Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med en oppgave til innleveringen min. :)

 

int (sinx/cos²x) dx

 

int (sinx/cos²x) dx = sinx*1/cos²x dx

 

Prøvde først å bruke at int(1/cos²x) er tan(x), og bruke delvis integrasjon - men fikk et ganske stygt stykke. Løste den derfor slik, men lurer på om det blir rett (testet i Geogebra, men fikk bare svaret "undefined" da jeg prøvde å vise integral[sin(x)/cos²(x)]). :/

 

"Min" måte:

int (sinx/cos²x) dx = sinx*1/cos²x dx

 

int(sinx*((cosx)²)-1) dx = int(sinx*(cosx)-2)dx

 

Bruker delvis integrasjon:

int( u'(x)v(x)=u(x)v(x)- int( u(x)v'(x)

 

Setter:

u'(x) = -cosx

u(x) = -sinx

v(x) = 1/cos²x = cosx-2

v'(x) = -2(cosx)-1*(-sinx)

 

-cosx*(cosx)-2=-sinx*(cosx)-2- int (-sinx)*(-2(cosx)-1*(-sinx)

 

Så er det bare å trekke sammen.

 

Blir dette rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fredrik arver 750 000 kr rett før han fyller 12 år. Penga blir plassert på en konto som gir 6% rente pr. år. Fredrik får utbetalt 50 000 kr hvert år fra han er 12 til 17. Hvor mye står det på kontoen når Fredrik fyller 18 år?

 

Svaret er 694192 kr men hva er framgangsmåten? Hadde han bare spart hadde jeg brukt emn enkel formel men det er jo de 50 00 han tar ut som er litt kinkig

 

Hmm, jeg får 694197 men :p

 

Dersom han ikke hadde tatt ut 50 000kr hvert år hadde han hatt 750000 * 1.066 = 1 063 889kr på konto. Det som gjenstår er å finne ut hvor mye pengene han tar ut hadde forrentet seg til. Det han har på konto må da være 1 063 889kr minus dette.

 

Uttakene danner ei geometrisk rekke. De 50 000 han tok ut da han var 17 ville hatt forrentet seg én gang. De han tok ut da han var 16 ville hatt forrentet seg to ganger, osv. Summen av disse danner ei geometrisk rekke:

 

50000 * 1.06 + 50000 * 1.062 + ... + 1.066

 

Finn summen av denne og trekk den fra 750000 * 1.066. Dette kan helt sikkert gjøres på en mer logisk måte :p

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Jeg skal vise ulikheten [restledd] *større enn eller lik* ( eb * ( l x l4 / 6 ) ).

 

Bruker Lagranges restleddsformel; f(n+1)( c ) / (n+1)! * l x ln+1

 

og får:

 

((-4eccos( c )) / 4! ) * lxl4 )

 

mao:

 

(ec -cos( c ) / 6) * lxl4

 

Hvordan skal jeg beskrive bruken av c for å fjerne -cos© ? Og hvordan flyttes ec ned fra brøkstreken?

(b og c er samme bokstaven i oppgave og løsning fra min side).

c er en del av det åpne intervallet mellom a og x med a = 0, så c er element av [0,x].

 

Still noone? :(

 

I tillegg, kan noen forklare

 

Summe (n=0) e-n/2 = e1/2 / e1/2 - 1?

For meg er det helt ulogisk, jeg finner a0 til å være 1 (e-0/2 liksom), ikke e1/2...?!

Lenke til kommentar

Noen som løser denne da? (eller setter meg på sporet av en løsning)

 

Y''' - Y'' - Y' + Y = 8Xe-x

Grafen Y=f(x) har vendepunkt i origo, og tangenten til vendepunktet er y=x

 

EDIT: jeg skal bestemme Y :)

 

EDIT 2: woops, glemte et -

 

Løsning: det viser seg at dette er en differensialligning med løsningen Y=Ce^-x + DXe^-x + Ee^x + 2 + X.

Mulig man også skal finne ut av konstantene ved hjelp av vendepunktsinfoen, men får noen andre gjøre :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

hva mener du med deriverte eske? er det menigen at eksen skal lages av et A4 ark? Skal den brettes av et a4 ark? skal lokket være av typen som trees over? eller skal det bare ligge oppå?

 

Den enkleste løsningen å finne maks volum for en kube med overflate lik et a4 ark, men jeg vet ikke om det er det du skal fram til.

 

Forenklet:

 

V = b*l*h

 

A = b*l*2 + b*h*2 + l*h*2 = la4*ha4

Lenke til kommentar
takk for kjapt svar. Diverre har eg særs lite informasjon, det var læraren vår som nemde den deriverte eske.

 

Han sa att me kunne klippe eller brette eitt (og berre) eitt a4-ark. Spørsmålet var kor lange sidene måtte vera for å få størst mogleg volum

 

Kom på et alternativ her. Det er mulig oppgaven er ment følgende; klipp bort rektangeler/kvadrater av hjørnene på A4-raket slik at gjenstående kan brettes som en kube (eske med lokk). Da vil man kunne uttrykke volum som en funskjon av høyden (i.e. man uttrykker lengde og bredde ved help av høyden). Ved å derivere funksjonen for volum og sette den deriverte lik 0 finner man hvilken høyde som gir optimalt volum. Deretter kan man regne seg tilbake til lengde og bredde.

 

V = b*l*h

 

b = bA4-2*h

l = (hA4-2*h)/2

 

V(h) = h*(bA4-2*h)*(hA4-2*h)/2

 

bA4 og hA4 er konstanter som representerer bredden og høyden på A4-arket.

 

V(h) = bA4*hA4*h/2 - (bA4 + hA4)h2 + 2*h3

 

V'(h) = bA4*hA4/2 - 2*(bA4 + hA4)h + 6*h2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...