Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på med en obligatorisk innlevering i matematikk på første året på Y-veien, det er rimelig enkle oppgaver og bygger på forkurs/R1/R2 kunnskap og helt i starten av pensum. Men jeg kom oyver en oppgave jeg klarer å løse men er usikker på om det er "godt" nok. oppgaven er som lyder:

 

oppgave%207_zpsowwmrrht.png

 

Det jeg har gjort er å gange ut uttrykket og faktorisert det for enkelt å plotte inn verdier, har så testet alle de 6 forskjellige kombinasjonene og komt  frem til at x=4, y=3 og z=2 er eneste mulige kombinasjon, men er det en lettere vei til "rom" som jeg overser? Føler oppgaven blir ganske teit om de bare ønsker at vi "prøver" oss frem, føler det er noe lureri her :)  

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter å kunne konstruere trekanter utifra å vite disse tingene;

 

vinkel A

lengde AB

vinkel B

lengde BC

 

Hva er det jeg må titte på?

Hva går problemet ditt ut på?

 

Du trenger oftest bare 3 av de 4 opplysningene du oppgir for å konstruere en trekant.

Lenke til kommentar

 

tenker at formelen må være 200*1.08^(n-1), men dette viser ser for å være feil når jeg legger det inn i geogebra ..

Hva gjorde du med formelen?  Den skal summeres fra n=1 til 25

 

La den inn i geogebra (siden den skal løses digitalt) - legger inn sum<200*1.08^(n-1)>, <n>,<1>,<24 > - men får feil svar. Mystisk ..

Lenke til kommentar

b) x/2 − 2x/3 = 5 − x

c) x^3 − 4x = 0

 

Får ikke til disse heller..

 

b)

finne fellesnevner (den er 6)

 

3/3*(x/2) - 2/2*(2x/3) = 5 - (6x/6)

 

som blir

 

3x/6-4x/6 = 5 - 6x/6

 

-x/6 = 5 - 6x/6

 

flytter over x på en side

 

5x/6 = 5

 

ny fellesnevner er 30

 

25x/30 = 150/30

 

25x=150

 

deler på 25

 

x=6

 

 

Siste trinnet ville vært enklere å bare multiplisere med 6 på begge sider og så dele på 5, istedenfor å finne fellesnevner 30.

 

 

Svaret kan du sjekke på denne måten:

 

6/2 - 12/3 = 5 - 6

-1 = -1

Det stemmer

 

 

Det ser mye ut men legg merke til hvor små og enkle alle trinnene er, dette går fort å regne ut i hodet :)

 

 

 

 

c) x^3 − 4x = 0

 

Dette er en tredjegradslikning, da må du som regel faktorisere eller bruke polynomdivisjon.

Faktoriserer...

 

x^3 - 4x = 0

 

x (x^2-4) = 0

 

Her er det tre løsninger:

Her må x eller (x^2-4) være = 0

Løsning 1: x=0

Løsning 2: x=-2

Løsning 3: x=2

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

 

b) x/2 − 2x/3 = 5 − x

c) x^3 − 4x = 0

 

Får ikke til disse heller..

Snip

Ikke for å arrestere deg, men vil det ikke være lettere å bare gange alle ledd med fellesnevner (6), slik at du blir kvitt alt av brøker fra starten av? Slik at:

 

6*(x/2)- 6*(2x/3)= (5-x)*6

 

Som er:

3x-4x=30-6x

 

Som igjen er:

6x-x=30 --> 5x=30 --> x=6

 

E: formulering

Endret av Unitedmann_
Lenke til kommentar

 

Jeg er ute etter å kunne konstruere trekanter utifra å vite disse tingene;

 

vinkel A

lengde AB

vinkel B

lengde BC

 

Hva er det jeg må titte på?

Hva går problemet ditt ut på?

 

Du trenger oftest bare 3 av de 4 opplysningene du oppgir for å konstruere en trekant.

 

 

 

Helt feil forklart av meg. Dette er hva jeg egentlig lurer på:

 

La oss si at jeg har en rutetabell med koordinater.

 

Jeg har følgende info om en trekant;

 

- posisjon på punkt A (altså x, y koordinater)

- vinkelen på punkt A i forhold til rutearket (altså ikke i forhold til CA)

- lengden AB

- vinkelen til punkt B

- lengden BC

 

Okey, så det jeg egentlig lurte på var; ved regning, hvordan kan jeg finne koordinatene til B og C?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345afd

Hei, trenger hjelp med følgende oppgave:

Radien til ein sirkel doblast. Kor mange gongar blir arealet forstørra?

 

Hey  :wee:

 

Her må du bruke formelen for arealet hos en sirkel: A = pi * radius(radien)^2

 

Hvis radien til sirkelen først er 2, vil en fordobling bety at den nye radien er 4.

 

Så regner du ut arealet til begge sirklene, og sammenlikner:

 

Første sirkel (radie på 2):

A = pi * radius^2

A = 3,14 * 2^2

A = 3,14*4 = 12,56

 

Andre sirkel (radie på 4):

A = pi * radius^2

A = 3,14 * 4^2

A = 3,14 * 16 = 50,24

 

Så sammenlikner vi arealene, og ser at mens radien til den andre sirkelen var dobbelt så stor som radien til den første sirkelen,:

4/2 = 2/1

er arealet til den andre sirkelen fire ganger så stort som arealet til den første sirkelen:

50,24/12,56 = 4/1

 

Når radien dobles, firedobles altså arealet.

 

Dette gjelder uansett hvor stor radien er.

 

Håper det var forklarende, hvis ikke spør igjen  :)

Lenke til kommentar

 

Hei, trenger hjelp med følgende oppgave:

Radien til ein sirkel doblast. Kor mange gongar blir arealet forstørra?

 

Hey  :wee:

 

Her må du bruke formelen for arealet hos en sirkel: A = pi * radius(radien)^2

 

Hvis radien til sirkelen først er 2, vil en fordobling bety at den nye radien er 4.

 

Så regner du ut arealet til begge sirklene, og sammenlikner:

 

Første sirkel (radie på 2):

A = pi * radius^2

A = 3,14 * 2^2

A = 3,14*4 = 12,56

 

Andre sirkel (radie på 4):

A = pi * radius^2

A = 3,14 * 4^2

A = 3,14 * 16 = 50,24

 

Så sammenlikner vi arealene, og ser at mens radien til den andre sirkelen var dobbelt så stor som radien til den første sirkelen,:

4/2 = 2/1

er arealet til den andre sirkelen fire ganger så stort som arealet til den første sirkelen:

50,24/12,56 = 4/1

 

Når radien dobles, firedobles altså arealet.

 

Dette gjelder uansett hvor stor radien er.

 

Håper det var forklarende, hvis ikke spør igjen  :)

Dette er ikke en veldig god metode, av flere grunner. For det første spør oppgaven om å vise hva som skjer ved en dobling av en hvilken som helst radius, og da holder det ikke å regne ut hva som skjer med en bestemt radius som er tilfeldig valgt. Videre er det ikke nødvendig og regne ut hva de faktiske arealene blir hver for seg og så sammenligne, og man gjør mye unødig regning. En annen ting er at det lett kan oppstå feil når man ikke bruker nøyaktige verdier, feks ved avrunding.

 

En bedre måte er å gjøre oppgaven med en generell radius som man ikke setter inn noen verdi for.

 

Man har

chart?cht=tx&chl=A_1=\pi r_1^2

Så skal man doble radien: chart?cht=tx&chl=r_2 = 2 r_1

Da er det nye arealet

chart?cht=tx&chl=A_2=\pi r_2^2

Man kan man bytte ut chart?cht=tx&chl=r_2 med chart?cht=tx&chl=r_1:

chart?cht=tx&chl=A_2=\pi (r_2)^2 = \pi (2 r_1)^2 = 4 \pi r_1^2

Så kan man finne forholdet mellom arealene:

chart?cht=tx&chl=\frac{A_2}{A_1} = \frac{4\pi r_1^2}{\pi r_1^2} = 4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...