis det nå skulle vise seg å være satan som står bak, vel, da ville jeg MYE heller ha fulgt ham isteden for den kjærlighets instrenkende, intolerante og hatefulle guden du tror står bak alt... Uten tvil!!!

 

For i den religionen du følger finnes det bare intolernse og hat....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne koseprate med deg i timesvis LiamH, men tiden strekker ikke til. Og du- jeg er ikke interessert i at du skal bli fornøyd, men jeg synes det er helt i orden at folk blir friske av bønn. Men jeg skal være litt ekstra grei med deg siden du spør så pent, når noen ber, så er det noen forutsetninger som må være til stede. Og den er meget enkel å skjønne. Herren vår Gud sier at EN TROENS bønn har stor kraft og skal hjelpe den syke, Amen.

Så henger det sammen. Ikke noe hokkus pokkus der i gården, nei. Ja, jeg forstår din iver å motsi Guds Ord, men det er fånyttes. Logg heller av. De som vil høre, de får høre. "Mine får Hører Min Røst", sier Herren. Det er ikke noe mer enn det.

Telefonen ringer og jeg må be for syke, Amen!

 

Tronens Ambassadør

 

Bortforklaringer, bortforklaringer, bortforklaringer, avsporing, avsporing, avsporing. Ringer det ikke en bjelle i hodet ditt når du må anvende en slik diskusjons-teknikk om og om igjen?

 

Unnskyld meg, men hvem tror du at du er? Tror du at dette er kirken din og at vi er din menighet?

 

"Ja, du forstår min iver å motsi Guds Ord, men det er fånyttes. Logg heller av. De som vil høre, de får høre".

 

Dette er et DISKUSJONSFORUM! Ingen er her for å kun høre på deg. Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå dette? Tåler du ikke, eller hvis du er uinteressert i, debatt, så har du ingen gode grunner til å være her. Stikk tilbake til det lille ekstremist-forumet ditt hvis du ikke ønsker mot-meninger eller diskusjon. Jeg motsier heller ikke "Guds ord". Jeg motsier DEG med dine usannheter og din evige avsporing til usaklig tullprat.

 

Det jeg etterspør dreier seg ikke om å gjøre meg fornøyd. Det dreier seg om at dette er et forum, ikke din private kanal for religiøse prekener og dommedags-taler.

 

Du skal være grei med meg? Hjelpe meg, for en arrogant og hovmodig holdning du utviser. Det er KUN i din egen interesse å bli tatt seriøst her inne, hvis ikke så kaster du bare bort tiden din. Du taler for døve ører når ingen gidder å lese hva du skriver og du skaper kun avsky mot din religion med å opptre så arrogant og useriøst i diskusjons-øyemed som du gjør. Du er på helt feil plass hvis du tror at det å drive hersketeknikker og selektiv argumentering er måten å gå frem på.

 

Du legger frem hele tiden frem prekener om alle mulige religiøse "sannheter", men med en gang du må gjøre rede for deg, så avsporer du eller vrir deg unna. I tillegg utviser du grunnleggende og omfattende kunnskapsløshet om den boken du faktisk prøver å fremstå som ekspert på. Hva i all verden er "guddommelig" med dette du driver med? Det er ingenting mer enn patetisk, menneskelig feighet og ignoranse på sitt beste.

 

Jeg får ondt i meg av at noen må gjemme seg bak så mye løgn, selvbedrag, storhetstanker og påtatt ære for å takle livet. Stakkars deg. Alternativet er at du driver trolling, noe som er like patetisk, men likevel mer gjennomtenkt. Vi kommer uansett ikke videre på noe saklig her, så dette er totalt bortkastet tid. Du kan gjøre like lite rede for deg som alle andre fundamentalister vi har her inne.

 

"Tomme tønner ramler mest" sies det og du går på kjeften gang på gang, du har bare ikke selvinnsikt nok til å se det selv. Les over vår diskusjon i denne tråden en gang til, spesielt dine egne svar, så kanskje du får et lite glimt av nettopp dette

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

...Dette er et DISKUSJONSFORUM! Ingen er her for å kun høre på deg. Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå dette? Tåler du ikke, eller hvis du er uinteressert i, debatt, så har du ingen gode grunner til å være her. Stikk tilbake til det lille ekstremist-forumet ditt ......

Hvis du har så veldig lyst til å jage folk bort fra Diskusjon.no, hvor søker du ikke om en moderator stilling, som du så kan missbruke til dette du så iherdig forsøker å oppnå, LiamH ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har så veldig lyst til å jage folk bort fra Diskusjon.no, hvor søker du ikke om en moderator stilling, som du så kan missbruke til dette du så iherdig forsøker å oppnå, LiamH ?

Ja, det er noen her som skulle hatt en moderator på tastaturet hele året. Kanskje det fins en app på det og? Da hadde det blitt meget renslig og pent her inne. :w00t:

 

Tronens Ambassadør

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete

 

Hva angår tastaturmoderatorer, så er det vel sånn at vi alle har et ansvar for vår egen moderasjon, og jeg ser ikke at alle ivrige himmelloser har akkurat den funksjonen installert på sitt tastatur. Og hvis man nå så gjerne vil ha det rent og pent rundt seg, så er det bare å gå til nærmeste kirke - der er det hverken folk eller fe, kun bare noen små støvdjevler som koser seg ... lurer litt på hvorfor det har blitt sånn - det kan vel ikke være bare de dumme fårene sin skyld

Lenke til kommentar

Bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete

 

Hva angår tastaturmoderatorer, så er det vel sånn at vi alle har et ansvar for vår egen moderasjon, og jeg ser ikke at alle ivrige himmelloser har akkurat den funksjonen installert på sitt tastatur. Og hvis man nå så gjerne vil ha det rent og pent rundt seg, så er det bare å gå til nærmeste kirke - der er det hverken folk eller fe, kun bare noen små støvdjevler som koser seg ... lurer litt på hvorfor det har blitt sånn - det kan vel ikke være bare de dumme fårene sin skyld

Ja, nå har jeg skrevet mange Ord om troen på dette forumet igjennom skal vi se ..2.3 år?

Ja, jeg har også sett andre med gode gullkorn, i så måte. Men husk, det fins bare EN Gud.

 

Om der var nogen som ikke var hyklere, så hadde saken vært så meget bedre. Ja, jeg mener måten de opptrer på, i stedet for å være i stillhet- lese. At man kan være uenig, det er ikke noe rart, men komme med ufint, useriøst tull-snakk og personangrep, det er utidig og meget dårlig oppførsel. Klarer man ikke å oppføre seg, så hadde MIN MOD stengt slike ute ved tredje overtredelse. INGEN pardon der.

 

Nå forventer jeg ikke noen god respons fra "hylekoret", fordi de søkende ikke er i flertall her.

Ja, troen kommer av å høre Evangeliet forkynt- eller ved å lese.

 

Nå er det en MEGET stor sprik i å si at man tror, mens man egentlig er på vantroens veier, om du er i tvil, ikke gå i den fella å si at du er en kristen- hvis ikke det gamle livet er dødt i deg.

 

Den Hellige Ånd tar bolig i deg.

 

Hvis så har skjedd, så er det følgende å si om det. Herren kjenner ditt hjerte og alle hemmeligheter.

Hvis Han ser at du har lagt bort ditt gamle liv og knelt, så er det bare å si Amen. Da kommer Den Hellige Ånd og fyller deg opp med det nye Livet, Livet i Kristus Jesus. Du kan IKKE kjøpe det for penger, nei- det er av tro og nåde alene. Og nåden er størst av de to. Når det skjer, så er det IKKE DU og JEG som kan skryte og slå oss på brøstet at vi er så mye bedre enn andre, nix. VI er ALLE syndere- det er KUN ved GUDS miskunnhet at vi ble RENSET for våre OVERTREDELSER ved at GUD ofret Sin Egen Sønn- slik at VI kunne motta det EVIGE LIV i GAVE ved tro og nåde. Det var GUD selv som svor dette ved Seg Selv, fordi det finnes INGEN større enn HAM! Amen!

 

Så hvordan skal vi få tak i det? Ved å melde oss inn i en fin Kirke, feks hilse på Paven, eller Jehovas Vitner? Eller ta en pinsevenn i hånden? Ingen av delene har noe med det å gjøre. Eller bli medlem i statskirken, eller Adventistene? Nix, de har heller ingen verdens ting med det å gjøre. Hva er det vi må gjøre?

Jo, det står skrevet av Paulus i Hebreerbrevene 6- 9.

For det er ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. Så hvordan kommer vi dit? Det finnes bare EN måte å komme dit på. Har intet med kirkene å gjøre, fordi de tok del i vantro- de vandrer i mørket, fordi Jesus sa det i Matt 15 og 15,9. Dette er Evangeliet. Hvordan skal vi komme inn i Guds Legeme?

 

Ikke ved kjødelige opplevelser, som å hilse på en prest, eller å være medlem av en organisasjon- det kan du ha gjort, men det frelser deg ALDRI-. Dette er meget, meget viktig, og hvorfor får du ikke TAK I DET i Kirkene? Fordi de ikke følger Guds Ord, Amen!

 

Det er sannheten, Gud så dette fordum og allerede i år 325 e. kr I Nikea gikk hvetekornet i jorden, dvs den rette sæden. Og først på 50-tallet har dette kornet begynt å spire igjen- kommet opp av jorden- for å bli lik Guds Ord som det var i Begynnelsen, Amen.

Nå har Brudetreet for Bortrykkelsen begynt å samles inn. Derfor er benkeradene og Kirkene i mørket, fordi de ser ikke dette, de er i utakt med Ordet, kan du si.

 

Nå er Kirkene som var i mørket, nesten tomme. Det er hva Guds Ord sier nu. De forblir glissne, fordi nå er vi i tiden- kommet til Bibelens avsnitt om Guds komme. Men om du ikke har det rett, så vil du IKKE få ta del i Guds Rike. Han lovte at KUN de troende skulle få komme, ingen synd får komme inn- o g vantro er synd.

 

Så hvordan skal vi komme inn i FULLKOMMENHET? Får dere tak i det? Vi må bli LIKE fullkommen som Jesus, ellers kommer vi IKKE inn i det nye Livet i Kristus Jesus. VI kan IKKE gjøre noe selv, av gjerninger. OG hva skal vi så gjøre? Jo, vi leser i 1. Kor 12. Her finner vi svaret 1. Kor 12.13.

 

Ved ên Ånd er vi alle døpt inn i ET Legeme.

Og det er:

Ved den Hellige Ånds dåp, ved full neddykkelse i vann. Så dere kan motta Den Hellige Ånds gave.

Det er måten å motta det på, ikke ved sensasjoner, som å hoppe, skjelve, tungetale osv osv alle disse døde tingene. FOR Herren sa, både Himmel og Jord skal forgå, MEN MITT ORD skal bestå, Amen! Her er det!

Det å hoppe, skjelve, tale i tunger osv skal opphøre. MEN er dere klare? Har dere brettet vesten godt til side, slik at Han ikke skvetter unna? Det er ved tro. Dere vet, satan er meget flink til å kopiere, han taler i tunger og hopper og skjelver osv. Derfor er ikke denne sensasjonen alene noe bevis på at du har det rett etter at du er døpt. Men det er ikke noe galt om du gjør det, fordi LIVET ditt etterpå vil VISE om du har DEN HELLIGE ÅND.- Dvs om du fortsatt går på puben, drikker og horer- da vet du i hvert fall at ting ikke er i orden, jfr Guds Ord. Nei, det er GUD som gjør forandringen. Han tar bort alt det gamle og setter NYTT LIV INN, da forsvinner, hat, sinne, hissighet, bannskap og surking. Da er du i det nye Livet. Amen!

 

Tronens Ambassadør

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

... Og hvis man nå så gjerne vil ha det rent og pent rundt seg, så er det bare å gå til nærmeste kirke - der er det hverken folk eller fe, kun bare noen små støvdjevler som koser seg ... lurer litt på hvorfor det har blitt sånn - det kan vel ikke være bare de dumme fårene sin skyld

:D Du aner ikke hva du går glipp av, Vanvittige sky "3D Digital IMAX med Dolby Surround" er bare et en dråpe i havet i forhold til det du her kan oppleve :)

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er noen her som skulle hatt en moderator på tastaturet hele året. Kanskje det fins en app på det og? Da hadde det blitt meget renslig og pent her inne. :w00t:

 

Tronens Ambassadør

 

Det finnes dessverre ingen app for det du trenger, nemlig selvinnsikt og ydmykhet. Ikke en gang Herren selv ser ut til å klare å gi deg et verktøy som kan hjelpe deg der. Du har, etter min mening, gjort mer skade i Guds favør enn mange før deg og det blir aldri så skittent og stygt her inne som når du og dine likesinnede starter sine ukritiske og kunnskapsløse monologer. For ikke å snakke om hvor mye du faktisk svekker din religions troverdighet når du ikke behersker ordentlig det materialet du forkynner.

 

"Om der var nogen som ikke var hyklere, så hadde saken vært så meget bedre. Ja, jeg mener måten de opptrer på, i stedet for å være i stillhet- lese".

 

Ta denne oppfordringen selv, er du snill. Du kunne trenge å lese litt mer fremfor å kun kjøre på med din egen agenda om og om igjen. Det meste av det du skriver er lite i sammenheng med de poster du besvarer, så ingenting tyder på at du tar til deg så mye av det du leser.

 

Bibelen har du helt klart ikke lest ordentlig igjennom heller, så sett deg ned og les litt i stillhet før du kommer inn her og leker bedreviter og selv-utnevnt predikant.

 

"Hykler, person som hykler; ofte brukt om person som gir sterkt uttrykk for strenge moralregler, men selv handler umoralsk i det skjulte".

 

Det eneste som skiller deg fra en ren hykler er at du heller farer med løgn, og da handler umoralsk, i full åpenhet. Resten av hyklerier ditt kommer klart frem i dine innlegg. Bare det at du kaller andre hyklere gjør deg til en hykler.

 

Ønsker du god debatt og god tone, så gå i deg selv også. Jeg er åpen for å diskutere tema når som helst, men da må du nesten holde deg til tema og følge opp de meninger/påstander som ytres, fremfor å avspore hele tiden med å vri debatten om til en usaklig preken i mangel på gode argumenter eller å hoppe over alt som kan vise at du selv har tatt feil.

 

Ikke vær så naiv å tro at ikke du selv og din diskusjonsteknikk heller blir tema hvis du driver på slik over lengre tid på et diskusjonsforum. Det er helt på sin plass.

 

Som man roper i skogen får man svar.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

:D Du aner ikke hva du går glipp av, Vanvittige sky "3D Digital IMAX med Dolby Surround" er bare et en dråpe i havet i forhold til det du her kan oppleve :)

 

Jeg forsøkte å faktisk se på en sånn "spektakulær" hypermoderne film her forleden, du vet med sånn 3d, og lyd i alle retninger osv. Jeg klarte å holde interessen ved like i hele 2 minutter, så måtte jeg melde pass. Ikke fordi filmen var dårlig rent teknisk filmatisk, men heller det at den kommer ikke opp opp av gjørma, sett i forhold til det universet vi alle har i våre hjerter og som overgår alt av tekniske finurligheter vi har oppfunnet. Og veien inn til det universet er helt uten bruk av all denne pussige bablingen vi mennesker synes å ha sånn stor tro på - vi er egentlig ganske så på steinaldernivå hele gjengen, og det minner meg på et ordtak

 

Hold kjeft, så skjønner ingen at du er på tyttebærtur - åpne gapet, og du er avslørt ... ;)

 

pussig pussig

 

Husker forøvrig tilbake til den tiden jeg trodde at Gud hadde frelst meg, og det sprengte på i alle retninger, for å trekke til den hjorden som man har fått inn med morsmelken og kulturell programmering. Noe i meg sa: vær helt stille, og vent til rusen går av deg ...

 

I dag er jeg veldig glad for at jeg lyttet til den "stemmen", fordi innenfor buddhismen er det helt vanlig at mediterende munker kan oppleve det som kalles "meditation-madness" - som er en euforisk tilstand, hvor man er helt sikker på at jobben er gjort, og Nirvana er nådd. Disse bruker å bli behandlet som snille galninger :p Og blir vennlig men bestemt puttet inn i "isolat" til de har funnet bakkekontakten igjen.

 

Tenk på den du .. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, nå har jeg skrevet mange Ord om troen på dette forumet igjennom skal vi se ..2.3 år?

Ja, jeg har også sett andre med gode gullkorn, i så måte. Men husk, det fins bare EN Gud.

 

Han tar bort alt det gamle og setter NYTT LIV INN, da forsvinner, hat, sinne, hissighet, bannskap og surking. Da er du i det nye Livet. Amen!

 

Tronens Ambassadør

 

Se her - jeg kortet ned budskapet til dette, og det rekker i massevis, hvis det er det du vil ha frem ...?

 

Hvis man må bruke nærmest en hel bok på å spisse et godt budskap, har man ikke selv helt oversikten, mener jeg. Jeg lytter til lærerne våre, og når jeg hører på dem, så skjønner jeg hvor lite jeg egentlig vet, og for å unngå å dra ned selve læren (som er kjernen i det hele), overlater jeg det til de som virkelig kan den jobben, og egner seg ypperlig. De får sagt en hel bok, med bare noen få men velvalgte og gjennomtenkte budskap, som treffer den "menigheten" de vil nå, og som har den rette innstillingen på sine personlige "høreapparater" - da blir ordene møtt med glede og de får gjøre sin nytte for det de er verdt, og det oppstår ikke den tørre og raslende lyden av perler for svin, i etterkant

 

Hvis jeg nå engang blir like flink (ikke at jeg streber etter det), så kan du være sikker på at jeg skal jaggu ikke spare på kruttet.

 

Ha en fredelig dag

 

:)

Lenke til kommentar

Redde seg den som kan.

Hvorfor er det bare bestemte typer stemmer i hodet som medfører innleggelse, men andre går fri..?

 

Kort (i forhold til temaets størrelse) og veldig unyansert forklart fra mitt ståsted:

 

Avgrensningen mellom vrangforestillinger og "høytsvevende" ideer, eller politiske eller moralske overbevisninger kan være vanskelig, spesielt når det gjelder politikk og, ikke minst, religion. Man bør derfor være forsiktig med å karakterisere spesielle forestillinger og overbevisninger som forsvares iherdig, som vrangforestillinger. Religion kommer seg ofte unna på de kulturelle betingelsene som spiller inn på og motsier en slik diagnose.

 

Likevel, så går grensen der det kommer til fakta vs egne overbevisninger som åpenbart ikke kan stemme med virkeligheten og som er helt urimelig. Dette går f.eks. på dette med at Jorda eller mennesket kun er 6000 år gammel, og at mennesker har levd med dinosaurer. Vi VET at dette ikke stemmer, så hvis noen påstar hardnakket at det er fakta, er det nok i utgangspunktet klassifisert som en "vrangforestilling".

 

Man må da grave dypere for å finne årsaken til hva som ligger bak vrangforestillingen og det er mange grunner til at vrangforestillinger oppstår.

 

For mange er det ren uvitenhet/vranglære inne i bildet, så gjentatte korrigeringer som avvises av individet uten at det finnes logikk og forståelse der er avgjørende før det kalles "vrangforestilling".

 

Sitter noen likevel i den vestlige verden i år 2013 og påstår hardnakket at Jorden/mennesket er 6000 år gammel, til tross for all informasjon de har rundt seg som sier noe annet, så er det mye som tyder på en vrangforestilling. Det er forbi "tro", det er benektelse av virkeligheten.

 

Likevel, så er det også dette med menneskers livsløgn, altså at de lyver så de tror det selv. For mange er dette med Bibelen og fundamentalisme så viktig for dem at de er villig til å fortelle, forsvare og spre slik vranglære, men innerst inne vet de at denne påstanden henger i en tynn tråd og at den sannsynlig ikke stemmer. Noen tviholder på vranglære for å beskytte seg selv og sin virkelighetsoppfatning eller sitt livssyn. Da er man vel mer inne på benektelse og selvbedrag der man blokker ut/overser det som ikke passer. Mange fundamentalister/ekstremister omgir seg også mest med med informasjon og mennesker som kun forteller dem det de vil høre, slik at de ikke blir utfordret i særlig grad på sine påstander.

 

Jeg vet ikke hvor langt en benektelse og selvbedrag skal gå før det blir klassifisert som en "vrangforestilling", så det hadde vært interessant å finne ut av. Jeg vil uansett tro at grensene for en slik "diagnose" varierer fra behandler til behandler, og at det er en del omstendigheter som skal kartlegges først.

 

Dette er likevel et uhyre interessant emne, med tanke på hvor langt mange strekker virkeligheten, og hvor mange ekstreme, ulogiske og bisarre påstander mange kan komme med uten særlig argumenter til stede, mens de samtidig er skånet og beskyttet fra å bli kalt "psyksisk syk" eller "gal". Religion har mange "gråsoner" og frikjøper mye som ellers ville blitt kalt "galskap".

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Avgrensningen mellom vrangforestillinger og "høytsvevende" ideer, eller politiske eller moralske overbevisninger kan være vanskelig, spesielt når det gjelder politikk og, ikke minst, religion. Man bør derfor være forsiktig med å karakterisere spesielle forestillinger og overbevisninger som forsvares iherdig, som vrangforestillinger. ...

Sier LiamH :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...