Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du gjort noe riktig på de andre deloppgavene, riktig tankegang osv, så får du uttelling for det også. Så kan hende du lander på en A. ;)

Ja jeg håper jeg får noen små poeng innimellom for det som er gjort. Men den ene oppgaven(dobbel ulikhet) er helt latterlig. Glemte å gjøre den ferdig, og alt var feil. Håper ikke den trekker meg helt ned:/ men tar nå til takke med B også, for all del:)

Lenke til kommentar

Tipper jeg lander på B jeg også. Får ta igjen det tapte når det gjelder de neste åra. Blir ikke noe problem å komme inn via forkurskvota med B. :p

 

Sensurveiledning forøvrig:

 

 

Eksamenssettet består av 27 deloppgaver som alle teller likt ved vurderingen av karakter. Vurdering av alle deloppgaver, samt totalvurderingen, er basert på de kvalitative beskrivelser som gjelder for bruken av det nasjonale karaktersystemet på alle studienivå:

 

Symbol Betegnelse Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier

A Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

 

B Meget god Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

 

C God Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

 

D Nokså god En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

 

E Tilstrekkelig Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

 

F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidatenviser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

 

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Tipper jeg lander på B jeg også. Får ta igjen det tapte når det gjelder de neste åra. Blir ikke noe problem å komme inn via forkurskvota med B. :pSensurveiledning forøvrig:

Eksamenssettet består av 27 deloppgaver som alle teller likt ved vurderingen av karakter. Vurdering av alle deloppgaver, samt totalvurderingen, er basert på de kvalitative beskrivelser som gjelder for bruken av det nasjonale karaktersystemet på alle studienivå:Symbol Betegnelse Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterierA Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.B Meget god Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.C God Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.D Nokså god En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.E Tilstrekkelig Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidatenviser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

 

Ja tenker det samme, får Forøvrig muligheten til å ta det "på ny" da jeg sannsynligvis skal gå Y-veien uansett:)

 

Skulle hatt litt mer tid i dag så skulle jeg ha sanket ett par oppgaver til tror jeg.

Lenke til kommentar

Hei, usikker på svaret mitt på en oppgave til eksamen og lurer på om dere kan komme med deres meninger?

 

Oppgaven var av typen vektorregning der vi hadde en paramide med firkantet grunnflate(kvadratisk), oppgaven gikk ut på å vise at paramyden var rett og grunnflaten kvadratisk. I all hast tenkte jeg ikke på å svare "vektorisk" og svarte noenlunde slik:

 

Kvadratisk fordi alle Vektorer er like lange(roten av 10) og alle ligger i planet(z verdier 0). Rett fordi alle Vektorer som går til punkt T er like lange(roten av 30) og grunnflate er kvadratisk.

 

Når jeg ser fasit ser jeg jo at dette fint kunne løses "vektorisk" med å finne midtpunkt på grunnflate, sjekke at T står vinkelrett på flaten osv. Men alikevel mener jeg at mitt svar er rett, eller? Så hva sier dere, kan jeg håpe på rett svar selv om jeg har løst den på en uvektorisk måte? Evt hvorfor ikke?:)

 

Oppgave med løsning finnes her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=568889

 

Det er oppgave 2

Lenke til kommentar

Du har ikke vist at bunnen er et kvadrat, du har bare vist at alle sidene er like lange, ikke at vinklene er rette. Eller altså, det vet du jo fra før i oppgaven, men du må nevne det.

Off ja det har du helt rett i:/ men ved å si at alle Vektorer til T er like lange så sier jeg vell dette, eller? Typisk meg å gå for "lette" løsninger å brenne meg siden jeg ikke tenkte meg godt nok om:/

Lenke til kommentar

Du tenker helt feil. En rombe er en firkant med parvis like store vinkler og like lange sider.

A rhombus with right angles is a square

Kilde
Jeg tror ikke du forstår meg, jeg forstår hva en rombe er og grunnflaten kan være det siden alle sider er like lange. Men i oppgaven står det at grunnflaten og punktet T utgjør en pyramide, og alle vektorene fra hjørnene av firkanten(rombe/kvadrat) er også like lange. Pga dette mener jeg at pyramiden må være rett med kvadratisk grunnflate. Om det var en rombe ville vell sidene til T ha forskjellige lengder? Slik som i ett parallellogram?

 

Eksempel med passer som viser hva jeg mener, ca kvadrat og rombe alle med sider 10mm. Passer satt til 7mm når midten av kvadratet fra alle kanter mens ikke i romben. Dette er "logisk" i mitt hode. Men jeg tar gjerne feil, noe jeg overser?

 

http://i1276.photobucket.com/albums/y472/olSalvesen/DSC_0121_zpshaoondqb.jpg

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Akkurat ja, jeg misforstod deg nok der.

 

Det som er "feilen" her er at du ikke viste det med vektorreging. Jeg ser av løsningsforslaget at de vil at du skal vise at en vinkel er 90 grader og at T er rett over M, eller står vinkelrett på en vektor som går fra/til M

Lenke til kommentar

Akkurat ja, jeg misforstod deg nok der.Det som er "feilen" her er at du ikke viste det med vektorreging. Jeg ser av løsningsforslaget at de vil at du skal vise at en vinkel er 90 grader og at T er rett over M, eller står vinkelrett på en vektor som går fra/til M

Ja det er jeg klar over, men det er jo flere veier til rom som de sier. Og jeg mener på at jeg har svart på oppgaven selv om jeg ikke brukte vektorregning. Står jo også "vis og forklar" i oppgaven, som da satt i gang ett resonnement i fra min side. Jaja, får bare håpe på at den gir >0 poeng iallefall:)

 

Løsningsforslaget kommer ikke fra sensor(vet jo ikke hvem sensor er, mn har vært samme type i 10 år og han har ikke laget dette), vet dog ikke hvor det kommer fra..

Lenke til kommentar

Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven?
 

Posisjonen til en partikkel etter t sekunder er gitt ved r(t)=(10-10c^-t , 10te^-t). Dette skal være en posisjonsvektor vektor, med klammer og ikke paranteser. t er videre element i (0,10) og det skal være klammer her også.

 

d) Når er partikkelen i det høyeste punktet?

 

- Jeg skjønner at man må derivere , men jjeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme fram til riktig svar.

 

Er utrolig takknemmlig om noen ønsker å hjelpe!

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven?

 

En kurve k har parameterframstillingen K: x= t+1

                                                                   y=t^2+1

 

c)Finn skjæringspunktene med koordinataksene ved regning(denne fikk jeg til)

d) Vis at K har likningen y=x^2 - 2x + 2

 

- Hvordan i huleste skal man løse d)-oppgaven?

 

Er utrolig takknemmlig om noen ønsker å hjelpe!

 

Isoler t i første ligningen og sett den inn i den andre.

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven?

 

En kurve k har parameterframstillingen K: x= t+1

                                                                   y=t^2+1

 

c)Finn skjæringspunktene med koordinataksene ved regning(denne fikk jeg til)

d) Vis at K har likningen y=x^2 - 2x + 2

 

- Hvordan i huleste skal man løse d)-oppgaven?

 

Er utrolig takknemmlig om noen ønsker å hjelpe!

 

Isoler t i første ligningen og sett den inn i den andre.

 

Takk for raskt svar! Men jeg fikk den akkurat til:) Kunne du ha vært så snill å sett på den andre oppgaven jeg spurte om nå? Jeg endret innlegget!

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...