Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis bedriften hadde tre ansatte, hvor de var 18, 33 og 50 år gamle, hva hadde medianalderen vært da?

33, det er den midterste verdien.

Skrevet

Noen som er gode på likninger med naturlige logaritmer? Trenger hjelp med denne oppgaven:

1/e^x-e^-x=2

takk på forhånd.

Skrevet

Noen som er gode på likninger med naturlige logaritmer? Trenger hjelp med denne oppgaven:

1/e^x-e^-x=2

takk på forhånd.

Begynn med å gange med e^x, så får du vekk brøken. Ser du nå en substitusjon du kan gjøre som får ligningen over på en form du er vant til?

Skrevet

Anne ønsker å lage et passord ved hjelp av bokstavene A N N E.

Hvor mange ulike passord kan hun lage? Bokstavene skal brukes én gang.

Andre måter å løse dette på uten å se for seg/lage et valgtre?

Skrevet

Ja, bruk formelen for ordnet utvalg uten tilbakelegging.

4! passord = 24 passord

Med valgtre får jeg og 24, men noen av "grenene" er like på grunn av de to N-ene i A N N E. Jeg får da 12 ulike passord som svar ... 

Skrevet

Ja, du har 4! passord, men må dividere på 2!, for å kompensere for de N-ene. Skulle du laget passord av ordet VANNMANN ville du tilsvarende fått 8!/(2!*4!) passord, siden A forekommer to ganger og N fire ganger. Tygg litt på det, og se om du ser logikken.

Mulig det er noen formler som fikser dette fremfor logisk resonnering, men har ikke sannsynlighetspensum foran meg i det jeg skriver dette... :)

Skrevet

Ja, du har 4! passord, men må dividere på 2!, for å kompensere for de N-ene. Skulle du laget passord av ordet VANNMANN ville du tilsvarende fått 8!/(2!*4!) passord, siden A forekommer to ganger og N fire ganger. Tygg litt på det, og se om du ser logikken.

Mulig det er noen formler som fikser dette fremfor logisk resonnering, men har ikke sannsynlighetspensum foran meg i det jeg skriver dette... :)

Det var vel dette jeg var ute etter. Tankegangen.

Takker veldig! :)

• Liker 1
Skrevet

Oppgave fra ndla

post-388593-0-90891700-1463325752_thumb.png

Min løsning 

post-388593-0-23431800-1463325650_thumb.jpg

Jeg skjønner ikke hvorfor svarene i b og c er feil sammenlignet med fasiten:

post-388593-0-01297000-1463325860_thumb.png

Skrevet (endret)

Kan det være at jeg ikke har tenkt på partiell derivering haha? Ser dette riktig ut? Se gjerne på den andre også, den har jeg ikke løsning til.

Dette er ikke partiell derivasjon. Den andre er riktig. Endret av the_last_nick_left
Skrevet

Jeg antar at W0 er en konstant. Sett kjernen til u=W0-C0, og u'=-1, med C0 som variabel. Den deriverte blir da a*u'*1/u=-a/(W0-C0).

Det er noen som bruker produktregelen på konstanter, men det er bortkastet tid. Bare la dem følge med videre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...