Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg kan regnerekkefølgen, er det slik at man regner ut logaritmer før man multipliserer.

 

Dvs. : ln c * 2 = (ln c ) * 2

 

Men i Rotmann finner jeg dette (se øverst):

 

post-149802-0-38542900-1417761545_thumb.jpg

 

Det kan se ut som at

 

(1/2) * ln C * ((x-1)/(x+1)) = (1/2) * C2 * ((x-1)/(x+1))

 

Tar jeg feil, eller finnes det en annen forklaring på dette?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Slik jeg kan regnerekkefølgen, er det slik at man regner ut logaritmer før man multipliserer.

 

Dvs. : ln c * 2 = (ln c ) * 2

 

Men i Rotmann finner jeg dette (se øverst):

 

attachicon.gif20141205_073516.jpg

 

Det kan se ut som at

 

(1/2) * ln C * ((x-1)/(x+1)) = (1/2) * C2 * ((x-1)/(x+1))

 

Tar jeg feil, eller finnes det en annen forklaring på dette?

 

I dette tilfellet betyr det (1/2)*ln(C(x-1)/(x+1)) (som for øvrig bare er en annen måte å skrive (1/2)*ln((x-1)/(x+1)) + C pga. logaritmeregler). Det er for så vidt en ting som bør gjøre det ganske klart, nemlig at ln C bare er en ny konstant, så da ville de nok i så fall droppet hele logaritmen. Personlig er jeg en stor tilhenger av å bruke parenteser alle steder hvor det er ambigiøsitet for å unngå slikt som dette.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Slik jeg kan regnerekkefølgen, er det slik at man regner ut logaritmer før man multipliserer.

 

Dvs. : ln c * 2 = (ln c ) * 2

 

Men i Rotmann finner jeg dette (se øverst):

 

20141205_073516.jpg

 

Det kan se ut som at

 

(1/2) * ln C * ((x-1)/(x+1)) = (1/2) * C2 * ((x-1)/(x+1))

 

Tar jeg feil, eller finnes det en annen forklaring på dette?

Nå har jo Henrik B svart på spørsmålet, men det tar ikke lang tid å derivere høyresiden og se at det ikke blir det samme..

Lenke til kommentar

Sitter med et lite matteproblem her på jobb. Skal sette sammen 14 ulike enheter i 5 grupper (det blir 4 grupper med 3 enheter hver og 2 enheter i siste gruppe), og det bør bli så jevnt som mulig mellom gruppene. Finnes det en enkel metode for å komme frem til et godt svar? Har tidligere bare prøvd meg frem til "sånn cirka"..

Lenke til kommentar

 

Slik jeg kan regnerekkefølgen, er det slik at man regner ut logaritmer før man multipliserer.

 

Dvs. : ln c * 2 = (ln c ) * 2

 

Men i Rotmann finner jeg dette (se øverst):

 

attachicon.gif20141205_073516.jpg

 

Det kan se ut som at

 

(1/2) * ln C * ((x-1)/(x+1)) = (1/2) * C2 * ((x-1)/(x+1))

 

Tar jeg feil, eller finnes det en annen forklaring på dette?

 

I dette tilfellet betyr det (1/2)*ln(C(x-1)/(x+1)) (som for øvrig bare er en annen måte å skrive (1/2)*ln((x-1)/(x+1)) + C pga. logaritmeregler). Det er for så vidt en ting som bør gjøre det ganske klart, nemlig at ln C bare er en ny konstant, så da ville de nok i så fall droppet hele logaritmen. Personlig er jeg en stor tilhenger av å bruke parenteser alle steder hvor det er ambigiøsitet for å unngå slikt som dette.

 

 

 

Hmm. Jeg trodde reglene for regnerekkefølge var helt entydige, og at man aldri kan tolke ln 20 * 30 til å være to forskjellige ting. Finnes det forskjellige regler for regnerekkefølge fra land til land?

Lenke til kommentar

Sitter med et lite matteproblem her på jobb. Skal sette sammen 14 ulike enheter i 5 grupper (det blir 4 grupper med 3 enheter hver og 2 enheter i siste gruppe), og det bør bli så jevnt som mulig mellom gruppene. Finnes det en enkel metode for å komme frem til et godt svar? Har tidligere bare prøvd meg frem til "sånn cirka"..

Hva legger du i "så jevnt som mulig"?

Lenke til kommentar

Glemte noe ser jeg. :p

 

De forskjellige enhetene jeg skal fordele har ulik vekt, og jeg skal sette sammen disse 14 enhetene til 5 grupper, og disse gruppene bør være så like som det lar seg gjøre. Å få det helt likt blir umulig, men det er en fordel for meg om jeg klarer å få det mest mulig likt.

Lenke til kommentar

Glemte noe ser jeg. :p

 

De forskjellige enhetene jeg skal fordele har ulik vekt, og jeg skal sette sammen disse 14 enhetene til 5 grupper, og disse gruppene bør være så like som det lar seg gjøre. Å få det helt likt blir umulig, men det er en fordel for meg om jeg klarer å få det mest mulig likt.

 

Er det nødt til å være slik at det er 4 grupper på 3 og 1 på 2? Det er jo ikke nødvendigvis det som gir den jevneste fordelingen. Kan du gi et eksempel på vektene? Finnes sikkert en smart måte å løse det på, men å lage et program som bruteforcer problemet burde ikke være så veldig vanskelig.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

La chart?cht=tx&chl=x_n være den vekten til den n'te enheten. Sorter enhetene etter vekt slik at chart?cht=tx&chl= x_1 \, \leq \ x_2 \, \cdots \, x_{14}. Vi stiller så vektene opp som følger

 

chart?cht=tx&chl= \begin{pmatrix}0&&5&&10 \\1&&6&&11 \\2&&7&&12\\3&&8&&13\\4&&9&&14\end{pmatrix}

 

Her vil da chart?cht=tx&chl=1 representere chart?cht=tx&chl=x_1 osv. Mens 0 representerer faktisk null.
For å få en likere fordeling snur vi siste raden

chart?cht=tx&chl=\begin{pmatrix} 0&&5&&14\\1&&6&&13\\2&&7&&12\\3&&8&&11\\4&&9&&10 \end{pmatrix}

Optimaliseringen er altså nå redusert til den midterste raden. Her har du 5! = 120 ulike muligheter. Det burde gå raskt å prøve ut ett par ulike kombinasjoner til du finner en vektfordeling som er tilfredstillende. t.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

REGN DU DENNE, SLITER VELDIG :((

 

( kvadratrot av 2 + kvaratrot av 8) "hele stykket opphøyd i 2"

 

Tror alle setter stor pris på det hvis du bruker notasjonen ^2 for opphøyd i andre og f.eks. sqrt() for kvadratrøtter og / for deling. Ekstra pluss for å bruke så mange parenteser at stykkene ikke kan misforstås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...