Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frittvilt: Bruk at log a + log b = log (a*b). Om det du har skrevet stemmer eller ikke avhenger av logaritmens grunntall..

 

Mentalitet: De møtes når de har beveget seg samme strekning. Formelen for strekning ved konstant fart er s=vt. Formelen for strekning ved konstant akselerasjon er s =v0t + 0,5at^2, men v0 er null her så det leddet kan du se bort fra. I tillegg må du ta med at bussen har et forsprang.. Da skal det bare være å sette inn i formelen. :thumbup:

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

..Men hvorfor skal jeg bytte ut 0.75x med (0.5*0.75*x^2)? (0.75x er jo akselerasjonen til bussen - altså at bussen øker med 0.75 pr. sek

 

Nei, bussens posisjon øker ikke med 0.75m per sekund. Posisjonen øker med stadig mer per sekund. Farten endrer seg og blir større og større. Det har det resultat at posisjonen øker kvadratisk.

Lenke til kommentar

Frittvilt: Bruk at log a + log b = log (a*b). Om det du har skrevet stemmer eller ikke avhenger av logaritmens grunntall..

 

 

Det skjønte jeg ikke? altså, selve oppgaven er " skriv så enkelt som mulig" lg 2 + lg 4 + lg 8 = (og svaret er 6)

 

Men jeg skjønner ikke hvordan tankegangen er, og hvordan de har regnet for at det skal bli 6

Lenke til kommentar

..Men hvorfor skal jeg bytte ut 0.75x med (0.5*0.75*x^2)? (0.75x er jo akselerasjonen til bussen - altså at bussen øker med 0.75 pr. sek

 

Nei, bussens posisjon øker ikke med 0.75m per sekund. Posisjonen øker med stadig mer per sekund. Farten endrer seg og blir større og større. Det har det resultat at posisjonen øker kvadratisk.

Kunne du/anybody satt likningen opp for meg? Gikk bare i surr nå..

 

En buss starter fra ro med aks. 0.75 m/s^2. Greite løper etter bussen med fart 8 m/s, og hun var 17.5m bak den da hun og bussen starter.

 

a) hvor lang tid bruker Grete på å ta igjen bussen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...