Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å jobbe litt med matte for første gang på noen år nå, og lurte på om noen kan hjelpe meg med en regel jeg er veldig usikker på?

 

Jeg holder på med oppgave 1.36c ( (x^2/x + 5x/6) : x/12 ) i Sinus forkurs (ingeniør) boken, og sitter igjen med ( (4x^2+10x) / x ), men svaret skal være 4x + 10. Jeg vil få dette svaret om jeg deler x på alle de x'ene over den, men jeg har jo bare en x og kan ikke fordele den over tre x'er. Hva har jeg gjort galt? Hvordan kan jeg rette på dette, er det noe jeg kanskje har oversett?

Lenke til kommentar

Jeg holder på å jobbe litt med matte for første gang på noen år nå, og lurte på om noen kan hjelpe meg med en regel jeg er veldig usikker på?

 

Jeg holder på med oppgave 1.36c ( (x^2/x + 5x/6) : x/12 ) i Sinus forkurs (ingeniør) boken, og sitter igjen med ( (4x^2+10x) / x ), men svaret skal være 4x + 10. Jeg vil få dette svaret om jeg deler x på alle de x'ene over den, men jeg har jo bare en x og kan ikke fordele den over tre x'er. Hva har jeg gjort galt? Hvordan kan jeg rette på dette, er det noe jeg kanskje har oversett?

 

Litt usikker på hva du mener med "fordele den over tre x'er", men 4x^2+10x kan faktoriseres til x(4x+10). Hvis man så deler teller og nevner på x (man kan alltid gange eller dele teller og nevner med det samme uten at verdien til brøken endrer seg), så står man igjen med (4x+10)/1, som jo er 4x+10.

Lenke til kommentar

 

Jeg holder på å jobbe litt med matte for første gang på noen år nå, og lurte på om noen kan hjelpe meg med en regel jeg er veldig usikker på?

 

Jeg holder på med oppgave 1.36c ( (x^2/x + 5x/6) : x/12 ) i Sinus forkurs (ingeniør) boken, og sitter igjen med ( (4x^2+10x) / x ), men svaret skal være 4x + 10. Jeg vil få dette svaret om jeg deler x på alle de x'ene over den, men jeg har jo bare en x og kan ikke fordele den over tre x'er. Hva har jeg gjort galt? Hvordan kan jeg rette på dette, er det noe jeg kanskje har oversett?

 

Litt usikker på hva du mener med "fordele den over tre x'er", men 4x^2+10x kan faktoriseres til x(4x+10). Hvis man så deler teller og nevner på x (man kan alltid gange eller dele teller og nevner med det samme uten at verdien til brøken endrer seg), så står man igjen med (4x+10)/1, som jo er 4x+10.

 

Ja, selvfølgelig! Faktorisering! Det hadde jeg helt glemt av. :p

Da trenger jeg ikke bekymre meg for å "fordele den over tre x'er" lengre.

Lenke til kommentar

Fasit, matematik.net

Jeg skjønner ikke hvorfor b i g(x) er lik b i y?  

Jeg ser heller ingen kobling mellom b i g(x) og b i den generelle formelen for en rett linje.

 

Lettere å definere h(x) som linje gjennom (s,g(s)) og (t,g(t)) og deretter løse ligningen g(x)=h(x)

Lenke til kommentar

Ja, du har fått rett svar (du bør vel samle x-leddene..)

 

Men hvorfor ikke bare gjøre slik jeg foreslo:

 

g(x):=....

h(x):= Linje[(s,g(s)),(t,g(t))]

 

Da får du ligningen for linjen direkte (ikke noe pent uttrykk...)

 

Legger du så til kommandoen

 

Løs[g(x)=h(x)]

 

så får du x-verdiene til de tre skjæringspunktene. (x=s, x=t og x=-a-s-t )

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Er det en snarvei for å finne ut va mastrise M opphøyd i x er? 

 

Kom til en eksamensoppgave nå hvor jeg skal finne determinanten(M^7), og synes det nesten bør være en snarvei med tanke på at det er en eksamensoppgave i motsetning til å regne M*M*M*M*M*M*M da man viser at man kan dette lenge før mang har gjort det 7 ganger. 

Lenke til kommentar

Er det en snarvei for å finne ut va mastrise M opphøyd i x er? 

 

Kom til en eksamensoppgave nå hvor jeg skal finne determinanten(M^7), og synes det nesten bør være en snarvei med tanke på at det er en eksamensoppgave i motsetning til å regne M*M*M*M*M*M*M da man viser at man kan dette lenge før mang har gjort det 7 ganger. 

 

Ja, hvis den kan diagonaliseres. Hvis M=PDP^-1, så er M^x=PD^xP^-1, og D^x er trivielt å regne ut siden det er en diagonal matrise.

Lenke til kommentar

 

Er det en snarvei for å finne ut va mastrise M opphøyd i x er? 

 

Kom til en eksamensoppgave nå hvor jeg skal finne determinanten(M^7), og synes det nesten bør være en snarvei med tanke på at det er en eksamensoppgave i motsetning til å regne M*M*M*M*M*M*M da man viser at man kan dette lenge før mang har gjort det 7 ganger. 

 

Ja, hvis den kan diagonaliseres. Hvis M=PDP^-1, så er M^x=PD^xP^-1, og D^x er trivielt å regne ut siden det er en diagonal matrise.

 

Dette skjønte jeg heller lite av skal jeg være ærlig. Matrisen i oppgaven er en 2x2 matrise med følgende verdier for hver rad: 8 3 og 6 2.

Lenke til kommentar

"En kald høstnatt var temperaturen T(x) i celsiusgrader x timer etter midnatt gitt ved

 

T(x)=0.5x- 3x + 2.5, [0,14]"

 

Hvordan finner jeg ut når temperaturen var 2 grader? Andregradsformelen fungerer vel bare når jeg skal ha nullpunkter eller skjære de ulike aksene?

 

Ja, men om du setter T(x)=2, så skal det ikke så mye til for å få en ligning som beskriver nullpunktene til en andregradsfunksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...