Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppgave 5

En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal

med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens

akselerasjon er 9.8 m/s2

. Finn fallfarten v uttrykt ved tiden t når startfarten er 0 m/s.


Her kan du få bruk for Newtons 2. lov som sier at summen av kreftene, F, som virker på et

legeme er lik legemets masse, m, multiplisert med dets akselerasjon, a: F = ma.



sliter lit med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke osv for å løse denne oppg, noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar

 

Oppgave 5
En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal
med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens
akselerasjon er 9.8 m/s2
. Finn fallfarten v uttrykt ved tiden t når startfarten er 0 m/s.
Her kan du få bruk for Newtons 2. lov som sier at summen av kreftene, F, som virker på et
legeme er lik legemets masse, m, multiplisert med dets akselerasjon, a: F = ma.
sliter lit med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke osv for å løse denne oppg, noen som har noen ideer?

 

 

 

 

formel og formel:

 

chart?cht=tx&chl=mg - c*v = ma=m\frac{dv}{dt}

 

da har du en diff-likning igjen...

Lenke til kommentar

 

Det stopper seg på trapes konstruksjonen fordi jeg får det ikke til å stemme at CE er 3, 0 cm

Hva legger du i at du "ikke får det til å stemme" at CE er 3 cm? Det er jo nettopp det som definerer punktet E..

 

Tegn opp en figur først så du har det klart hvordan figuren skal se ut.

 

 

No er det ikkje mi oppgåve, men kunne du forklart? Eg er nyskjerrig på korleis den der ser ut. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har en oppgave i lineær algebra som jeg sliter med.

 

aE05KzRY.jpeg

 

Jeg får tilslutt treligninger som dette:

 

x+2y-3z = 4a

y-z = a

x+y+(a2-6)z = 4a-2

 

Hvordan kommer jeg meg videre fra dette til å svare på det første spørsmålet?

 

Jeg må finne frem forstørrelsesglasset om jeg skal kunne lese oppgaven din. :p

 

 

Var stor nok for 10 min siden. Prøv denne.

Lenke til kommentar

Jeg har en oppgave i lineær algebra som jeg sliter med.

 

aE05KzRY.jpeg

 

Jeg får tilslutt treligninger som dette:

 

x+2y-3z = 4a

y-z = a

x+y+(a2-6)z = 4a-2

 

Hvordan kommer jeg meg videre fra dette til å svare på det første spørsmålet?

 

 

 

se på

chart?cht=tx&chl=|A| \neq 0

 

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=+determinant+%7B%7B1%2C2%2C-3%7D%2C%7B0%2C1%2C-1%7D%2C%7B1%2C1%2Ca%5E2-6%7D%7D

 

ikke se på linken hvis du vil prøve sjøl først...

Lenke til kommentar

 

 

Oppgave 5
En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal
med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens
akselerasjon er 9.8 m/s2
. Finn fallfarten v uttrykt ved tiden t når startfarten er 0 m/s.
Her kan du få bruk for Newtons 2. lov som sier at summen av kreftene, F, som virker på et
legeme er lik legemets masse, m, multiplisert med dets akselerasjon, a: F = ma.
sliter lit med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke osv for å løse denne oppg, noen som har noen ideer?

 

 

 

 

formel og formel:

 

chart?cht=tx&chl=mg - c*v = ma=m\frac{dv}{dt}

 

da har du en diff-likning igjen...

 

 

dv/dt, hva vil det være? v' , c' , m' ?

Lenke til kommentar

Hei, jeg holder på å gå gjennom kalkulus av tom lindstrøm. Holder på med kontinuitet hvor det dukket opp noe jeg bare ikke forstår. Det jeg sliter med er å finne ut i hvilke punkter en funksjon er diskontuinerlig i, si vi har; (oppgaven er 5.1.9 b)

f(x) = { sqrt(x) for x > 0

{ x+1 når x =< 0

hvordan går jeg frem for å vise hvilke punkter den er diskontinuerlig i? Jeg skjønner hvordan man skal vise at f(x) er kontinuerlig i punktet a, men forstår bare ikke hvordan jeg skal vise dette. Finner heller ingen gode forklaringer på nett.

Endret av Quaric
Lenke til kommentar

Både roten av x og x+1 er kontinuerlige, så det eneste mulige diskontinuitetspunktet er for x lik null.

 

Det er forsåvidt greit å vise at de to "delfunksjonene" er kontinuerlige, men det er ikke sikkert det er nødvendig.

 

Jo, jeg skjønner det. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal vise det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Oppgave 5
En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal
med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens

 

 

dv/dt, hva vil det være? v' , c' , m' ?

 

 

 

skjønner ikke spm ditt...

Lenke til kommentar

Er det viktig å virkelig forstå derivasjonsregler? Vi har nettopp begynt med derivasjon, og jeg forstår ikke potensregelen (f'(x)=nxn-1) selv om jeg fint klarer å regne med den.

 

 

forstå og forstå...bruke dem holder vel, sjøl om det også er bra og forstå den definerte av deriverte...

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Derivasjon

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative

Lenke til kommentar

Er det viktig å virkelig forstå derivasjonsregler? Vi har nettopp begynt med derivasjon, og jeg forstår ikke potensregelen (f'(x)=nxn-1) selv om jeg fint klarer å regne med den.

 

Spørs litt hva du mener med å "forstå" dem. De kan bevises, og er altså ikke bare regler som er dratt ut av ræva :)

 

Hvis du interesserer deg for det, så har jeg ført bevis for mange av disse reglene i derivasjonslista her: http://udl.no/matematikk/derivasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...