Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg skal finne y'' av y = csc(x).

 

Kommet frem til svaret csc^3(x) + csc(x)cot^2(x).

( (csc(x))' = -csc(x)cot(x), og har brukt produktregelen for derivasjon på dette uttrykket)

 

Er ganske sikker på at jeg har gjort det riktig. Men fasiten har oppgitt svaret på denne formen: 2csc^3(x)- csc(x).

 

Spørsmålet mitt er altså: Hvordan kan jeg gjøre om

csc^3(x) + csc(x)cot^2(x) til å bli 2csc^3(x)- csc(x)?

 

Regner med at man bruker at csc(x) = 1/sin(x) og cot(x) = 1/tan(x) osv, og bruker sammengenger mellom sin, cos og tan? Har prøvd ltit frem og tilbake, men havna litt utpå jordet:S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne oppgaven skal man bruke logaritsmesetningene bakleng og finne svarer uten kalkulator:

 

lg 15 + lg 2 - lg 3 =

 

hvordan regner man dette uten kalkulator??

 

Bruk at:

lg15 + lg2 = lg(15 + 2) = lg(30)

 

og at:

lg30 - lg 3 = lg(30/3) = lg 10.

 

lg 10 = 1.

 

Edit: Ops, du hadde visst fått svar. Jaja, bedre med ett svar for mye enn ett svar for lite;)

 

Men kan jo føye til: Dette er elementære regneregler for logaritmer som du bør lære deg. Altså at lg(a * b) = lga + lgb, og at lg(a/b) = lga - lgb ;)

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Jeg skal finne y'' av y = csc(x).

 

Kommet frem til svaret csc^3(x) + csc(x)cot^2(x).

( (csc(x))' = -csc(x)cot(x), og har brukt produktregelen for derivasjon på dette uttrykket)

 

Er ganske sikker på at jeg har gjort det riktig. Men fasiten har oppgitt svaret på denne formen: 2csc^3(x)- csc(x).

 

Spørsmålet mitt er altså: Hvordan kan jeg gjøre om

csc^3(x) + csc(x)cot^2(x) til å bli 2csc^3(x)- csc(x)?

 

Regner med at man bruker at csc(x) = 1/sin(x) og cot(x) = 1/tan(x) osv, og bruker sammengenger mellom sin, cos og tan? Har prøvd ltit frem og tilbake, men havna litt utpå jordet:S

p><p>

 

Matte 1 på NTNU?

Lenke til kommentar

Jeg skal finne y'' av y = csc(x).

 

Kommet frem til svaret csc^3(x) + csc(x)cot^2(x).

( (csc(x))' = -csc(x)cot(x), og har brukt produktregelen for derivasjon på dette uttrykket)

 

Er ganske sikker på at jeg har gjort det riktig. Men fasiten har oppgitt svaret på denne formen: 2csc^3(x)- csc(x).

 

Spørsmålet mitt er altså: Hvordan kan jeg gjøre om

csc^3(x) + csc(x)cot^2(x) til å bli 2csc^3(x)- csc(x)?

 

Regner med at man bruker at csc(x) = 1/sin(x) og cot(x) = 1/tan(x) osv, og bruker sammengenger mellom sin, cos og tan? Har prøvd ltit frem og tilbake, men havna litt utpå jordet:S

p><p>

 

Matte 1 på NTNU?

 

Tusen takk! Matte 1 på NTNU it is;)

 

Du har ikke lyst til å hjelpe meg med å parametrisere kurven til y = - roten av(x-1) også?

(Sorry, litt for lat for latex i dag).

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Har ikke fått noe endepunkt. Men ser jo utfra liningen at startpunktet er (1,0).

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med denne R1-oppgaven?

 

produktet av tre positive hele tall som følger hverandre, er 60. Kall det minste av tallene for x og vis at x3+3x2+2x-60=0

 

edit: Jeg forstod ikke hintet, og derfor forstår jeg fortsatt ikke hvordan den skal løses. Sikkert veldig enkel, men jeg finner likevel ikke ut svaret:( Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Du har tre tall som følger hverandre. Det minste er x, det neste blir da x + 1 og det siste x + 2.

 

Du vet at produktet av disse skal være 60, så du kan sette opp:

 

x(x+1)(x+2) = 60

 

Ganger du dette ut får du:

 

(x^2 + x)(x+2) = x^3 + 3x^2 + 2x = 60

 

Hurra!

 

Tusen takk! :-)

Lenke til kommentar

Føler meg dum nå, men jeg skal ta forkurs ingeniør neste år, er et helltid kurs. Uansett, har begynt for noen måneder siden med pensum, og har nå kommet til brøkregning.

 

Har forkurs sinus boka. Uansett, et lite sted i boka, så kom brøkregning, ingen problem, men det ble ikke forklart hvordan brøk med fortegn løses. Så litt flaut, men trenger en oppfriskning, da jeg ikke har noen lærere og fant ikke noe i boka.

 

Prøver å tegne noe på macen, så får dere ser om dere klarer å tyde det. Rundingene er oppgavene, er 4 totalt.

 

mattehr.th.jpg

 

Tror det blir mange innlegg framover, har et par andre ting jeg lurer på, men vil overlesse folk på engang. Holder på 3-5 timer daglig ved siden av fulltidsjobb, sånn at jeg er godt forberedt til forkurset neste år

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

I første brøken kan du bare gange inn 2 og får 6/8 + 2/4 = 6/8 + 4/8 = 10/8 = 5/4.

 

I andre oppgaven kan du gange inn 3/5, og få 15/30 - 6/45 = 45/90 - 12/90 = 33/90 = 11/30.

 

I oppgave 3 snur du den andre brøken, altså 2/9. Når du snur brøken kan du nemlig bytte ut dele-tegnet med gangetegnet (PS: alltid den brøken det deles på som skal snus). Da får du (5/36 + 1/12) * 9/2, resten klarer du kanskje selv nå.

 

I oppgave 4 kan du si at første ledd = a, andre = b, tredje = c og fjerde = d. Da må du ta (a*c + a*d) - (b*c + b*c).

 

 

Sorry for lite pedagogisk korrekt forklaring på siste, og at jeg ikke gidder tex. Er så latterlig trøtt, godnatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...