Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

1 og 2 er riktig med fasiten! :D

 

Fasiten for den du var usikker på er:

2xe^(x^2)

 

Nei, dette er den deriverte. Altså - den DERIVERTE av exp(x2) blir det du skriver ovenfor her.

Men den ANTIDERIVERTE til exp(x2) tror jeg ikke eksisterer som simpel funksjon.

 

Men mulig vi snakker om to forskjellige ting nå:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme som Jaffe gjorde for meg i stad, bare med annet tall:

 

(12800 * 1.05 ^x ) dx

 

Help?

Fasit: 262348 * 1.05^x + C

 

Du må skrive om 1,05x til [exp(ln1,05)]x = exp(x*ln1,05).

Dette kan gjøres siden x=exp(lnx). Vi får da:

Int[12800*exp(x*ln1,05)]dx = (12800/ln1,05)*exp(x*ln1,05) + C = 262347,96 * 1,05x + C etter at vi forandrer siste ledd tilbake til opprinnelig form igjen.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
1 og 2 er riktig med fasiten! :D

 

Fasiten for den du var usikker på er:

2xe^(x^2)

 

Nei, dette er den deriverte. Altså - den DERIVERTE av exp(x2) blir det du skriver ovenfor her.

Men den ANTIDERIVERTE til exp(x2) tror jeg ikke eksisterer som simpel funksjon.

 

Men mulig vi snakker om to forskjellige ting nå:p

Selvfølgelig gjør den det.

int(e^(x^2))= (e^(x^2))/2x + c

Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør den det.

int(e^(x^2))= (e^(x^2))/2x + c

 

Du har sikkert rett. Jeg blander nok sammen med e^(-x^2) hvis antiderivert ikke eksisterer.

 

Edit: Du har IKKE rett. Du har tatt en grov snarvei som gir riv ruskende galt svar.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør den det.

int(e^(x^2))= (e^(x^2))/2x + c

 

Du har sikkert rett. Jeg blander nok sammen med int(e^(-x^2)) hvis antiderivert ikke eksisterer.

Jeg kan derivere den også.

int(e^(-x^2))dx = -e^(-x^2)/2x +c

 

Jeg tviler på at du klarer å gi meg en eksponentiel funksjon som jeg ikke kan derivere så lenge du ikke bruker noe avansert innenfor, rekker, trigonemetri, logoritmer,etc.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør den det.

int(e^(x^2))= (e^(x^2))/2x + c

 

 

Eller er du sikker? Når jeg deriverer (e^(x^2))/2x så skal jeg i følge deg få e^(x^2), men i stedet får jeg:

 

[2x*2x*e^(x^2) - 2*e^(x^2)]/4x^2 = e^(x^2) - [e^(x^2)]/2x^2

 

Hvordan kom du fram til det du kom fram til?

 

Edit: Jeg skjønner hva du har gjort, men det du gjør er feil. Du glemmer kjerneregelen.

 

Selvfølgelig gjør den det.

int(e^(x^2))= (e^(x^2))/2x + c

 

Du har sikkert rett. Jeg blander nok sammen med int(e^(-x^2)) hvis antiderivert ikke eksisterer.

Jeg kan derivere den også.

int(e^(-x^2))dx = -e^(-x^2)/2x +c

 

Jeg tviler på at du klarer å gi meg en eksponentiel funksjon som jeg ikke kan derivere så lenge du ikke bruker noe avansert innenfor, rekker, trigonemetri, logoritmer,etc.

 

 

Det du kommer med er bare tull. Du KAN IKKE gjør som du gjør - har du hørt om kjerneregelen?

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør den det.

int(e^(x^2))= (e^(x^2))/2x + c

 

 

Eller er du sikker? Når jeg deriverer (e^(x^2))/2x så skal jeg i følge deg få e^(x^2), men i stedet får jeg:

 

[2x*2x*e^(x^2) - 2*e^(x^2)]/4x^2 = e^(x^2) - [e^(x^2)]/2x^2

 

Hvordan kom du fram til det du kom fram til?

Du har helt rett, tenkte ikke over at det ble en brøk etterpå.

 

Jeg gjorde ikke tilfeldige ting. Hadde dette vært 2xe^(x^2) ville det ha vært helt riktig. Jeg ber deg holde personangrepene til deg selv og redigere den forrige posten din.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Sliter litt med et stykke i 3MX, rekker.

 

Oppgave 4.51

 

For leie av en eiendom skal vi betale kr 45 000 første året med forfall om et år. Deretter skal dette beløpet økes med 3 % for hvert år som går. Dette gjelder i alle år framover. Finn hvilket engangsbeløp dette tilsvarer i dag når kalkulasjonsrenten er 8 %.

 

Liker ikke oppgaveteksten her.. Er ikke riktig sikker på hva man egentlig er ute etter, men uansett hvilke metoder jeg bruker så kommer jeg bare frem til svar som er temmelig langt unna. Håper noen kan hjelpe!

 

Fasiten (som ofte ikke er til å stole på) sier at engangsbeløpet tilsvarer 900 000 kr i dag.

Lenke til kommentar
Du har helt rett, tenkte ikke over at det ble en brøk etterpå.

 

Jeg gjorde ikke tilfeldige ting. Hadde dette vært 2xe^(x^2) ville det ha vært helt riktig. Jeg ber deg holde personangrepene til deg selv og redigere den forrige posten din.

 

Jada, jeg redigerte bort det "verste" og innrømmer at jeg var i overkant krass med én gang. Det var nok en reaksjon på at du så skråsikkert avviste det jeg skrev i din første post angående dette temaet.

 

Jeg skjønte hva du gjorde - du tenkte at man kan dele på den deriverte av eksponenten til eksponensialfunksjonen, noe som går dersom man har x ganget et tall i eksponenten, men som ikke går om vi har x opphøyet i noe i stedet.

Dette er nok en svært vanlig feil som de fleste sikkert begår når de først blir stilt overfor akkurat denne oppgaven.

Lenke til kommentar
Sliter litt med et stykke i 3MX, rekker.

 

Oppgave 4.51

 

For leie av en eiendom skal vi betale kr 45 000 første året med forfall om et år. Deretter skal dette beløpet økes med 3 % for hvert år som går. Dette gjelder i alle år framover. Finn hvilket engangsbeløp dette tilsvarer i dag når kalkulasjonsrenten er 8 %.

 

Liker ikke oppgaveteksten her.. Er ikke riktig sikker på hva man egentlig er ute etter, men uansett hvilke metoder jeg bruker så kommer jeg bare frem til svar som er temmelig langt unna. Håper noen kan hjelpe!

 

Fasiten (som ofte ikke er til å stole på) sier at engangsbeløpet tilsvarer 900 000 kr i dag.

 

Aldri hatt om sånt, så ikke sikkert jeg kan hjelpe.

Uansett tror jeg det mangler noe vesentlig: Hvor mange år?

Lenke til kommentar
Sliter litt med et stykke i 3MX, rekker.

 

Oppgave 4.51

 

For leie av en eiendom skal vi betale kr 45 000 første året med forfall om et år. Deretter skal dette beløpet økes med 3 % for hvert år som går. Dette gjelder i alle år framover. Finn hvilket engangsbeløp dette tilsvarer i dag når kalkulasjonsrenten er 8 %.

 

Liker ikke oppgaveteksten her.. Er ikke riktig sikker på hva man egentlig er ute etter, men uansett hvilke metoder jeg bruker så kommer jeg bare frem til svar som er temmelig langt unna. Håper noen kan hjelpe!

 

Fasiten (som ofte ikke er til å stole på) sier at engangsbeløpet tilsvarer 900 000 kr i dag.

 

Det er eitt eller anna som ikkje stemmer med den oppgåveteksta. It doesn't make any sense.

 

 

Bellad76:

Den antideriverte ta x*e^(x^2) blir e^(x^2)/2 ... Forstår ikkje problemet?

Endret av nercix
Lenke til kommentar
snip

 

Aldri hatt om sånt, så ikke sikkert jeg kan hjelpe.

Uansett tror jeg det mangler noe vesentlig: Hvor mange år?

 

Ja, er noe sånt jeg har kommet frem til også.. Men jeg kan finne engangsbeløpet uten å vite antall år, men det å regne med kalkulasjonsrente blir litt verre. Jeg husker at læreren plundret litt med denne oppgaven også, men jeg husker ikke om han faktisk fikk den til.

Lenke til kommentar
Bellad76:

Den antideriverte ta x*e^(x^2) blir x*e^(x^2)/2 ... Forstår ikkje problemet?

 

Nei, den antideriverte av x*e^(x^2) blir ikke x*e^(x^2)/2. Det blir e^(x^2)/2. Men kanskje det var det du mente?

Løsningsmetoden har jeg skrevet et sted på side 62.

 

jo.. vart noke rot då eg kopierte det første utrykket :) . Kan ein hau med framgangsmåtar for å finne ubestemte integral, så det var ikkje det om å gjere... Var «krangelen» med Camlon eg ikkje forstod.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Før jeg kubber, hvorfor blir dette det det blir:

 

integrere: e^x dx (hvor x er mellom 0 og 1)

I boken blir dette e - 1.

Hvorfor?

 

Int(e^x)dx = e^x med nedre grense 0 og øvre grense 1. Vi setter nå inn grensene for x. e^1 - e^0 = e - 1.

Regelen er, etter at vi har funnet integralet, sett inn øvre grense for x, ta tallet du får og trekk fra tallet du får når du setter inn nedre grense for x.

Lenke til kommentar

need halp!

 

a) undersøk tierpotensene modulo 4 og vis at (10)^k (mod 4) = 0 for k >= 2.

vis også at q_k*q_q_k-1 ... q_1 * q_0 er delbar med 4 hvis (2q_1 + q_0) mod 4 = 0

 

b) Kan du lage kriterier på delbarhet med 8 og 9 ?

 

 

så var det en annen oppgave:

 

a) skriv det minste positive og det største negative tallet som git rest 31 213 etter divisjon med tallet 726 353 435

 

har knapt peiling på hva de spør om, så kan noen forklare fremgangsmetoden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...