Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til et regnestykke.. har fasit i boka, så vet svaret, men jeg har helt glemt hvordan man skal regne det ut..*frustrert* Håper noen kan gi meg en god forklaring :) Tar matte som privatist for å få studiekomp. og er noen år siden jeg har hatt matte..

 

Oppgaven er som følger:

 

(X+4)^3 = 343

 

Den er sikkert latterlig enkel for mange, men jeg er helt blank..hehe..

 

på forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den største nytten her i tråden tror jeg er skikkelige brøker (slutt på "er det dette.... eller dette... du mener"), integral, vektor, greske bokstaver og kanskje piler/tilordninger.

 

Einig så einig, men så er det kanskje folk som frekventerer tråden sjeldan som slit med å setje opp brøkar med parantesar osv, og dei gidd i alle fall ikkje å lære seg tex.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Jeg trenger hjelp til et regnestykke.. har fasit i boka, så vet svaret, men jeg har helt glemt hvordan man skal regne det ut..*frustrert* Håper noen kan gi meg en god forklaring :) Tar matte som privatist for å få studiekomp. og er noen år siden jeg har hatt matte..

 

Oppgaven er som følger:

 

(X+4)^3 = 343

 

Den er sikkert latterlig enkel for mange, men jeg er helt blank..hehe..

 

på forhånd takk ;)

 

Først må du "få bort" potensen. Da tar du tredjerot på begge sider, siden chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{(x+4)^3} = x + 4. Da bør resten gå ganske greit.

 

edit: ok, litt sein

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Nå har det vært masse vanskelig her, så nå kommer jeg med en kjempelett en :p En astronomisk enhet er 149,6 mill. km. Hvordan gjøre dette om til standardform? Det skal bli 1,49*10^11 m, men hvordan finner du ut dette?

 

Noe jeg egentlig burde visst, men jeg husker ikke helt :)

 

EDIT: Ah, helsike, skulle være i meter ja. Neimen da skjønte jeg det :wee:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...