Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest så mye om trekanter de site dagene, at jeg nesten går i surr. De aller fleste steder og forum blander man inn cos, sin og tan i artiklene/postene.

 

Gitt problemet: Man har 3 linjer og vet verdien for disse. Hvordan kan man sjekke om disse 3 linjene/sidene kan representere en trekant?

 

Jeg har kokt det ned litt:

La oss ta sidene a , b og c.

 

Hvis

 

a > 0

b > 0

c > 0

 

OG

 

a + b > c

a + c > b

b + c > a

 

Dette er grunnleggende kriterier for å danne en trekant, slik jeg ser det.

 

Vennligst korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
ved å bruke den inverse funksjonen til Cosinus, som er ArcCos vil du få 78.69

 

på kalkulatoren er ofte Arc funksjonene betegnet som Cos^-1()

Still inn kalkulatoren din på Degree/grader og tast inn ArcCos(0.2) som er lik 78.46 grader

8003999[/snapback]

 

Takk, den var nyttig. Har gammel kalkis, men kalkis'en i Windows er jo grei den da. (?)

(Ved å huke av "inv", deretter bruke "Cos" i kalkisen i Windows kommer det fram.)

 

Alt i alt, så trenger jeg egentlig ikke disse beregningene til programmet jeg skriver, men det er jo moro å lære litt matematikk igjen, siden jeg ikke har brukt noe annet enn addering og subtrahering de siste 10 årene. Huske ikke "12-gangen" en gang. lol

Endret av Sti9nsky
Lenke til kommentar
"...so cos C = 12/60 = 0.2, and, with the use of a calculator:

C = 1.3734 radians = 78.69°."

 

hvordan kommer man fram til at C = 1.3734 = 78.69° ?

7998277[/snapback]

 

Men jeg lurer på hvilken dårlig algoritme de har brukt for å finne det svaret der, siden det er feil... Invers cosinus til 0.2 er 1.3694 rad som gir 78.46° grader, som nevnt litt lenger oppe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Si man vet forventningsverdien og standardavviket. Man vil finne en sannsynlighet for varigheten på en vaskemaskin for eksempel. Om man går frem på vanlige måten ved normalfordeling ... P(z < ...) lete opp i tabell, får man samme svar (sannsynlighet) om man gjør dette , og/eller integrerer en tetthetsfunksjon fra x til x2 ? Teit spørsmål , men jeg lurer da på dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jepp. Det eneste c-leddet gjør er å flytte grafen oppover og nedover. Altså kun vertikal justering. Symmetriaksen går på det horisontale, og derfor kan vi justere så mye vertikalt som vi bare vil.

 

Du kan se det i praksis. Tegn disse grafene på kalkulatoren din:

f(x) = x^2 + x - 1

g(x) = x^2 + x + 0

h(x) = x^2 + x + 1

Da vil du se at grafene er nøyaktig like (bare forskjellig høydeplassering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...