Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5x/60 forkortes til x/12 og 600/60 forkortes til 120/12.

 

Legger du sammen, får du (x-120)/12

Hvis du hadde trykket på linken, så hadde du sett at jeg gjorde det :)

Og så lurte du på om det kunne forkortes eller noe i den duren. Du kan ikke forenkle uttrykket noe mer utenom å dele opp brøken, men da ser det bare stygt ut. Hadde i såtilfelle blitt x/12 - 10

Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

lurte også på om dere kunne hjelpe meg litt med likninger med brøk i. Har tentamen på mandag, og jeg er nødt til å prestere bra. Setter svært stor pris på hjelp!

 

1/2*x-1/10(x-16)+2/5*x = 0

 

Hva skal du bruke som fellesnevner her? Jeg endte opp med å bruke 10 og fikk 0x = - 16, haha.

Lenke til kommentar

Her er det jeg tror er svaret.

 

Edit: Noe jeg kunne forkortet? Kan jeg forkorte bare èn eller to av de tre brøkene?

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra :p Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut?

Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

lurte også på om dere kunne hjelpe meg litt med likninger med brøk i. Har tentamen på mandag, og jeg er nødt til å prestere bra. Setter svært stor pris på hjelp!

 

1/2*x-1/10(x-16)+2/5*x = 0

 

Hva skal du bruke som fellesnevner her? Jeg endte opp med å bruke 10 og fikk 0x = - 16, haha.

Antar det står

p><p>\frac 12 x - \frac 1{10} (x-16) + \frac 25 x = 0.

 

Du kan jo byrje å gange likninga med 10 (som er minste fellesnemnar), so vert du kvitt alle brøkane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra :p Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut?

Når brøkane er multiplisert/dividert med kvarandre, ja. Ikkje når det er ein sum/differanse av brøkar.

 

Som eg sa tidlegare, chart?cht=tx&chl=\frac ab \cdot \frac cd = \frac{ac}{bd}. Overført til ditt døme får du

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right) = - \frac{5x\cdot 8x}{12\cdot 5}.

 

Då er du vel einig i at det er greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(5x/12)*2 er ikkje lik 10x2/12. Det er berre eitt ledd med x2, og det er

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right).

 

Her legg du kanskje merke til at du har 5 både i teljar og nemnar, so du kan stryke det.

Henger dessverre ikke helt med her :S Derfor failer jeg tentamen i morra :p Jeg har ikke 5 i teller og nevner i samme brøk? og når 5eren er i to forskjellige brøker, kan jeg da stryke den ut?

Når brøkane er multiplisert/dividert med kvarandre, ja. Ikkje når det er ein sum/differanse av brøkar.

 

Som eg sa tidlegare, chart?cht=tx&chl=\frac ab \cdot \frac cd = \frac{ac}{bd}. Overført til ditt døme får du

chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{12}\cdot\left(-\frac{8x}{5}\right) = - \frac{5x\cdot 8x}{12\cdot 5}.

 

Då er du vel einig i at det er greit?

Ja :D takk!

 

Edit: Èn ting til, hva bruker du til å skrive inn stykket i?

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Jeg sitter fast på en vektoroppgave:

 

vektorene a, b og c er gitt ved at vektor a=2, vektor b=3 og vektor c= -vektor a + 2/3vektor b

Vinkelen mellom vektorene a og b er 60 grader.

 

Vis at vektor c=2

 

Det første jeg tenkte på var skalarprodukt siden vi har oppgitt en vinkel, men det stemte ikke. I et svakt øyeblikk prøvde jeg og å sette inn verdiene for vektor a og b i uttrykket for vektor c. Det stemte åpenbart heller ikke.

 

Jeg hadde vært takknemlig for tips om hvordan man bør gripe an denne oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...