Gå til innhold

Kristen arv og tradisjon


Mr.K.

Anbefalte innlegg

Du er en typisk spissborger, er hva du er. Spissborgeren formelig slukes opp av samfunnets normer og forventninger, gjerne uten selv å være bevisst om dette. Resultatet er at spissborgeren blir fremmedgjort både fra seg selv og samfunnet. Spissborgeren er gjerne hovmodig. Spissborgeren tror gjerne for godt om seg selv.

- Dette er et individ som ubevisst flykter fra muligheten til å leve et autentisk liv. En spissborger kan nok ha sterke meninger og fremtre som moralsk høyverdig i andres øyne, men egentlig er dette et ureflektert individ.

 

- Men dette er for dypt for den gemene hop.

 

Jøss, er jo som å lese om kristne dette jo... Og nok en gang understrekes ordtaket om at det kun er hykleren som ikke selv ser at han er en hykler...

 

Så denne "spissborgeren", som altså har kommer frem til, ved hjelp av logikk og resonering, (samt at han har latt fakta tale sitt klare språk) har kommet frem til at religiøse påstander er for tynne og derfor tatt et standpunkt på det grunnlaget (noe vi alle i et opplyst samfunn faktisk burde gjøre, ignoranse er noe man må velge i dag, ikke noe man kan gjemme seg bak) er altså ikke DYP nok? He he, her må jeg bare le...

 

For er det ikke den som faktisk er villig til å se ærlig og oppriktig på ting, som religiøse påstander, og nysgjerrig og oppriktig ta en skikkelig titt for å se hvor mye sannsynlighet det er i slike påstander som er den som faktisk er dyp?

 

For noen år siden var det en undersøkelse i USA om hvem som kunne MEST om religion og vet du hva, de kristne kom desidert på sisteplass i den undersøkelsen, de kunne til og med minst om SIN EGEN TRO men ateistene, som faktisk har satt seg inn i hva de forskjellige religiøse påstandene faktisk sier, var de som kunne mest om samtlige religioner av de som var med i undersøkelsen (De fem største) Så her tar du grundig feil i "dypheten" din, for er det noen som faktisk har gravd dypt så er det ateister og skeptikere, da de faktisk veldig ofte bryr seg om det som mest sannsynlig er sannheten!!

 

Det kan ikke sies om, dine ord, ikke-spissborgere, for de sluker alt visvasset rått og har ingen egne tanker og meninger ut over det, vi ser det her inne så og si hver eneste dag, der religiøse oppfører seg som papegøyer og spyr ut intetsigende bibel sitater og linker til religiøse sider som juger så det renner av dem for å opprettholde TROEN.

 

I dagens samfunn blir religiøse i større og større grad sett på som naive og ignorante nettopp fordi ignoransen de må innta for å tro på dette forundrer folk, for flere og flere fatter rett og slett ikke hvorfor folk tror på disse gamle eventyrene og mytene somde aller fleste opplyste mennesker med rette sidestiller med eventyrene til Asbjørnsen og Moe. Det er, når man peller vekk det "hellige" ogdet oppstyltede hykleriet, kun påstander alt sammen som har levd på ryktet alt for lenge og det går opp for folk i dag... Slik jeg opplever det så blir folk mer og mer ærlige til lenger vekk de kommer religiøse overbevisninger, for slike mennesker, ofte kallt skeptikere, lar fakta tale for seg og de evner å endre syn hvis/når det kommer noe som er bedre og mer sannferdig og hiver seg ikke på fordømmelsens og intoleransens tog som religiøse så alt for ofte gjør nettopp fordi vi ikke trenger å forholde oss til preprogramerte dogmer vi må TRO på for å slippe straff eller belønning.

 

Så resultatet er stikk motsatt, det er de kristne/religiøse som blir fremmedgjort og ikke bare av samfunnet, men også av seg selv fordi de hele tiden må unnskylde det som mer og mer fremstår som visvas til mer vitenskapen finner ut. Det er jo det moderne kristendom går ut på, å "forsvare" og unnskylde troen både for å gjøre den mer spiselig for folk flest og for å fremdeles kunne tro på dette selv, i lys av ordentlig kunnskap og viten. Jeg er nesten sikker på at kristne merker hvordan folk i det mentale tar tre skritt tilbake og lar tulling alarmen gå hver gang de ytrer at de er kristne, for folk stoler ikke på folk som har gamle overbevisninger som et livssyn lenger og som støtter seg på anekdoter og myter etter en gammel ørken religion, altså samme om du er jøde, kristen eller muslim. Jeg prøver å ikke gjøre det, men jeg også må nok desverre innrømme at jeg nok ikke stoler like mye på en religiøss person som jeg gjør på klare skeptiksere nei, nettopp fordi jeg ikke er sikker på hvor grensen deres går når det kommer til å benytet seg av skikkelig viten eller religiøst visvas, slikt vet man jo aldri desverre på forhånd, da det kommer an på hvor dypt nede i tanke fengslet vedkommende sitter.

 

Så hele innlegget ditt minner meg om de desperate innleggene prester og biskoper har hatt i avisene det siste året, der de maler og maler om at 80% av landets befolkning er kristne (ikke et pip om det enorme medlems jukset som kirken bedriver, for det passer jo ikke når man vil ha flere folk tilbake til kirken, ikke sant?: Eller at skolenes påtvungne jule gudstjenester står for 10% av besøket i kirkene i dag...) og at de derfor trenger MER penger!! Og kirken får allerede i bøtter og spann til tross for at de har jukset seg til det meste av de pengene mellom feilaktige medlems lister!! Helt utrolig! At de ikke skammer seg!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så oppslukt av Kierkegaard at han kan selv stå i samme posisjon som ham og karakterisere andre mennesker...

 

spissborger...

 

Er det en ting RWS slik jeg har erfart ham i noen år på forumet så er det ikke spissborger for å si det sånn!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halleluja betyr : pris Jah., Jah er en forkortet form for Jehova.

 

Salme 83: 19 : Og lad dem erkjende, at du, dit Navn, Jehovah, du alene er den høieste over den hele jord.

 

En gud som mer og mer minner om latterlige overdrivelser og renspikkede påstander til mer kjent man blir med religionen...

 

Du tilber faktisk den gamle jødiske krigsguden, visste du det? Jødene hadde en rekke guder de løp rundt nede i ørkenen og trodde på, på lik linje med mange andre religioner fra samme tiden, men siden krigslykken deres skrantet så begynte flere og flere tro på krigsguden i den religionen de hadde den gangen til de andre ble glemt... Se skapelses berettningen og hva det står der, der står det "...skapt i VÅRT bilde..." og hvorfor står det det? Jo, fordi den gangen disse mytene ble funnet på så hadde en rekke guder, en for vann, en for ild, en for luft, en for trær kanskje og de hadde en for krig, den du i dag tilber mellom din egen tro, denne Jah, eller jahwe/yahwe/jehova...

 

Hele kristendommen bygger jo på jødedommen og dens overdrivelser, myter og løgner og deres messias er jo også hentet derfra, på de jødiske påstandene om at det skulle komme en sånn kar (og som jøder flest venter på den dag i dag, da ingen av dem bet på løgnene som grekerne fant på på bakgrunn av dette).

 

Men alt sammen bunner ut i løse påstander, løse påstander som du tror,(for du vet ikke eller har et eneste bittelite bevis for dette), er sannhet basert på ditt føleri og fantasi om denne guden. Som er jødenes gamle krigsgud :) Der har du arven sin tenker jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gud som mer og mer minner om latterlige overdrivelser og renspikkede påstander til mer kjent man blir med religionen...

 

Du tilber faktisk den gamle jødiske krigsguden, visste du det? Jødene hadde en rekke guder de løp rundt nede i ørkenen og trodde på, på lik linje med mange andre religioner fra samme tiden, men siden krigslykken deres skrantet så begynte flere og flere tro på krigsguden i den religionen de hadde den gangen til de andre ble glemt... Se skapelses berettningen og hva det står der, der står det "...skapt i VÅRT bilde..." og hvorfor står det det? Jo, fordi den gangen disse mytene ble funnet på så hadde en rekke guder, en for vann, en for ild, en for luft, en for trær kanskje og de hadde en for krig, den du i dag tilber mellom din egen tro, denne Jah, eller jahwe/yahwe/jehova...

 

Hele kristendommen bygger jo på jødedommen og dens overdrivelser, myter og løgner og deres messias er jo også hentet derfra, på de jødiske påstandene om at det skulle komme en sånn kar (og som jøder flest venter på den dag i dag, da ingen av dem bet på løgnene som grekerne fant på på bakgrunn av dette).

 

Men alt sammen bunner ut i løse påstander, løse påstander som du tror,(for du vet ikke eller har et eneste bittelite bevis for dette), er sannhet basert på ditt føleri og fantasi om denne guden. Som er jødenes gamle krigsgud :) Der har du arven sin tenker jeg :)

 

 

Fra pinsedagen år 33 e.kr og hele tiden så lenge lammets tolv apostler levde, var det en blomstringstid for den kristne menighet som var bygd på klippen, Jesus Kristus. Denne kristne menighet var den synlige representasjon av Guds kvinne på jorden for hun var dens himmelske mor og den besto av hennes åndelige barn, sønner av hennes ektemann, Gud.

 

Den var en fri organisasjon for dens mor var Guds frie kvinne. En av de tolv apostler sa: Av den grunn, brødre, er vi ikke barna til en trellkvinne ( lik Abrahams trellkvinne Hagar) men til den frie kvinne (lik Abrahams hustru Sara ). Ved mellommannen Jesus Kristus hadde Jehova Gud tatt menigheten inn i en ny pakt, gjort den fri og skilt den fra denne verden, som er i den ondes vold. ( Gal 4: 31 ) (1.Joh 5:19 )

Lenke til kommentar

Papegøye er hva du er, der du ukritisk gjentar og gjentar mantraene du er opplært til å tro på....

 

Livet ditt passerer mens du gjentar det lederne i sekten din sier at du skal gjenta... Noe som gjør deg til en sekt papegøye som får jesus hver gang du gjentar noe...

 

Er så jeg lurer på om du i det hele tatt har noen egne tanker og meninger... Sofiemyr, som også er JV'er, har i det minste egne tanker, refleksjoner og meninger hun, og klarer fint å se at mye av læren er feil og rette seg etter det, mens du.... Vel, hvordan skulle du ha egne meninger og tanker når du har valgt å være ledernes papegøye?

 

Håpløst.... :no:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er fint at du har internett å gjemme deg bak. I det virkelige liv tenker jeg du holder kjeft, for du hadde aldri våget å oppføre deg slik du gjør her ute blant folk. Du fremstår som uerfaren og uvitende med en tenårings påståelighet.

 

Ser du for deg at du har noe du skulle ha sagt til voksne mennesker som både er dobbelt og tre ganger så gammel som deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

www.gudsnavnet.no

 

Sør-Fron kirke står det Jehova.

 

 

JHVH (hebraisk יהוה) er Guds eget navn slik det ble åpenbart i den hebraiske grunnteksten til Bibelen. På moderne norsk brukes navnet som Jahve eller Jehova.

 

"Jahve" (eller Jahwe/Jahweh/Yahweh) er en vanlig lesemåte blant forskere, særlig blant teologer og religionsvitere av ikkje-jødisk bakgrunn. Formen er bygget først og fremst på den samaritanske uttalen Yáwe, en form som også kan forklares som en dialektisk variant av Jāhūah. I seg selv er formen Jahve problematisk i bibelsk hebraisk, i og med at det ikke følger de vanlige prinsippene for hebraisk fonologi.

 

Formen "Jehova" er en vokalisering av JHVH og er brukt fra minst år 1270 og gjennom religiøs litteratur i hele middelalderen. Kristne renessanse-humanister på 1500-tallet gikk ut fra at vokal-tegnene under JHVH faktisk hørte til selve navnet. Denne misoppfattingen var opphavet til at hybrid-uttalen «Jehova» ble så utbredt. Formen Jehova ble mye brukt i eldre kristen litteratur, inkludert i bibel-oversettinger. De fleste forskere og lingvister innen hebreisk/bibelhebreisk avviser helt uttalen Jehova.

 

Det finnes også forskjellige uttalelser av navnet:

  • Jahu/Yahu
  • Jāhūah eller Yahwah
  • Adonai/Adonay
  • Sjema
  • Hasjém
  • Jihve

Du er en typisk spissborger, er hva du er. Spissborgeren formelig slukes opp av samfunnets normer og forventninger, gjerne uten selv å være bevisst om dette. Resultatet er at spissborgeren blir fremmedgjort både fra seg selv og samfunnet. Spissborgeren er gjerne hovmodig. Spissborgeren tror gjerne for godt om seg selv.

- Dette er et individ som ubevisst flykter fra muligheten til å leve et autentisk liv. En spissborger kan nok ha sterke meninger og fremtre som moralsk høyverdig i andres øyne, men egentlig er dette et ureflektert individ.

 

- Men dette er for dypt for den gemene hop.

 

 

Ja, det går visst over hodet på alle og enhver, inkludert deg selv, som minst av alle kan redegjøre for alle Kierkegaard-utklippene du limer inn her. :D

 

Det verste er at du ser ut til å tro at folk er imponert over det du presenterer eller at de kjøper din mest brukte unvikelsesmanøver om at "enten skjønner man det eller så skjønner man det ikke".

 

De fleste har nok skjønt til nå at hvis du kunne dette stoffet du driver å plagierer, så hadde du kunne svart på enkle spørsmål om emnet, men du melder derimot pass... om og om igjen. Du kamuflerer ikke at du bedriver plagiat ved å kalle andre "spissborgere", du bare bekrefter det, spesielt når du ikke kan videre redegjøre for betegnelsen utover dine faste "utklipp".

 

La oss ta et kjapt resume og se om du selv, Mr.K, passer "spissborger"-kategorien:

  1. Spissborgeren er gjerne hovmodig. (CHECK!)
  2. Spissborgeren tror gjerne for godt om seg selv. (CHECK!)
  3. En spissborger kan nok ha sterke meninger. (CHECK!)
  4. En spissborger kan fremtre som moralsk høyverdig i andres øyne, men egentlig er dette et ureflektert individ. (CHECK!)

Tja... Jeg ser en rimelig god match. Gratulerer! We have a winner! :w00t:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

du klager dagen lang, papgøye

Nei, jeg piller i fra hverandre påstandene du tror på... Ikke noen vanskelig jobb heller skal jeg si deg, alt som trengs er ærlighet og evnen til å se hva som åpenbart er løgner og hva som det er noe hold i og religiøse påstander er det ikke hold i, så jobben med å kritisere påstandene du og andre kommer med er faktisk ganske lett, så lett at selv åtte åringen min ville klart å gjøre den jobben...

 

Og papegøye er man når man uten å tenke gjentar det man får høre, altså når det ikke ligger noen egne meninger eller tanker bak... Så her skyter du deg faktisk selv, som den store gullfuglen....

Lenke til kommentar

Nei, jeg piller i fra hverandre påstandene du tror på... Ikke noen vanskelig jobb heller skal jeg si deg, alt som trengs er ærlighet og evnen til å se hva som åpenbart er løgner og hva som det er noe hold i og religiøse påstander er det ikke hold i, så jobben med å kritisere påstandene du og andre kommer med er faktisk ganske lett, så lett at selv åtte åringen min ville klart å gjøre den jobben...

 

Og papegøye er man når man uten å tenke gjentar det man får høre, altså når det ikke ligger noen egne meninger eller tanker bak... Så her skyter du deg faktisk selv, som den store gullfuglen....

 

 

Det er bra at du undersøker nøye. Det er veldig viktig :)

Lenke til kommentar

Ja, det går visst over hodet på alle og enhver, inkludert deg selv, som minst av alle kan redegjøre for alle Kierkegaard-utklippene du limer inn her.

Du ble helt fra start av invitert til debatt, dog i rett tråd. Men det virker som du, i din mangel på filosofisk innsikt istedet velger å angripe meg

 

En spissborger, er en småskåren, trangsynt og selvgod person (gjenkjenner du deg selv?). Og like fullt har man også her "mistet seg selv". Gud står den stolte imot, mens den ydmyke gir han sin nåde.

 

- Du blir på sett og vis allerede her i livet forført. Her trengs derfor en eksistensiell bevisstgjørelse. Man slukes på et veldig tidlig stadie opp av samfunnets normer og forventninger, gjerne uten selv å være bevisst om dette. Ubevisst flykter man fra muligheten til å leve et autentisk liv. Diskret holdes menneskets sanne selv hen i det uvisse. Nettopp i denne prosessen mister man noe av sitt fra Guds side tiltenkte (naturlige) jeg. Resultatet er at man blir fremmedgjort fra seg selv (her trengs en selvransakelse, så rett blikket innover).

 

Vi er nå blitt til en del av den falne verden, eller den "falne natur" (vi var ikke det som barn, barn arver Guds rike). Satan taler med menneskemengden, og sannheten vil også derved bli systematisk forsøkt holdt nede, uavhengig om vi lever i et sekulært samfunn eller ei. Men dette går imidlertid dypt, alt for dypt for den ikke-troende. "Innrett dere ikke etter den nåværende verden (sier Paulus), men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne. " Rom 12:2. Eksistensialismen fokuserer på den enkelte og dens frihet og har slik en tendens til å løsrive individet fra dets sosiale sammenheng – den inderlige subjektivitet, den enkelte revet ut av miljøet og stilt overfor Gud.

 

Fram mot målet. "Filip 3, 12 Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette, eller alt er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. 13 Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, 14 og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus. 15 La oss tenke slik, alle vi som har nådd fram til modenhet. Og om dere ser annerledes på noe, skal Gud gi dere klarhet også i det.".

 

Konklusjon; Helliggjørelsen skjer ikke under utførelse av ritualer, gudstjenester, gjerninger eller evt. overholdelse av sabbaten, men skjer på det personlige planet - i sammenheng med Den levende Hellige Ånd.

 

Klipp og lim, gjentar jeg meg selv? Vel det er heller ikke meg som aldri ser ut til å komme meg videre :)

Lenke til kommentar

Du ble helt fra start av invitert til debatt, dog i rett tråd. Men det virker som du, i din mangel på filosofisk innsikt istedet velger å angripe meg

 

Debatt? Det vil da si å lese svar fra deg som ikke står i kontekst med tema eller å høre på dine bortforklaringer slik at du skal slippe å gjøre rede for deg, kombinert med din arrogante selvforherligelse? Nei takk. Ingen lærdom å hente der.

 

De fleste som har vært i diskusjon med deg, både her og på andre nettforum er uniont enig: Du svarer ikke på tiltale og du prater deg vekk med masse utklipp som ikke henger på greip med det som diskuteres eller ved å påføre motparten manglende evne til å forstå "det dype" i det du plagierer.

 

En spissborger, er en småskåren, trangsynt og selvgod person (gjenkjenner du deg selv?). Og like fullt har man også her "mistet seg selv". Gud står den stolte imot, mens den ydmyke gir han sin nåde.

 

Nei, jeg kjenner igjen deg. Du passer inn på de fleste punkter slik jeg illustrerte i forrige post. Du er prakt-eksemplet på en "spissborger". Du eier ikke ydmykhet og du er så ubegrunnet full av deg selv at det er til å spy av.

 

- Du blir på sett og vis allerede her i livet forført. Her trengs derfor en eksistensiell bevisstgjørelse. Man slukes på et veldig tidlig stadie opp av samfunnets normer og forventninger, gjerne uten selv å være bevisst om dette. Ubevisst flykter man fra muligheten til å leve et autentisk liv. Diskret holdes menneskets sanne selv hen i det uvisse. Nettopp i denne prosessen mister man noe av sitt fra Guds side tiltenkte (naturlige) jeg. Resultatet er at man blir fremmedgjort fra seg selv (her trengs en selvransakelse, så rett blikket innover).

 

Vi er nå blitt til en del av den falne verden, eller den "falne natur" (vi var ikke det som barn, barn arver Guds rike). Satan taler med menneskemengden, og sannheten vil også derved bli systematisk forsøkt holdt nede, uavhengig om vi lever i et sekulært samfunn eller ei. Men dette går imidlertid dypt, alt for dypt for den ikke-troende. "Innrett dere ikke etter den nåværende verden (sier Paulus), men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne. " Rom 12:2. Eksistensialismen fokuserer på den enkelte og dens frihet og har slik en tendens til å løsrive individet fra dets sosiale sammenheng – den inderlige subjektivitet, den enkelte revet ut av miljøet og stilt overfor Gud.

 

Fram mot målet. "Filip 3, 12 Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette, eller alt er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. 13 Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, 14 og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus. 15 La oss tenke slik, alle vi som har nådd fram til modenhet. Og om dere ser annerledes på noe, skal Gud gi dere klarhet også i det.".

 

Konklusjon; Helliggjørelsen skjer ikke under utførelse av ritualer, gudstjenester, gjerninger eller evt. overholdelse av sabbaten, men skjer på det personlige planet - i sammenheng med Den levende Hellige Ånd.

 

Redegjør for meg, med egne ord og uten masse sitater, hva dette betyr og, ikke minst, i hvilken sammenheng med mitt innlegg dette er ment å passe inn. Vis at du ikke bare driver med plagiat.

 

Klipp og lim, gjentar jeg meg selv? Vel det er heller ikke meg som aldri ser ut til å komme meg videre :)

 

Vel, du står rimelig fast i ditt begrensede materiale, gjør du ikke? Bare her i dette innlegget har du limt inn fra blant annet:

 

Fortjener jeg evig pine:

 

http://vgd.no/samfun...nlegg/38758334/

 

Kristen-essensialisme:

 

http://vgd.no/samfun...nlegg/38692216/

 

Sannhetssøkeren:

 

http://vgd.no/samfun...nlegg/38695203/

 

Kristen-essensialisme II:

 

http://vgd.no/samfun...nlegg/38692219/

 

Den forunftige troen:

 

http://www.dagsavise...=40#post_273547

 

 

Gjentar du deg selv? Er det stort sett klipp og lim? Sliter du med å komme deg videre? Neida, overhodet ikke... :roll:

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Debatt? Det vil da si å lese svar fra deg som ikke står i kontekst med tema eller å høre på dine bortforklaringer slik at du skal slippe å gjøre rede for deg, kombinert med din arrogante selvforherligelse? Nei takk. Ingen lærdom å hente der.

 

 

 

Vil ikke akkurat gitt så veldig mye for denne observasjonsevnen din Liam, men den er grei. Jeg gir opp.

 

Takk for filosofipraten :) - Hyggelig.

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat gitt så veldig mye for denne observasjonsevnen din Liam, men den er grei. Jeg gir opp.

 

Takk for filosofipraten :) - Hyggelig.

 

Denne observasjonen er ikke bare min, kjære Mr.K. Den er bemerket av flere, både her og på andre nettsider.

 

Filosofiprat? Akkurat... nå skjønner jeg mer av, og får bekreftet min mistanke om, din standard i forhold til hva "filosofi" er... :thumbup:

 

Hyggelig? Ikke akkurat rette ordet. Underholdende, komisk, pinlig...? Absolutt! :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...