Gå til innhold

Final Fantasy XIV - A Realm Reborn


Anbefalte innlegg

Uff, skjønner meg ikke på dem. Forstår de ikke at denne type videoer bare er med på å markedsføre spillet enda mer for dem? Og så skal de ha reklameinntekter for det? De burde være kjempeglade for at folk er med på å spre spillet på denne måten, det er gratis reklame for dem. Men neida... Syns det er helt latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynt litt med wood gathering og crafting nå, og digger det. Er helfrelst. :p Spillet vokser bare mer og mer. Eneste jeg kjenner irriterer meg litt, er at man f.eks. ikke kan hoppe ut i vannet og svømme, at det er masse "invisible walls" overalt. Ikke verdens viktigste ting, men kjenner det tar vekk litt av open world-følelsen som jeg syns er mye mer til stede i andre tilsvarende spill. FF XIV-verden ser jo helt fantastisk ut, så er litt synd at mye av den fungerer bare som et bakteppe som jeg ikke får røre.

 

Det var en av de tingene som jeg stadig irriterte meg ved da jeg spilte Betaen. Fikk litt samme følelsen som jeg hadde i GW om at jeg ikke kunne hoppe ned over en kant, men måtte løpe hele veien rundt! Selvsagt, det er ikke så kult og tilfeldigvis dette utfor en kant i wow og dø, men det føles litt mere realistisk :D

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har aldri spilt noe online rollespill eller MMORG (eller hva det heter) før. Jeg har dog spilt en del av final fantasty spillene.

 

Jeg har kjøpt dette og starta å spille det et par timer i går. Er poenget med spillet å fly rundt å gjøre slike "Quest" ? Jeg har flydd rundt og fått quest og utført disse. Er det forskjell på "story driven quest" og "quest-man-bare-kjør-for-å-få-mer-exp-og-penger" ?

 

Isåfall hvordan ser jeg forskjellen?

 

Tror det er gule utropstegn quest jeg har gjort en del av nå. Har vært i en kamp men da daua jeg. Finnes det noe skikkelig newbie guide for dette spillet?

 

Ellers er det noen som kan gi meg noen generelle tips?

Lenke til kommentar

Ja, du gjør quests for å få mer experience og øke level. Dette er hovedtingen du gjør i starten, men etterhvert som du får høyere level vil spillet stadig utvikle seg og åpne opp flere muligheter og ting å gjøre. Forskjellen på questene ser du på at story-quests er de som har "flammekant" rundt utropstegnet, mens de andre har vanlig boble.

 

Ellers er det en del gode tips her: http://eorzeareborn.com/new-player-information/ Du kan også finne class guides her: http://eorzeareborn.com/ffxiv-first-15/

Dette er guider som hjelper deg i starten. :) Ellers er det jo bare å spørre her på forumet også dersom du lurer på noe spesielt.

 

Ellers er dette bildet litt interessant, hvordan spillet er inndelt i "layers", som eorzeareborn.com sier det.

 

Game-systems-by-level1.jpg

 

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

ahha! Oppklarende ! Tusen takk!

Jeg har ikke klart å finne noen av disse "story questene" i det siste så har bare tatt de andre. Er vel ikke mer enn level 3 tror jeg.

 

tester mer når jeg kommer hjem. Takk for god hjelp og ha en fin dag.

 

mvh

Espen

 

Når du velger klasse blir du automatisk med i et guild. Dette må ikke forveksles med guild fra andre spill. i f.eks WoW kan flere spillere slå seg sammen og danne et 'lag' med mange titalls spillere. Dette gjør at man lettere kan holde kontakten med venner, og så videre. For å si det ekstremt enkelt. Sånne lag er i FFXIV også, men er usikker på hva de heter. Tror det er Free Company. Uansett, du ser om noen er med i et sånt lag ved at de har et ekstra navn på karakteren. (dvs to linjer i stedet for ett.)

 

Guilds i Final Fantasy XIV tilhører klassen du er, og det er her du i hovedsak får historien drevet forover. Er du for eksempel en Lancer, kan du sjekke kartet og finne Lancer Guild. Denne vil trene deg opp i å bruke lansen effektivt, og som sagt drive historien forover. Når du blir lvl 10 vil du få en quest her som åpner opp muligheten for å bli med i andre guilds, dvs få andre klasser. Dette er på mange måter ikke nødvendig, da det holder fint å ta en klasse til maks level om du vil. Det fine med dette systemet er derimot at du vil kunne bruke noen skills du har lært fra en klasse i en annen. For eksempel startet jeg en Lancer i open beta og ble level ti. Deretter skiftet jeg til healer, og lærte dermed å helbrede meg selv. Dette kunne jeg da bruke som Lancer.

 

NB! Klassene er i hovedsak delt i to: Kamp og produksjon. Fiskere, kokker, smed og så videre er egne klasser (skjønt uten historie, så vidt jeg vet), så de kan du trene selv ved å bytte til de klassene etter lvl 10 i hovedklassen. Men jeg aner ikke om du kan bruke fiskestangen som Lancer, og så videre. Har faktisk aldri prøvd.

 

NB2! Du vil ettervært lære å lage egne oppsett for utstyret ditt. Dette er svært kjekt om du har flere klasser. Disse snarveiene kan du legge på hotbar, så kan du bytte klasse (med alt av utstyr) med et enkelt tastetrykk. Dette er meningsløst om du bare har en klasse, men som sagt er craftere (smed, kokk osv) egne klasser. Om du for eksempel ser et vann og vil fiske litt, kan det være kjekt å bare trykke en tast for å bytte til fiskemodus, komplett med fiskestang, alt av fiskeklær, skills og så videre. Når du oppgraderer klær, våpen osv kan du gå til listen over oppsettene, høyreklikke og velge "Reassign gear" for å oppdatere oppsettet. Enkelt og greit. :) Tok litt tid før jeg fant ut av dette, men det er noe av det jeg har brukt aller mest. Kanskje ikke så rart, da jeg har seks, syv klasser på en gang. :p

 

Den enkleste måten å finne quests på er å åpne kartet (trykk M) og se etter utropstegn. På kartet kan du også se røde sirkler for å vise hvor du skal i en av questene du har tilgjengelig, og blå sirkler for FATE. And speaking of witches, det er bare å denge løs her. I mange andre spill av samme type vil første person som angriper en fiende 'tagge' den og få all XP og loot. I FFXIV før første person som tagger en fiende 100% XP og loot, mens alle andre får XP og loot basert på hvor mye de gjorde i kampen. Dermed kan ingen bli sure fordi du 'stjal' fienden deres, men tvert imot blir mange glade for å få litt hjelp. :)

Lenke til kommentar

Noen som har høy level i crafting? Virker så veldig dyrt når man kommer over lvl 15 ca. Er jo ingredienser fra ALLE proffessions og da må man kjøpe fra andre spillere. Jeg har leatherworking, woodworking og botanist. Jeg kan ikke ta mining, smithing og alle de andre. Det finnes ikke nok tid i verden til.

Og levler jeg botanisten med leves så får jo jeg ikke beholde ingrediensene. Greit nok jeg kan løpe rundt å hogge trær og busker utenom, men det er alt det andre som trengs fra alchemist etc.

Skal man virkelig måtte bruke så mye penger på crafting?

Jeg er lvl 35 archer og trodde jeg skulle klare å holde alt rundt samme level.

Lenke til kommentar

Ikke glem at klassene dine for en XP-bonus basert på hvor stor avstand det er mellom klassene. Så har du en klasse på lvl 50 vil du få en rimelig stor XP-bonus når du bruker en klasse på lvl 1. Aner ikke hvor mye det er snakk om, men blir nok en del. Dette er gjort for å gjøre det lettere å levle flere klasser. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Får man XP boost på en Disciple of the Land/Hand også da?

Har ihvertfall fått tips om å bare levle til 50 og så tenke på crafting. All materials blir tatt vare på selvfølgelig.

Bruker questleves på botanisten når eg føler for det (får jo 3 allowences hver 12.time)

Lenke til kommentar

Fikk faktisk spillet av en venn i går, så da blir det litt spill på meg og. Er det noe sted der det er info om når serverene som er stengt blir åpne igjen, eller er det bare vente og se? De jeg kjenner fra wow er på Hyperion, men den er stengt :(

 

Hadde jo vert litt greit og kunne spilt litt i helga :D

Lenke til kommentar

Står litt på den offisielle siden hvertfall, her:

http://eu.finalfantasyxiv.com/lodestone/news/detail/1f1963702dabefb34509dd8f8ab23755dc70d314

 

 

 

08/30/2013 3:14 AM
[Follow-up] Regarding Character Creation and Login Restrictions (Aug. 29): Follow-up 15
Currently, we have stopped allowing the creation of new characters in the following worlds:

Bahamut
Balmung
Chocobo
Coeurl
Diabolos
Excalibur
Exodus
Faerie
Gilgamesh
Goblin
Hyperion
Lamia
Leviathan
Malboro
Mandragora
Sargatanas
Siren
Tonberry

In the event of any changes in the situation, follow-up news posts will be posted here as well.

Lenke til kommentar

Screw it, startet å spille igår, lagde character på Ifrit (JP). :) Kom til level 9 (Arcanist). Stats poengene man får etter lv10; hvor lønner det seg med Arcanist - blir de poengene brukt i job classen, siden jeg vil jo tro MND og litt PIE er best for Scholar, mens INT er best for Summoner (dps)? (Har planer om å levle opp alle 3 mageclassene.)

Lenke til kommentar

 

Står litt på den offisielle siden hvertfall, her:

http://eu.finalfantasyxiv.com/lodestone/news/detail/1f1963702dabefb34509dd8f8ab23755dc70d314

 

 

 

08/30/2013 3:14 AM
[Follow-up] Regarding Character Creation and Login Restrictions (Aug. 29): Follow-up 15
Currently, we have stopped allowing the creation of new characters in the following worlds:

 

Bahamut

Balmung

Chocobo

Coeurl

Diabolos

Excalibur

Exodus

Faerie

Gilgamesh

Goblin

Hyperion

Lamia

Leviathan

Malboro

Mandragora

Sargatanas

Siren

Tonberry

 

In the event of any changes in the situation, follow-up news posts will be posted here as well.

 

 

Ja, jeg så den i dag morges mens jeg lekte meg med character creation før jeg skulle på jobb :) Så vet at Hyperion fortsatt ikke er åpen, så da blir det vel bare å vente :) Ser som sagt ikke poenget med å starte på en annen server enn så lenge, får gjøre ting i WoW :D

Lenke til kommentar

Ikke glem at klassene dine for en XP-bonus basert på hvor stor avstand det er mellom klassene. Så har du en klasse på lvl 60 vil du få en rimelig stor XP-bonus når du bruker en klasse på lvl 1. Aner ikke hvor mye det er snakk om, men blir nok en del. Dette er gjort for å gjøre det lettere å levle flere klasser. :)

 

Maks lvl er 50 da.

Lenke til kommentar

Uff, skjønner meg ikke på dem. Forstår de ikke at denne type videoer bare er med på å markedsføre spillet enda mer for dem? Og så skal de ha reklameinntekter for det? De burde være kjempeglade for at folk er med på å spre spillet på denne måten, det er gratis reklame for dem. Men neida... Syns det er helt latterlig.

Disse videoene er et utrolig bra for markedsføringen av spillet, ja.

 

Det er de som kommer til å tape betydelig på en slik inngripen. Hva gjør folk før de kjøper et spill? Jo, de går inn på YouTube for å ta en titt på spillet. Når disse effektivt blir slettet så fremstår spillet som mer dødt uten aktive spillere. Tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...