Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sinus, Cosinus og Tangens er foholdstall i enhetssirkelen.

Du trengte ingen av dem i denne oppgaven om det bare er kreftene du skulle finne (ikke arbeidet.

 

Kraft er lik masse (vekt) ganger gravitasjon, så lenge det bare er tyngdeakslerasjon som gjelder. Newtons 0. lov om jeg ikke husker feil.

Kraft: 164 kg * 9,81 m/s/s= 1600 N = 1,6 kN.

 

Vet ikke om det står noe om krefter eller gravitasjon/tyngdeakslerasjon i boka deres, men det er altså det som er grunnlag for å løse den oppgaven.

 

edit:

Se enhetssirkelen nedenfor. Der er opphavet til cosinus og sinus. Det er for å finne forholdstallet mellom to punkter. Du kan lage en trekant ut av det punktet også ved å trekke en rett linje til en av aksene fra punktet og en diagonal linje til origo (0). Tangens som jeg også nevnte defineres ved sinus/cosinus (sinus delt på cosinus).

 

Orker ikke forklare regning med dem, det kommer senere i skolegangen (om du fortsetter med allmenn)

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Sinus, Cosinus og Tangens er foholdstall i enhetssirkelen.

Du trengte ingen av dem i denne oppgaven om det bare er kreftene du skulle finne (ikke arbeidet.

 

Kraft er lik masse (vekt) ganger gravitasjon, så lenge det bare er tyngdeakslerasjon som gjelder. Newtons 0. lov om jeg ikke husker feil.

Kraft: 164 kg * 9,81 m/s/s= 1600 N = 1,6 kN.

 

Vet ikke om det står noe om krefter eller gravitasjon/tyngdeakslerasjon i boka deres, men det er altså det som er grunnlag for å løse den oppgaven.

 

edit:

Se enhetssirkelen nedenfor. Der er opphavet til cosinus og sinus. Det er for å finne forholdstallet mellom to punkter. Du kan lage en trekant ut av det punktet også ved å trekke en rett linje til en av aksene fra punktet og en diagonal linje til origo (0). Tangens som jeg også nevnte defineres ved sinus/cosinus (sinus delt på cosinus).

 

Orker ikke forklare regning med dem, det kommer senere i skolegangen (om du fortsetter med allmenn)

7333559[/snapback]

Skal ta Allmenn ja, får vel lært mere der. Hittil har vi ikke lært noe om det i 10.Klasse og tror ikke det kommer før videregående. Men takk for fint svar, skjønte mere nå hvertfall ... :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

To likninger med to ukjente. Da er oppskriften å finne et utrykk for den ene ukjente og sette dette inn i den andre likningen.

 

Omkretsen:

2x+2y=7,44

x=3,72-y

 

Satt inn i areal-likningen: (Setter inn 3,72-y istedet for x)

 

(3,72-y)y = 3,4

 

Det gir andregradslikningen:

-y^2 + 3,72y - 3,4 = 0

 

Dette gir y lik 1,616 eller 2,104

Hvis du så settere en av disse verdiene for y inn i en av de opprinnelige likningene så finner du ut x-verdien også. (I dette tilfellet blir den 2,104 eller 1,616)

 

 

Sidene er altså 1,616m og 2,104m

Lenke til kommentar

Omkretsen:

2x+2y=7,44

x=3,72-y

 

 

Hvor har du det nye tallet fra?

7610754[/snapback]

 

Poenget er at man skal finne ut hva x er. Derfor deler man på 2, på hvert ledd, for å få fjernet 2'ern forran x'en. Da vet vi hva x'en er i den ene likningen (omkretslikningen), og deretter sette den inn i den andre likningen (arelanlikningen). Slik finner man først ut hva y'en er, og deretter kan man bruke det svaret til å finne ut hva x'en blir.

 

Det er litt vanskelig å forklare over nettet . ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Holder på med et matteprosjekt der jeg skal føre noen oppgaver på PCen. Ene oppgava må jeg bruke promille "%." Noen som vet hvordan jeg skriver promilletegnet "sammenhengende". Altså, som om jeg skulle skrevet "%", men at tegnet blir "%." viss dere skjønner.

 

Ganske kludrete forklart, men håper på svar :)

Lenke til kommentar

Har ikke vært på skolebenken på over 10 år, og sitter meg Java programmering, og sliter litt med matematikken, og det er for sent å ta oppfriskningskurs ...

Programmet mitt skal få en bruker til å taste inn 3 tall, og programmet skal sjekke om disse 3 tallene kan representere en trekant. Da tenkte jeg det var like greit å få til tilbakemelding til brukeren om hva slags trekant det eventuelt kan være. Den er grei ift Rettvinklet trekant, likebeint osv, men så prøver jeg å lære meg litt om cosinus og sinus osv. Her er et eksempler jeg har jobbet med:

(Jeg tenkte at jeg kunne finne ut vinklene, slik at jeg kunne sjekke om de ble tilsammen 180° eller ikke...)

 

"...formula to check valid triangle: c2 = a2 + b2 - 2abcos(y)

Second, if you know all three sides of a triangle, then you

can use it to find any angle. For instance,

if the three sides are a = 5, b = 6, and c = 7,

then the law of cosines says 49 = 25 + 36 – 60 cos C..."

 

[min stegvise utregning]

7*7 = 5*5 + 6*6 - 2*5*6 Cos C

49 = 25 + 36 - 60 cos C

49 = 61 - 60 cos C

60 cos C = 61 - 49

60 cos C = 12

60 cos C/60 = 12/60

cos C = 12/60

cos C = 0.2

[/min utregning]

 

"...so cos C = 12/60 = 0.2, and, with the use of a calculator:

C = 1.3734 radians = 78.69°."

 

Vil verdien 0.2 + verdien i de 2 andre vinklene = 1?

Hvordan kan jeg bruke verdiene for vinklene, for å sjekke om dette kan være en trekant eller ei, uten å måtte regne ut til radian?

 

Så lurte jeg på en annen ting. Er det slik at så lenge alle sider er lengre enn 0, og enten alle sider er like lange eller den evt lengste siden = sum de andre sidene?

(Har ikke lært bruk av cosinus og sinus funksjoner i Java enda, så det vil være "juks" og bruke det...(?))

Lenke til kommentar
Vil verdien 0.2 + verdien i de 2 andre vinklene = 1?

7992312[/snapback]

Nei. :)

vinkelA + vinkelB + vinkelC = 180° (men det visste du sikkert)

 

Hvordan kan jeg bruke verdiene for vinklene, for å sjekke om dette kan være en trekant eller ei, uten å måtte regne ut til radian?
Hvis du får en cosinusverdi som er større eller lik 1, eller mindre eller lik -1, så er det ikke en trekant.

Hvis cosV = 0, så er den vinkelen rett, og trekanten er en rettvinklet trekant.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosine#Law_of_cosines

http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_function

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Vil verdien 0.2 + verdien i de 2 andre vinklene = 1?

Hvordan kan jeg bruke verdiene for vinklene, for å sjekke om dette kan være en trekant eller ei, uten å måtte regne ut til radian?

 

Ved å bruke enhetssirkelen og pytagoras læresetning, vil 1^2 = cos^2(x) + sin^2(x)

 

for å finne vinkelen til cos(x) = 0.2 vil x = ArcCos(0.2) være vinkelen

Lenke til kommentar

Eksempel:

 

side a = 3

side b = 6

side c = 9

 

finne vinkel C (motsående til side c):

 

c² = a² + b² - 2ab cos C

utregning viser:

cos C = -1

 

...med andre ord, det kan ikke bli trekant?

De andre vinklene får cos A og cos B = 1.

 

Så det holder med å regne ut én vinkel for å se om det blir en trekant eller ei, fordi bl.a cosinus er forholdstall ... vinkler i forhold til gitte sider. (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...