Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I første brøken kan du bare gange inn 2 og får 6/8 + 2/4 = 6/8 + 4/8 = 10/8 = 5/4.

 

I andre oppgaven kan du gange inn 3/5, og få 15/30 - 6/45 = 45/90 - 12/90 = 33/90 = 11/30.

 

I oppgave 3 snur du den andre brøken, altså 2/9. Når du snur brøken kan du nemlig bytte ut dele-tegnet med gangetegnet (PS: alltid den brøken det deles på som skal snus). Da får du (5/36 + 1/12) * 9/2, resten klarer du kanskje selv nå.

 

I oppgave 4 kan du si at første ledd = a, andre = b, tredje = c og fjerde = d. Da må du ta (a*c + a*d) - (b*c + b*c).

 

 

Sorry for lite pedagogisk korrekt forklaring på siste, og at jeg ikke gidder tex. Er så latterlig trøtt, godnatt.

 

tusen takk for hjelpen:)

 

dog så sliter jeg med siste oppgaven

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Er ikke verdens stødigste i matte, og nå i R1-matten har vi om polynomdivisjon. Til tross for at jeg har hørt det forklart før, håper jeg noen kan hjelpe meg nå ved å forklare polynomdivisjon på et mest mulig basic og enkelt plan!

Lurer spesielt på pluss- og minusregler i forhold til dette. Forstår ikke når jeg skal bruke pluss og når jeg skal bruke minus...

 

All hjelp blir satt enormt stor pris på!

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Vil bare først si at jeg suger i matte, men vil virkelig skjerpe meg og bli god i matte. Er 17 og har S1-matte.

Lurer på denne oppgaven her:(er nok meget lett for dere andre)

 

1/3x+2=1/2x-1/3

 

Trenger ikke svare, men fremgangsmåten ;)

 

takker for svar

 

EDIT: fikset

Endret av iDuden
Lenke til kommentar

Summen av alle betalingene skal bli 1,000,000 (en million).

Hver periodiske utbetaling er på 60 (hver time).

Startbeløpet er 500,000 (en halv million).

 

S=1 000 000

a=500 000

d=60

 

Jeg ønsker å finne antall utbetalinger (I.E, hvor mange timer) det vil gå før beløpet har økt fra 500,000 til 1,000,000.

 

Formelen for summen av en aritmetisk rekke er:

33wl852.png

Der Sn er summen av utbetalinger

Der A1 er startbeløpet

Der d er differansen mellom hver utbetaling

 

Dette skulle så vidt jeg har forstått bli:

 

 

286svbc.png

 

Med mine tall:

 

24nk10k.png

 

Hvilket IKKE ser riktig ut i det hele tatt, da en umulig kan gå fra 500 000 til 1 000 000 på 2 timer når du kun får 60 per time.

 

>_>

Lenke til kommentar

Hva med å tenke logisk? Du vil jo bare finne n slik at 60 * n = 500 000. n = 500 000 / 60 = 8333.

 

edit: misforstår jeg noe her eller? Hvorfor tenker du på en aritmetisk rekke i det hele tatt? Den periodiske utbetalingen øker jo ikke med noen fast differans d?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Dette irriterer:

 

chart?cht=tx&chl=sin \pi \cdot cos( \pi \cdot h) + cos \pi \cdot sin( \pi \cdot h) = -sin( \pi \cdot h)

 

Naturligvis, ettersom jeg med dette som en antakelse kan bevise derivasjonsformelene ved trigonometriske funksjoner. Men hvorfor stemmer det?

chart?cht=tx&chl=\sin{\pi}=0 og chart?cht=tx&chl=\cos{\pi}=-1.

 

 

Hehe, ja, fikk en liten face-palm på meg selv rett etter jeg skrev dette innlegget. Blir slik når man er "trent" i å lete etter vanskelige løsninger. :whistle:

Lenke til kommentar

 3) = 4 

 

Finn de fire tangentene til astroiden  som har stigningstall 1 eller -1. Den største og minste x-verdi er 4 og -4, og for y-verdi blir den største og minste 4 og -4

 

 

Jeg har løst oppgaven uten å få de riktige tangentene, og ville satt veldig stor pris på de som klarer å løse den oppgaven :D 

Endret av clfever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...