Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter her å stresser med en oppgave som jeg ikke finner ut av. Jeg vet hva jeg skal gjøre med vanlige bruddne brøker, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det når det er +/- i nevnerene i slike oppgaver. Hvis noen har noen forslag til hvordan jeg kan løse denne hadde det vert fint.

post-49521-1283532210,7407_thumb.png

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å løse ligningen:

 

z^2 + 2iz + 5 = 0

 

Kommer et stykke på vei, men kjører meg fast når jeg får roten av 29. Helsikke! Er sikkert jævlig lett, men får det bare ikke til!

Jeg tipper dette er fra Kalkulus av Lorentzen m.fl., oppgave 9 på side 683. Hvis det er det har du bommet litt på fortegn, oppgaven er nemlig slik:

p><p>

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å løse ligningen:

 

z^2 + 2iz + 5 = 0

 

Kommer et stykke på vei, men kjører meg fast når jeg får roten av 29. Helsikke! Er sikkert jævlig lett, men får det bare ikke til!

Jeg tipper dette er fra Kalkulus av Lorentzen m.fl., oppgave 9 på side 683. Hvis det er det har du bommet litt på fortegn, oppgaven er nemlig slik:

p><p>

 

Tror du skal se over den utregningen der. Hvordan får du 4 - 20 under rottegnet? Du har også glemt at b = 2i i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Sitter her å stresser med en oppgave som jeg ikke finner ut av. Jeg vet hva jeg skal gjøre med vanlige bruddne brøker, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det når det er +/- i nevnerene i slike oppgaver. Hvis noen har noen forslag til hvordan jeg kan løse denne hadde det vert fint.

 

Start med å gange oppe og nede med

p><p>

Lenke til kommentar

Du har to likninger med to variable (f.eks. x og y). Du løser den ene mhp. x, slik at alt untatt x står på en side av likhetstegnet. Det som står på andre siden av likhetstegnet, setter du inn for x i den andre likningen.

 

I y=ax+b

 

II x=cy+d

 

Setter I inn i II:

x=c(ax+b)+d

 

Skjønner? Ikke så god til å forklare …

 

Skjønner ikke helt... =/ Men b er vel stigningstallet? Men hvordan finner jeg c og d? Må jeg se hvor grafene treffer x-aksen og y-aksen? Blir jo litt vanskelig å forklare her, i og med at jeg ikke klarer å få opp grafen her... Sukk...

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke helt... =/ Men b er vel stigningstallet? Men hvordan finner jeg c og d? Må jeg se hvor grafene treffer x-aksen og y-aksen? Blir jo litt vanskelig å forklare her, i og med at jeg ikke klarer å få opp grafen her... Sukk...

 

Nei, hvis du har y = ax + b er det a som er stigningstallet. Men skriv om de to likningene sånn som Jude Quinn sier og sett dem sammen.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke helt... =/ Men b er vel stigningstallet? Men hvordan finner jeg c og d? Må jeg se hvor grafene treffer x-aksen og y-aksen? Blir jo litt vanskelig å forklare her, i og med at jeg ikke klarer å få opp grafen her... Sukk...

 

Nei, hvis du har y = ax + b er det a som er stigningstallet. Men skriv om de to likningene sånn som Jude Quinn sier og sett dem sammen.

TAKK! Skjønte det endelig! Bare jeg fikk friska opp minnet litt når det gjaldt stigningstall og konstantledd, var det hvis ikke så vanskelig ;)*Letta*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...