Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å lage bevis er kreativ matematikk. Da må man ha så mye innsikt at man ser sammenhenger og vet hvordan tall og andre funksjoner/former oppfører seg.

 

Et greit bevis:

Bevis at alle symmetrisk tall med fire siffer (f.eks 1001 eller 4224) er delelig med elleve (11).

 

Løsning:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ser vi noe innlysende med tallet? Er det noe felles? Kan vi dele det opp på noen måte? Kanskje vi kan prøve å dele det opp på den mest innlysende måten.

Vi ser at første og siste siffer er lik (ellers hadde det ikke vært et symmetrisk tall). Sifrene er lik, men plassene de står på gjør at de få ulik verdi. F.eks står det første tallet på tusenplassen, mens siste tallet står på enerplassen.

Hvis vi da prøver "tegne" tallet. Vi har da formen abba, som videre kan skrives som 1000*a + 100*b + 10*b + 1*a = 1001a + 110b.

Så prøver vi å faktorisere dette bildet av tallet, og ser at begge leddene er delelig med 11. Så da sitter vi igjen med stykket: Tall = 11(91a + 10b).

Da er det vel innlysende at et symmetrisk tall med fire siffer er delelig med 11.

 

Det handler altså om å være kreativ, og prøve forskjellige fremgangsmåter og se om du kan finne sammenhenger.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Kan noen løse denne?

 

2 * 5^x = 5 * 2^x

 

takker for svar og fremgangsmåte :)

 

MVH Erlend

 

EDIT: Her er også en "nøtt" jeg såg litt på bak i matteboka. Den lyder som følger:

 

"En hestehandler kjøper en hest for en viss sum og selger den igjen for 119kr. Fortjenesten hans var da like mange prosent som hesten kostet i kroner.

Hvor mye gav hestehandleren for hesten?"

 

Ta gjerne med fremgangsmåte her også!

Endret av E.T
Lenke til kommentar
EDIT: Her er også en "nøtt" jeg såg litt på bak i matteboka. Den lyder som følger:

"En hestehandler kjøper en hest for en viss sum og selger den igjen for 119kr. Fortjenesten hans var da like mange prosent som hesten kostet i kroner.

Hvor mye gav hestehandleren for hesten?"

Ta gjerne med fremgangsmåte her også!

8429333[/snapback]

 

((119 - x)/119)*100 = x

 

11900 - 100x = 119x

 

219x = 11900

 

x = 54,34 (kr)

Lenke til kommentar
Har en liten oppgave fra 1T matte (tidligere GK MX):

Vis at alle firesifrede symmetriske tall er delelig på 11.

 

Noen som kan hjelpe meg med den?

8437578[/snapback]

4334 kan skrives som 4*1000 + 3*100 + 3*10 + 4*1. Da kan alle slike tall skrives som 1000a + 100b + 10b + 1a = 1001a + 110b

Og 1001a + 110b kan faktoriseres til f.eks 11(91a + 10b) og vi ser at det er delelig med 11. :)

Lenke til kommentar

Hei - er ny på forumet, og håper noen kunne være behjelpelige med noen matteproblemer jeg møtte på idag:

 

 

matematikk.jpg

 

 

Hvordan løser jeg denne? Potensen er det eneste problemet, skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med den.

 

 

B:

 

-3x(2x-5y)-(3x-4y)^2-(2x+3y)(2x-3y)=

 

Svaret jeg fikk: -19x^2 +39xy - 7y^2. Er dette riktig?

 

På forhånd takk. :)

 

EDIT: Løste første oppgaven, løsningen lå rett foran øynene mine. :roll:

Endret av JonasAA
Lenke til kommentar

Har tentamen i morgen i 2MX, så kunne trengt hjelp på denne oppgaven her. Hadde vært fint hvis noen hadde en litt sånn "logisk" løsning, og ikke bare slenger opp en formel som løser problemet, for jeg må nesten forstå det Takker for all hjelp uansett

 

Oppgaven lyder som følger:

 

Ved lotto-trekningen trekkes det tilfeldig og uten tilbakelegging sju vinnertall og tre tilleggstall fra tallene 1,2..... , 34. For å vinne andrepremie må du ha seks riktige vinnertall og ett riktig tilleggstall, mens tredjepremie krever seks riktige vinnertall og ingen tillegstall. Du har tippet en lottorekke, hva er sannsynligheten for at du vinner

 

a) andrepremie b) tredepremie

Lenke til kommentar
EDIT: Her er også en "nøtt" jeg såg litt på bak i matteboka. Den lyder som følger:

 

"En hestehandler kjøper en hest for en viss sum og selger den igjen for 119kr. Fortjenesten hans var da like mange prosent som hesten kostet i kroner.

Hvor mye gav hestehandleren for hesten?"

 

Ta gjerne med fremgangsmåte her også!

8429333[/snapback]

 

x = ((119-x)/x)*100

Gang inn 100 i parantesen

x = (11900-100x)/x

Gang x på begge sider og stryk /x på høyresiden

 

x^2 = 11900 - 100x

Flytt alt over på en side og sett høyresiden lik null

x^2 + 100x - 11900 = 0

 

Bruk som formel abc formelen eller hva den heter.

 

x = (-b +-rot(b^2 - (4ac))/2a

 

så får du at x1 = 70 og x2= -170.

Siden det må være et positivt svar har du x1 = 70kr.

Lenke til kommentar
Noen som er bombesikker på hvordan man løser dette:

(a + b)³

Mitt forsøk:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(a + b) (a + b) (a + b) = (a² + ab + ab + b²) (a + b)

 

Jeg vet ikke om det er rett, og hva jeg så skal gjøre vidre.

8449905[/snapback]

Det er riktig.

Videre tar du:

(a² + ab + ab + b²) (a + b)

= a*a² + a*ab + a*ab + a*b² + b*a² + b*ab + b*ab + b*b²

= a³ + a²b + a²b + ab² + a²b + ab² + ab² + b³

= a³ + 3a²b + 3ab² + b³

 

:)

 

Forøvrig kan du slå sammen ab + ab til 2ab før du regner videre. Så har du et ledd mindre å holde styr på.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Noen som er bombesikker på hvordan man løser dette:

(a + b)³

Mitt forsøk:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(a + b) (a + b) (a + b) = (a² + ab + ab + b²) (a + b)

 

Jeg vet ikke om det er rett, og hva jeg så skal gjøre vidre.

8449905[/snapback]

Det er riktig.

Videre tar du:

(a² + ab + ab + b²) (a + b)

= a*a² + a*ab + a*ab + a*b² + b*a² + b*ab + b*ab + b*b²

= a³ + a²b + a²b + ab² + a²b + ab² + ab² + b³

= a³ + 3a²b + 3ab² + b³

 

:)

 

Forøvrig kan du slå sammen ab + ab til 2ab før du regner videre. Så har du et ledd mindre å holde styr på.

8452341[/snapback]

 

Tak! Var usikker på om jeg bare skulle fortsette :)

Lenke til kommentar

Forstår ikke Oppgave C:

 

oppgavetekst:

En drivstoffblanding for en båtmotor inneholder olje og bensin, i en blanding på 102 liter skal det være 2 liter olje.

 

A) hva er forholdet mellom olje og bensin? 1/50 eller 2/100. (102-2/2)

B)hvor mye olje må vi blande med 20 liter bensin? 0.4 l. (20/50=0.4)

---------------------------------------------------------------------------------

 

C)

30 liter drivstoffblanding for en motorsag inneholder 3% olje. Hvor mage liter bensin må vi tilsette for at blandingen skal bli riktig for båtmotoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...