Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal man egentlig bestemme fornuftige x min, x max og step verdier? Skal tegne x^-2 for hånd og bruker table på kalkulator, men verdiene blir så lave at det er umulig å tegne.

 

Du kan jo bruke ikke-symmetriske akser. For eksempel langs x-aksen kan det være et heltall per cm, mens langs y-aksen kan du ha 0.1, 0.2, 0.3 osv. per cm. Da får du mer plass ettersom grafen vil nærme seg x-aksen.

Lenke til kommentar

Hva tror du selv? Hvis vi faktoriserer ut, hva får vi så? Ta f.eks.

 

chart?cht=tx&chl= x^2 - x^1 = x^1\cdot x^1 - x^1 = x^1(x^1 - x^0) = x(x-1),

 

er akkurat det samme i oppgaven du spør om, bare annerledes form.

 

Ikke meningen å gjøre dette vanskelig for deg, tvert i mot, er uansett mye bedre om du ser det selv, ikke noe poeng i at vi bare skal gi deg svaret! :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Hei er det noen som vet om en bok man kan kjøpe der det står godt forklart om enkel interpolering i tabell?

Vi hadde aldri noen bok der dette sto, men vi hadde undervisning om det da jeg gikk på skolen, men det er gått i glemmeboken. Så det er litt viktig for meg å få lært dette. Setter utrolig stor pris på om noen har noen gode forslag.

Eventuelt en nettside. Som sagt det er bare snakk om enkel interpolering fra tabeller.

Lenke til kommentar

Hva tror du selv? Hvis vi faktoriserer ut, hva får vi så? Ta f.eks.

 

chart?cht=tx&chl= x^2 - x^1 = x^1\cdot x^1 - x^1 = x^1(x^1 - x^0) = x(x-1),

 

er akkurat det samme i oppgaven du spør om, bare annerledes form.

 

Ikke meningen å gjøre dette vanskelig for deg, tvert i mot, er uansett mye bedre om du ser det selv, ikke noe poeng i at vi bare skal gi deg svaret! :)

Okei, gi meg svaret da så skal jeg se om jeg fikk rett.

Lenke til kommentar

Noen som har greie på kalkulatorer? Har en Casio FX 9860GII som jeg nylig resatte fordi minnet var fullt, og nå tar den ikke kvadratrot av tall som ikke blir runde...

 

F.eks 26 blir √26, og ikke 5.099

Prøv å trykk på knappen merka chart?cht=tx&chl=F\leftrightarrow D.

 

(Redigert: var eigentleg litt gjetting det der, veit ikkje om det fungerer.)

 

Ny edit:

Kikka kjapt i manualen (side 1-27). Prøv å gå inn i Setup og endre Mode frå Comp til Dec.

Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å trykk på knappen merka chart?cht=tx&chl=F\leftrightarrow D.

 

(Redigert: var eigentleg litt gjetting det der, veit ikkje om det fungerer.)

 

Ny edit:

Kikka kjapt i manualen (side 1-27). Prøv å gå inn i Setup og endre Mode frå Comp til Dec.

 

Jeg gjorde det som sto i manualen, men det gikk ikke. F>D-knappen funka derimot! Tenkte jeg ikke på engang, har alltid trodd den kun var til omgjøring fra brøk til desimaltall. Takk!

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...