Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

På en eksamensoppgave på tirsdag fikk vi en cosinusfunksjon, 2Cos(U) +1

 

Når jeg skulle finne ekstremalpunktene satte jeg Cos(U) = 1 og -1, er dette feil eller går det greit? Fikk riktig svar. I følge løsningsforslaget skulle man derivere funksjonen.

 

Vel, man vet at ekstremalpunktene til cos(u) er 1 og -1, og ekstremalpunktene til funksjonen i oppgaven sammenfaller åpenbart med ekstremalpunktene til cos(u). Men det spørs kanskje på sensor om han synes det er greit å slutte dette direkte. Hvis du skrev noe forklarende tekst i tillegg så burde det i alle fall gå bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hittil har jeg lært at vi ikke kan dele på 0, det er udefinert.

Noen som kan forklare hvorfor ln(2x-3)/(x^2-4) er kontinuerlig?

X kan ikke være lik 2 for da deler vi på null.


Eneste jeg kan tenke meg er at siden funksjonen nærmer seg 2 fra begge sider blir diskontinuiteten så liten at vi ser helt bort fra den?

Lenke til kommentar

Hittil har jeg lært at vi ikke kan dele på 0, det er udefinert.

 

Noen som kan forklare hvorfor ln(2x-3)/(x^2-4) er kontinuerlig?

 

X kan ikke være lik 2 for da deler vi på null.

 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at siden funksjonen nærmer seg 2 fra begge sider blir diskontinuiteten så liten at vi ser helt bort fra den?

 

Hvis funksjonen er definert i et punkt c så er den kontinuerlig hvis lim x-> c f(x) = f(c ). Den er kontinuerlig på et domene hvis den er kontinuerlig i alle punkt i domenet. Men funksjon er ikke kontinuerlig i punkter der den ikke er definert, så denne funksjonen er ikke kontinuerlig på et domene som inneholder x=2 (eller x <= 1.5). 

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hittil har jeg lært at vi ikke kan dele på 0, det er udefinert.

 

Noen som kan forklare hvorfor ln(2x-3)/(x^2-4) er kontinuerlig?

 

X kan ikke være lik 2 for da deler vi på null.

 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at siden funksjonen nærmer seg 2 fra begge sider blir diskontinuiteten så liten at vi ser helt bort fra den?

 

Den ser kontinuerlig ut, men er ikke det. Det som lurer deg her er kanskje at den deriverte ikke gjør noen voldsomme krumspring akkurat rundt x=2? Både teller og nevner nærmer seg null.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med denne oppgaven

 

post-122992-0-46550700-1433630236_thumb.png

 

Har funnet ut at (x,y)=(5,3). Dette står i fasiten også. Men skal man ikke bruke AC-B^2 for å sjekke om det faktisk er et maks.punkt? De har ikke gjort dette i fasiten, men jeg prøvde og fikk:

 

A=f´´xx=-2

B=f´´xy=3

C=f´´yy=2

 

AC-B^2 = (-2)*2-3^2=-4-9=-13

 

A er da < 0 mens AC-B^2 også er <0. 

 

Blir ikke dette et sadelpunkt eller jeg som har fucka opp?

Lenke til kommentar

Du kan se for deg kravet om at x + y = 8 som at du beveger deg langs linja y = 8 - x.

Det du har funnet er punktet langs denne linja hvor funksjonsverdien av f(x,y) er størst. Dette blir egentlig ekvivalent med å sette inn for y i f(x,y), få f(x) og så derivere og sette lik null. Derfor er det ikke overraskende at du ikke fant toppunktet til f(x,y) (så sant du brukte Lagrange og kravet).

Andrederivert-testen funker forresten også dårlig i dette punktet, fordi punktet ikke er et kritisk punkt.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

 

Hittil har jeg lært at vi ikke kan dele på 0, det er udefinert.

 

Noen som kan forklare hvorfor ln(2x-3)/(x^2-4) er kontinuerlig?

 

X kan ikke være lik 2 for da deler vi på null.

 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at siden funksjonen nærmer seg 2 fra begge sider blir diskontinuiteten så liten at vi ser helt bort fra den?

 

Den ser kontinuerlig ut, men er ikke det. Det som lurer deg her er kanskje at den deriverte ikke gjør noen voldsomme krumspring akkurat rundt x=2? Både teller og nevner nærmer seg null.

 

 

Fasiten sa at siden funksjonen består av tre standardfunksjoner, som alle var kontinuerlige, så måtte hele funksjonen også være det.

Det er løsningsforslag til en tidligere eksamen, forventet ikke å finne feil i den, og ihvertfall ikke på noe så banalt. Men det kan jo tenkes.

Lenke til kommentar

... består av tre standardfunksjoner, som alle var kontinuerlige ...

"Består av" er jo fryktelig vagt da, og sier absolutt ingenting. For eksempel "består" chart?cht=tx&chl=f(x) = \frac{1}{x} av to standardfunksjoner, chart?cht=tx&chl=1 og chart?cht=tx&chl=x, som begge er kontinuerlige, men chart?cht=tx&chl=f(x) er opplagt ikke kontinuerlig.

 

Kan du laste opp løsningsforslaget? Evt si hvilken eksamen og nivå det er på? Jeg ble litt nysgjerrig nå.

Lenke til kommentar

 

Funksjonen er kontinuerlig der den er definert.

 

Aaaaah! Det må være løsningen!

Siden den ikke er definert i 2 så er den kontinuerlig... Da er jeg med, tusen takk!

 

rankine, Det er mat100, har fått svar på det nå :)

Hvilken skole? Er mange mat100 der ute. Og hvilket år var eksamen det er hentet fra?

Lenke til kommentar

Hei hadde nylig matte eksamen (1P-y). Her var de en oppgave der vi skulle lage formel for R2. Formelen vi hadde som utgangspunkt var R=R1+ (R2*R3) / (R2+R3). Noen som kan vise meg hvordan du skal gå fram for å lage formelen for R2? Sleit med denne oppgava lenge og kom ingen vei :(

-Emil

Lenke til kommentar

Hei hadde nylig matte eksamen (1P-y). Her var de en oppgave der vi skulle lage formel for R2. Formelen vi hadde som utgangspunkt var R=R1+ (R2*R3) / (R2+R3). Noen som kan vise meg hvordan du skal gå fram for å lage formelen for R2? Sleit med denne oppgava lenge og kom ingen vei :(

 

-Emil

 

chart?cht=tx&chl=\\R=R1+\frac{R2 \cdot R3}{R2+R3}\\\\R(R2+R3)=R1(R2+R3)+R2 \cdot R3 \\\\R \cdot R2+R \cdot R3=R1 \cdot R2+R1 \cdot R3+R2 \cdot R3 \\\\R \cdot R2-R1 \cdot R2-R2 \cdot R3=R1 \cdot R3-R \cdot R3 \\\\R2(R-R1-R3)=R1 \cdot R3-R \cdot R3 \\\\R2=\frac{R1 \cdot R3-R \cdot R3}{R-R1-R3} \\\\R2=\frac{R3(R1-R)}{R-R1-R3}

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Hei hadde nylig matte eksamen (1P-y). Her var de en oppgave der vi skulle lage formel for R2. Formelen vi hadde som utgangspunkt var R=R1+ (R2*R3) / (R2+R3). Noen som kan vise meg hvordan du skal gå fram for å lage formelen for R2? Sleit med denne oppgava lenge og kom ingen vei :(

 

-Emil

 

R=R1+ (R2*R3) / (R2+R3)

R(R2+R3)=R1(R2+R3)+R2*R3

R*R2+R*R3=R1*R2+R1*R3+R2*R3

R*R2-R1*R2-R2*R3=R1*R3-R*R3

R2(R-R1-R3)=R1*R3-R*R3

R2=(R1*R3-R*R3)/(R-R1-R3)

R2=R3(R1-R)/(R-R1-R3)

 

Tusen Takk! :D

Lenke til kommentar

Du har en vanlig kortstokk bestående av 4*13 kort. 10 til og med konge teller som 10 poeng, ess som 11 og de andre som sine respektive tall, som i blackjack. Finn sannsynligheten for å få blackjack (21 poeng, dvs bildekort/10 og ess).

 

Er noen enig med meg i at dette blir (4C1)*(16C1)/(52C2)?

Lenke til kommentar

Jeg får feil ifølge fasit på en del av finansoppgavene jeg gjør,

 

Eks. oppg 4a) høst 20144

Du låner 800 000 kroner for å kjøpe en hytte. Lånet er et annuitetslån med faste årlige tilbakebetalinger. Lånet skal tilbakebetales over 15 år og den årlige renten er 4 %. 

 

  1. a)  Beregn den faste årlige tilbakebetalingen når første tilbakebetaling gjøres ett år etter låneopptak. 

 

Her regner jeg ut 800.000 * 1,04^15 * 0,04 / 1,04^15-1

                            800.000 * 0,072 / 0,8009 = 71.919,09

I fasit står det at svaret blir 71.952,88


Får fasit det svaret pga det er regnet ut med 9 desimaler?

Har jeg regnet det ut riktig, men at jeg bare har 4 desimaler?

  1.  

Lenke til kommentar

 

Jeg får feil ifølge fasit på en del av finansoppgavene jeg gjør,

 

Eks. oppg 4a) høst 20144

Du låner 800 000 kroner for å kjøpe en hytte. Lånet er et annuitetslån med faste årlige tilbakebetalinger. Lånet skal tilbakebetales over 15 år og den årlige renten er 4 %. 

 

  1. a)  Beregn den faste årlige tilbakebetalingen når første tilbakebetaling gjøres ett år etter låneopptak. 

 

Her regner jeg ut 800.000 * 1,04^15 * 0,04 / 1,04^15-1

                            800.000 * 0,072 / 0,8009 = 71.919,09

I fasit står det at svaret blir 71.952,88

Får fasit det svaret pga det er regnet ut med 9 desimaler?

Har jeg regnet det ut riktig, men at jeg bare har 4 desimaler?

  1.  

 

 

Ja: http://www.wolframalpha.com/input/?i=800000+*+1.04%5E15+*+0.04+%2F+%281.04%5E15-1%29

 

Ikke rund av i mellomregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...