Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Føler at dette blir en litt stygg måte, men du er vel i mål om du kan vise at BP er parallell med BM. Finn et uttrykk for BM der du tar i bruk de samme vektorene som BP er uttrykt ved.

 

(hint: BM = BC + 1/2 CT = (BA + AC) + 1/2 (CA + AT) ... jobb videre med dette og trekk sammen, så ser du nok at den er parallell med BP).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en oppgave her, hvor jeg først skulle fullføre en tabell, deretter tegne en graf, hvilket jeg har gjort.

post-177596-1234963648_thumb.jpg

 

 

Så skal jeg lage et funksjonsuttrykk som viser hvor mye Anders må betale, S, etter å ha ringt i N minutter.

 

Der har jeg skrevet y = x*0,23, fordi prisen stiger med 0,23 øre etter hvert minutt. Blir det korrekt?

Lenke til kommentar

Statistikk:

 

E[X] = 10

E[X*X] = 101

 

Finn Var[X]

 

Hvordan løser jeg dette?

Jeg forstår ikke hvordan E[X] kan være forskjellig fra rot(E[X]*E[X]) = rot(E[X*X])

 

Gjennomsnittet må da være lik roten av gjennomsnittet (expected value) i annen?

 

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å finne var[X] kun vha. E[X]. Hva er det jeg har misforstått?

Lenke til kommentar
Statistikk:

 

E[X] = 10

E[X*X] = 101

 

Finn Var[X]

 

Hvordan løser jeg dette?

Jeg forstår ikke hvordan E[X] kan være forskjellig fra rot(E[X]*E[X]) = rot(E[X*X])

 

Gjennomsnittet må da være lik roten av gjennomsnittet (expected value) i annen?

 

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å finne var[X] kun vha. E[X]. Hva er det jeg har misforstått?

 

?????????????????????????????????????? Hva mener du med roten av gjennomsnittet her? Vet du hvordan forventningsverdi er definert?

 

 

 

Var(X) = E[X^2] - E[X]^2.

Lenke til kommentar
Statistikk:

 

E[X] = 10

E[X*X] = 101

 

Finn Var[X]

 

Hvordan løser jeg dette?

Jeg forstår ikke hvordan E[X] kan være forskjellig fra rot(E[X]*E[X]) = rot(E[X*X])

 

Gjennomsnittet må da være lik roten av gjennomsnittet (expected value) i annen?

 

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å finne var[X] kun vha. E[X]. Hva er det jeg har misforstått?

 

?????????????????????????????????????? Hva mener du med roten av gjennomsnittet her? Vet du hvordan forventningsverdi er definert?

 

 

 

Var(X) = E[X^2] - E[X]^2.

 

Jeg trodde forventningsverdi var analogt med gjennomsnittet?

 

Kan du utlede denne formelen logisk:

Var(X) = E[X^2] - E[X]^2

Lenke til kommentar

Vel, ja - expected value / mean er to ord på samme sak. Tenk at du har stokastiske variabelen X, med x1 = 1, x2 = 0. P(x1) = 0.2, P(x2) = 0.8

 

E[x] er da det du forventer å få når du plukker ut en x. Altså 0.2*1 + 0 = 0.2

E[x^2] blir da forventingen til kvadratet. 0.2*1^2 + 0.8*0^2 = 0.2

 

Så forventningen er lik for E[X] og E[X^2]

 

Den formelen der kan lett utledes fra definisjonen på varians:

 

Var[x] = E[(X-µ)^2] = E[X^2] - E[2Xµ] + µ^2 = E[X^2] - 2*µ*µ + µ^2 = E[X^2] - µ^2

Lenke til kommentar
Sliter med følgende oppgave: Finn topp og bunnpunktene til f(x) = 2sin(x)+sin(2x)

 

Jeg deriverer da funksjonen og får: f'(x) = 2cos(x)+2cos(2x)

 

Hvordan skal jeg gjøre det etter dette da? Sitter litt fast, og prøva er imorra. Heeehee... Noen som vet hvordan jeg kan løse den?

 

2cos(x) + 2cos(2x) = 2(cos(x) + cos(2x)) = 2(cos(x) + 2cos^2(x) - 1).

 

Sett v = cos(x), da har vi:

 

2(2v^2+v-1), og vil løse den lik 0, altså 2v^2+v-1 = 0, som gir (2v-1)(v+1) = 0, altså v = 1/2 eller v = -1, resten fikser du.

Lenke til kommentar

Det er ein av mange samanhengar mellom trigonometriske funksjonar. Beviset kan eg ikkje, men du finn den samanhengen og mange andre på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric...-angle_formulae

 

Red.: Når eg las det som stod på Wikipedia ser eg kvifor det vert slik. Men eg har aldri tenkt over det, slike samanhengar har eg stort sett henta frå matteboka/formelsamlinga.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Bruk summeformelen for cosinus.

 

cos(a + b) = cos(a) * cos(b) - sin(a) * sin(b)

 

hvis a = b (som det er her) får vi at

 

cos(2a) = cos2(a) - sin2(a)

 

Så tar vi i bruk det faktum at

cos2(x)+ sin2(x) = 1 => sin2(x) = 1 - cos2(x)

 

til å skrive om

cos2(a) - sin2(a)

til

cos2(a) - (1 - cos2(a)) = 2cos2(a) - 1

 

Red: Ordna litt bedre notasjon.

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Skulle det ha noe å si? DrKarlsen har henvist til en side som gir en fin, detaljert forklaring. Dersom dette skulle være uklart eller ikke er en fremgangsmåte som passer til Mr. Bojanges kunskapsnivå er det sikkert mulig å diskutere andre potensielle metoder.

 

Forøvrig er vanskelighetsgraden av denne oppgaven svært avhengig av om det er snakk om 2 eller 3 dimensjoner på koordinatsystemet. Dersom det er snakk om kun x- og y-retning kan man bryte ned problemet rent geometrisk.

 

edit: ser poenget med endelig vs. uendelig lang linje. For endelig linje må man finne korteste avstand innenfor linja, mens for uendelig lang vil korteste avstand altid være den som faller vinkelrett på linja.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...