Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tegn en rettvinklet trekant med den ene vinkelen 50 grader. Da er den andre vinkelen 180 - 90 -50 = 40 grader. Er du enig i cosinus til vinkelen på 40 grader er det samme som sinus til vinkelen på 50 grader?

 

Kjapt spørsmål: Hva er den enkleste måten å finne når den retningsderiverte er lik null?

 

Det kommer vel nesten litt an på tror jeg. Har du en spesifikk oppgave?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Kjapt spørsmål: Hva er den enkleste måten å finne når den retningsderiverte er lik null?

 

Det kommer vel nesten litt an på tror jeg. Har du en spesifikk oppgave?

Oppgave 4

 

Finn først gradientvektoren i punktet (1,1). Den blir ett eller annet, la oss si (a,b). Den retningsderiverte er definert som skalarproduktet mellom gradienten og enhetsvektoren som peker i ønsket retning. Du ønsker å finne hvilken vektor du må prikke gradientvektoren med for å få 0. Når du har en vektor (a,b) så vil de to vektorene som står vinkelrett på denne være (b, -a) og (-b, a), siden chart?cht=tx&chl=(a,b) \cdot (-b, a) = -ab + ab = 0 og chart?cht=tx&chl=(a,b) \cdot (b, -a) = ab - ab = 0. Bruk dette for å finne de to vektorene chart?cht=tx&chl=u_0 som gir 0. Husk så at chart?cht=tx&chl=\vec{u}_0 skal være enhetsvektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, hjalp meg litt på vei. Holder på meg følgende oppgave:

 

post-103104-0-26825600-1324072287_thumb.png

 

Jeg skal altså finne vinkelen Theta som maksimerer arealet av siden, innenfor domenet 0 - 2pi. Først og fremst, A = firkanten i midten, + de to trekantene, som blir: chart?cht=tx&chl=a(\theta ) = 1*\cos (\theta ) + \sin (\theta )\cos (\theta ). Jeg deriverer dette og får chart?cht=tx&chl=A'(\theta ) =  \cos (2\theta )-\sin (\theta ) =  2\sin^2 (\theta ) + \sin (\theta ) - 1. Bruker abc-formelen og får at chart?cht=tx&chl=\theta = 1 V \theta = -2, og utelukker -2 siden det er utenfor domenet. Er det korrekt så langt?

Lenke til kommentar

[...]

Kjapt spørsmål: Hva er den enkleste måten å finne når den retningsderiverte er lik null?

 

Det kommer vel nesten litt an på tror jeg. Har du en spesifikk oppgave?

Oppgave 4

 

Finn først gradientvektoren i punktet (1,1). Den blir ett eller annet, la oss si (a,b). Den retningsderiverte er definert som skalarproduktet mellom gradienten og enhetsvektoren som peker i ønsket retning. Du ønsker å finne hvilken vektor du må prikke gradientvektoren med for å få 0. Når du har en vektor (a,b) så vil de to vektorene som står vinkelrett på denne være (b, -a) og (-b, a), siden chart?cht=tx&chl=(a,b) \cdot (-b, a) = -ab + ab = 0 og chart?cht=tx&chl=(a,b) \cdot (b, -a) = ab - ab = 0. Bruk dette for å finne de to vektorene chart?cht=tx&chl=u_0 som gir 0. Husk så at chart?cht=tx&chl=\vec{u}_0 skal være enhetsvektor.

 

Det var ikke verre nei.. Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Snakker du om en følge eller en rekke som har dette uttrykket som ledd? Hvis det er snakk om en rekke så divergerer den helt klart, siden hvert ledd inneholder tallet 2. Er du sikker på at du har skrevet av uttrykket riktig? Hvordan er oppgaven formulert?

 

Ok, da skjønte jeg det. :new_woot: Det var snakk om følge! Har ikke helt skjønt det med at følge kan konvergere. Men nå gikk ting ganske opp. Tusen takk for hjelpa :!:

Lenke til kommentar

Målet ditt er å få h alene på én side av likhetstegnet. I en ligning har du lov til å gange å dele, legge til og trekke fra, så lenge du gjør det samme på begge sider. Hvis to ting er like så må de jo fortsette å være like hvis vi f.eks. ganger begge deler med 3, ikke sant?

 

Så her har vi chart?cht=tx&chl=V = \frac{1}{3}\pi r^2 h og vi ønsker h alene på én side. Hva med å begynne med å dele på chart?cht=tx&chl=r^2? Som sagt, vi må gjøre dette på begge sider. Videre så husker vi på at å dele på noe er det samme som å gange med 1 delt på tallet:

 

chart?cht=tx&chl=V \cdot \frac{1}{r^2} = \frac{1}{3}\pi r^2 h \cdot \frac{1}{r^2}

 

Nå har vi chart?cht=tx&chl=r^2 delt på chart?cht=tx&chl=r^2 på høyre side. Det blir 1, og vi står igjen med

 

chart?cht=tx&chl=\frac{V}{r^2} = \frac{1}{3} \pi h

 

Kan du fortsette på samme måte for å "få bort" chart?cht=tx&chl=\pi og chart?cht=tx&chl=\frac{1}{3}, slik at du står igjen med h alene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...