Gå til innhold

Final Fantasy XIV - A Realm Reborn


Anbefalte innlegg

Om det er noen som fortsatt spiller på Phoenix (vet det er en to-tre stk fra forumet som har vært innom),

 

Jeg spilte på Phoenix, men har ikke logget inn på flere dager. Grunnen er så enkel at det var utrolig morsomt i starten, og jeg gikk litt berserk og samlet sammen våpen og utstyr for å kunne bli samtlige klasser (både krigere og craftere). Men etter at den første "nytt spill"-følelsen la seg begynte jeg å lure på hva det var jeg egentlig holdt på med. Det ser utrolig vakkert ut, det skal spillet ha. Men innholdsmessig?

 

Questene jeg gjorde besto av enten å snakke med noen, finne/levere noe eller drepe noe. Det var morsomt en stund å løpe rundt i skogen og lete etter trær jeg kunne få ting fra, men selve innsamlingen ble fort i kjedeligste laget. Bare finn et tre, velg det du vil ha fra en liste og vent noen sekunder. Gjenta om og om igjen til treet er "tomt", finn et nytt tre og gjenta i det evige.

 

Crafting er bedre enn i mange andre spill, men består likevel bare av å velge noe fra en liste og spamme en knapp eller to til du har utstyret i hånden. Mulig det blir bedre etterhvert, men jeg tviler.

 

Da gjenstår selve kampene. De er også interessante, men består for mye av å spamme de samme knappene om og om igjen, uansett hvilken klasse du er.

 

Men det verste av alt er at jeg etterhvert begynte å aktivt se etter nye ting jeg kunne gjøre her jeg ikke kan i andre MMORPGer, og jeg fant skremmende lite. Det er lett å si det tar det beste fra andre spill og slenger dem sammen, men det er likevel stort sett bare gjenbruk av ting vi har gjort utallige ganger før. For helt nye spillere er det nok svært bra, men etter å ha spilt det meste av "WoW-kloner" siden EverQuest 2 og WoW har jeg gjort det meste før alt for mange ganger. FFXIV fenger meg rett og slett ikke i lengden. Har i stedet gått tilbake til Neverwinter for nå. (uten å begynne med noe FFXIV vs Neverwinter.) Kanskje jeg bare er lei hele sjangeren WoW-klone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ikke ha brydd meg mer om hva folk sier i duty finder når jeg tanker. Ber dem å stikke om de ikke greier et ikke stressende tempo, pluss første gang i duengons så jeg alle videoene. Hjalp at kona var healer,så DPS ene om de ninja pulla etc så heala hu ikke. Folk er er alltid assholes i duty finder systemer, beste er enten å ignorere eller si ifra at du tanker ikke dem.

Lenke til kommentar

Har i stedet gått tilbake til Neverwinter for nå. (uten å begynne med noe FFXIV vs Neverwinter.)

 

Heh, jeg syntes for å være ærlig det er morsomt at du nevner Neverwinter, for makan til ensformig og kjipt spill kan jeg ikke huske å ha vært borti de siste fem årene. Forholdsvis morsomt combat system (spilte Control Wizard), en del originale quests, og Foundry er utrolig bra gjennomført, men det stopper der.

 

Nitriste dungeons, absolutt null variasjon i levelinga. Snakk med questgiveren i byen (A), dra til sted (B), bli ferdig, dra til A, dra til C, dra til A, dra til D. Samme leksa. Roller du en alt character må du igjennom 100% samme prosess med mindre du krydrer det med en foundry quest i ny eller ne. Når jeg spilte ble det til at folk flest gjorde drittkjedelige foundries hvor man sloss mot bølge på bølge av fiender for kjapp exp. Ble makslevel på fem dager og fikk fult PvP-gear etter én dag. Etter det var det ikke en dritt å gjøre i spillet. "Endgame" var de samme hulene på nytt, bare skrudd opp til makslevel. Moro! Ingen utforsking heller, ettersom jeg hadde sett hver eneste knirk og krok av verdenen gjennom levelinga.

 

Ble skikkelig skuffa av Neverwinter. Det føles absolutt ikke som noe MMO i den forstand at det skal være massive. For det er det virkelig ikke.

 

Tilbake til FFXIV:

 

Skal ikke påstå at det er noe nytt eller nyskapende med spillet. For min del er det enkelt og greit "et-eller-annet" som fenger meg og holder på interessen min. Jeg liker tanken på at jeg kan skifte mellom klasser akkurat som jeg vil, liker at verdenen er forholdsvis stor (kan ikke måle seg med GW2 eller WoW, dog) og at om jeg går lei et område i en region, så kan jeg dra til en annen og fortsette der. Dungeons og trials er regelrett vanskelige og krever greit samarbeid mellom alle spillerne, og det er nytt og forfriskende. Sist jeg var borti noe sånt var vel i vanilla WoW. Og story-questen er faktisk overraskende spennende og interessant. Er virkelig det som driver meg fremover for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Noen som skjønner seg på konto-systemet til Square Enix? Kjøpte nettopp Collector's Edition og fikk en key, denne skal tastes inn enten ved start av klient eller på MOG-station.

 

Greia er at på MOG-station så står det at jeg har en standard versjon, mens på kontosidene så står det collector's edition. Historikken på MOG-station nevner også XIV fra 2010, men denne vises ikke på kontosidene.

 

Jeg kjøpte den originale utgaven av XIV da den ble lansert, men rotet bort passordet. Opprettet kontoen min for noen dager siden, men står at jeg ble registrert i 2010, så hvordan de fikk dette til aner jeg ikke. Virker som de har merget kontoene mine uten å faktisk gi meg tilgang til spillet (de som kjøpte den gang skulle få tilgang til den nye uten å betale).

 

Jeg sitter altså her med en collector edition key som jeg kanskje egentlig ikke trengte å kjøpe pga. kontosystemet til SE ikke klarer å se hvilke spill jeg har hatt før.

 

Edit: Og nå nekter kontosidene å la meg logge inn... Saklig bra system.

Endret av Cheesepolice
Lenke til kommentar

Yup, er vel forsåvidt poenget det. :p Alle classer er jo dps egentlig (alle gjør jo noe skade), men classene "dps" er mer spesialisert mot det (enten burst eller sustain damage).

 

Tror forsåvidt jeg har funnet classen min - Arcanist! Chocobo er Healer, Pet er Tank og jeg DPS. :rofl: (Ved Soloing)

Allerede åpnet THM og CJN til 15, så både Scholar og Summoner job venter på meg. :D

Lenke til kommentar

Vet ikke, varierer sikkert fra spill til spill, men det som er logisk i mitt hode er DPS = damage per second, altså et tall for skaden du påfører fienden per sekund, mens DD = damage dealer, den rollen du har i en gruppe.

 

Vet ikke hva folk mener at dps står for i dette spillet jeg, men.

 

Tror ikke man skal ta det så seriøst, for å være ærlig. DPS er på mange måter bedre å si enn DD. Begge er jo Damage Dealers, men det er lett å ta feil om man sier DD. Det er noe av det samme med hvorfor nødnummerene er 112, 113 osv, og 911 i USA. Hadde nødnummerene vært 111 eller 999 hadde det vært veldig lett å ringe feil, på samme måte det er lett å legge til en ekstra D en gang i blandt i chat, men det er mye verre å skrive DPS feil uten at det blir forståelig. DSP eller PSD er jo greie nok å forstå i denne sammenhengen. Alle klassene gjør jo uansett skade. Det rette villle vel da vært å kalle det MDD (Main Damage Dealer) eller noe sånt, men DPS er et kjent begrep.

Lenke til kommentar

Ganske nysgjerrig på arcanist-veien jeg også. Spiller archer til nå, men blir jeg lei så kanskje jeg prøver meg ut der i stedet. :) Det som er fantastisk bra med dette spillet, trenger ikke lage alt på nytt bare fordi jeg vil prøve en ny class.

Det er sant det, men personlig liker jeg å lage character'ns (utseende osv) for en spesifikk class. :wee: Male Miqo'te Scholar? :p Tror jeg har nevnt det tidligere, men DoW / Fighter-type = Male | DoM / Caster-type = Female, syns bare det ser mest riktig ut. :) (Summoner/Black Mage kan funke som male, men ikke Miqo'te)

Lurer litt på hvordan de Veteran reward virker ? - "Wind-up Cursor Minion", ett item man får ved 30 dager subscribing hvor du kan lage hele character'n på nytt. Er dette for Legacy-spillere / må man forhåndsbestille subscription eller får alle det etter 30 dager (Det står 30 dager subscription, IKKE 30 dager play-time). Beklager for ingen link - Lodestone er nede.

 

Edit: ^ Ang leveling "klaging" - FATE må nerfes... /min mening (øk dungeons og Leve's / Trials) - Den "First-time completion" EXP man får fra Guildhest kunne man fått på nytt om man spillte en ny class å... Er jo latterlig lite man får etter første gangen.

 

Sånn jeg har forstått det så får alle reward etter 30 dager subscription (og også 60 og 90.) :)

Sweet :D

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

FFXIV har på veldig mange en veldig fengende effekt. Det er ikke nødvendigvis super innoverende på noen måte, men det er litt av alle elementer samt et nydelig grafikk og utfordring med å jobbe sammen i en gruppe.

 

Story questen på 46 slutter av med neste quest på 49, Fra der så gikk levlinga fortest med FATE-party i Ceruleum Processing plant. Kan få lv50 på en dag. Det er to mega-boss FATEs som ga meg 50k exp hver som en level49.

Lenke til kommentar

Ja, jeg gikk en liten runde mot en svær Chimera (sp?), men personen som hadde kontroll over bossen løp i sirkler og fikk AoEs spredt rundt over alt og til helvete, og en del av dem gjorde oppmot 2k damage, samt en burn som ticket for 300 hvert tredje sekund i altfor lang tid. Døde fire ganger mot bossen og fikk bronze. Stakk til Coerthas etter det, men jeg får vel prøve meg der en gang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...