Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Oppgave: Kvadrattallene er 1, 4, 9, 16, 25, .... n^2

 

Vis at hvis x er et kvadrattall og y er et kvadrattall, så er x * y et kvadrattall. 

 

Mitt svar:

 

x = n^2, y = m^2

 

x * y = n^2 * m^2

 

n^2 * m^2 = (nm)^2

 

n*m er et heltall * et heltall. Dermed er n*m et nytt heltall k

 

Da blir (nm)^2 = k^2

 

k^2 er et kvadrattall, noe som betyr at n^2 * m^2 er et kvadrattall.

 

Er dette riktig?  

 

Ser fint ut det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene til aud ønsker å hjelpe henne under studiene. De skal sørge for at hun får 15 000 kr ekstra i året i 8 år. Første uttak er om tolv måneder. Foreldrene åpner en bank konto for aud til 5 prosent årlig rente. Hvor mye må foreldrene til aud sette inn på kontoen, dersom de ønsker å sette inn hele beløpet med en gang?

 

Prøvde 15000*1,05*((1,058-1)/(1,05-1)) som gjorde at jeg fikk 150 399 kr. Svaret skal bli 96 948 kr. 

Lenke til kommentar

Du tenker i riktige baner, men det er ikke det de spør om du har regnet ut. Skriv ut nåverdien av et par av leddene, så ser du nok et mønster.

Sitter helt fast nå... Prøvd å plusse sammen verdiene for hvert enkelt år, men har ikke funket det heller.

Lenke til kommentar

På en fest er det 30 elever.

 

b ) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst en annen elev har samme fødeselsdag som deg?

 

Svaret mitt stemmer ikke med fasiten. 

 

Mitt svar:

 

P (ingen har bursdag samme dag som meg) = 364^30/365^30

 

P (minst én som har bursdag samme dag som meg) = 1 - 364^30/365^30 = 0,0791

 

Sannsynligheten for at minst en elev har bursdag samme dag som meg er 7,91 prosent

 

Fasiten sier 7,6 prosent. 

Lenke til kommentar

På en fest er det 30 elever.

 

b ) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst en annen elev har samme fødeselsdag som deg?

 

Svaret mitt stemmer ikke med fasiten. 

 

Mitt svar:

 

P (ingen har bursdag samme dag som meg) = 364^30/365^30

 

P (minst én som har bursdag samme dag som meg) = 1 - 364^30/365^30 = 0,0791

 

Sannsynligheten for at minst en elev har bursdag samme dag som meg er 7,91 prosent

 

Fasiten sier 7,6 prosent. 

 

1 - 364^29/365^29

 

Du regner med at det er 30 ANDRE elever på festen, og at du er #31. Men det står at det er 30 på festen og du er en av dem.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

På en fest er det 30 elever.

 

b ) Du er med på festen. Hva er sannsynligheten for at minst en annen elev har samme fødeselsdag som deg?

 

Svaret mitt stemmer ikke med fasiten. 

 

Mitt svar:

 

P (ingen har bursdag samme dag som meg) = 364^30/365^30

 

P (minst én som har bursdag samme dag som meg) = 1 - 364^30/365^30 = 0,0791

 

Sannsynligheten for at minst en elev har bursdag samme dag som meg er 7,91 prosent

 

Fasiten sier 7,6 prosent. 

 

1 - 364^29/365^29

 

Du regner med at det er 30 ANDRE elever på festen, og at du er #31. Men det står at det er 30 på festen og du er en av dem.

 

 

 

Ah! Takk!!

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=f(x,y)_{\text{max}} er ofte brukt. 

 

Edit: Dersom makspunktet ikke gjelder for alle x og alle y, men kun de x og y slik at f(x,y) er innenfor et område D, så er det ikke sikkert at det er like greit med en enkel notasjon. Du kan for eksempel skrive:

 

chart?cht=tx&chl=f(x,y)_{\text{max}}|f(x,y)\in D

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Tolv personer skal si adjø ved å trykke hverandres hender. Hvor mange håndtrykk blir det?

 

Jeg løste dette ved 11+10+9 ... +2+1, men det er ikke sånn jeg skal løse det da jeg skal bruke kombinatorikk. 

 

Jeg googlet oppgaven, og sjekket fasiten, da var det dette det sto:

 

12*11/2 = 66

 

og 

 

post-388593-0-88905600-1459094640_thumb.png

 

Hentet fra Matematikk R1, Aschehoug

 

Greit, jeg ser at hver person har elleve personer de skal hilse på. Derfor 12*11

Dette deles med 2 fordi et par hilser på hverandre 2 ganger, og dette bryr vi oss ikke om? 

 

edit: Men jeg ser ikke sammenhengen mellom dette og det vi ser på bildet? Ser at det er det samme, når det kommer til regning. Men tankegangen?

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Uten en skjult mellomregning ser jeg ikke linken til nevnte binomialkoeffisient, heller. Sagt med ord sier den at du skal velge 2 av 12 uten at rekkefølgen har noe å si, og det gjør du jo ikke... ei heller velger du 10 av 12, som matematisk sett er det samme. Mener jeg løste den for noen en gang, og da resonnerte jeg likt som deg.

Lenke til kommentar

Uten en skjult mellomregning ser jeg ikke linken til nevnte binomialkoeffisient, heller. Sagt med ord sier den at du skal velge 2 av 12 uten at rekkefølgen har noe å si, og det gjør du jo ikke... ei heller velger du 10 av 12, som matematisk sett er det samme. Mener jeg løste den for noen en gang, og da resonnerte jeg likt som deg.

Ett bestemt håndtrykk bestemmes av at man trekker 2 personer ut av en gruppe på 12 personer. 12C2 sier da hvor mange ulike håndtrykk som finnes for en gruppe på 12
Lenke til kommentar

 

Uten en skjult mellomregning ser jeg ikke linken til nevnte binomialkoeffisient, heller. Sagt med ord sier den at du skal velge 2 av 12 uten at rekkefølgen har noe å si, og det gjør du jo ikke... ei heller velger du 10 av 12, som matematisk sett er det samme. Mener jeg løste den for noen en gang, og da resonnerte jeg likt som deg.

Ett bestemt håndtrykk bestemmes av at man trekker 2 personer ut av en gruppe på 12 personer. 12C2 sier da hvor mange ulike håndtrykk som finnes for en gruppe på 12

 

 

 

Dette ser ut til å stemme. 

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=f(x,y)_{\text{max}} er ofte brukt. 

 

Edit: Dersom makspunktet ikke gjelder for alle x og alle y, men kun de x og y slik at f(x,y) er innenfor et område D, så er det ikke sikkert at det er like greit med en enkel notasjon. Du kan for eksempel skrive:

 

chart?cht=tx&chl=f(x,y)_{\text{max}}|f(x,y)\in D

 

chart?cht=tx&chl=\max A brukes for å betegne den høyeste verdien i en mengde chart?cht=tx&chl=A, så man kan vel derfor også bruke chart?cht=tx&chl=\max V_{f(x,y)} der chart?cht=tx&chl=V betegner verdimengde.

 

Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har denne funksjonen; x(t)=4t

                                          y(t)= t^2

                                          z(t)= t^3-5t

Det er partielt deriverte. Men, hvordan beviser jeg igjen om en tilfeldig flue plutselig passerer disse punktene(8, 4, -2) ?

Lenke til kommentar

Du har denne funksjonen; x(t)=4t

                                          y(t)= t^2

                                          z(t)= t^3-5t

Det er partielt deriverte. Men, hvordan beviser jeg igjen om en tilfeldig flue plutselig passerer disse punktene(8, 4, -2) ?

 

Mener du at en flue følger banen tegnet opp av parameterfremstillingen, x(t)=4t, y(t) = ... osv? Og du skal sjekke om flua passerer gjennom punktet (8,4,-2)?

 

I så fall, tenk på hva t må være for at x=8. Altså, på hvilket tidspunkt (hvis vi ser på t som tid) vil fluas x-posisjon være 8? Hva vil y og z være for denne samme verdien av t?

Lenke til kommentar

Du har denne funksjonen; x(t)=4t

                                          y(t)= t^2

                                          z(t)= t^3-5t

Det er partielt deriverte. Men, hvordan beviser jeg igjen om en tilfeldig flue plutselig passerer disse punktene(8, 4, -2) ?

Det er vel teknisk sett tre funksjoner, som hver beskriver en av tre dimensjoner?

 

Mener du at oppgaven omhandler partiellderiverte?

 

Gitt at du har de tre funksjonene, og du ønsker å vite om den passerer samtidig i x-koordinaten 8, y-koordinaten 4, og z-koordinaten -2. Det vil si at når x(t) = 8, så burde t-verdien være lik den samme som når y(t) = 4.

 

Så hvis jeg setter chart?cht=tx&chl=x(t) = 8, så må vi da ha chart?cht=tx&chl=8 = 4t, som gir oss at chart?cht=tx&chl=t=2. Gjør det samme for de andre dimensjonene, og sjekk om verdien av chart?cht=tx&chl=t er den samme for alle koordinatene. Det betyr at flua er i de punktene på samme tidspunkt, chart?cht=tx&chl=t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...