Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har grublet over denne oppgaven i en liten stund, så kunne noen kanskje hjulpet?

 

"Bestem likningen for den rette linjen som skjærer grafen til f både for x=0 og for x=1, og merk den av på grafskissen. Denne linjen har enda et skjæringspunkt med grafen til f. Bestem dette skjæringspunktet ved utregning.

 

Ved utregning, skal vi da først finne tangent?

 

Og hvordan skal vi sette opp x.verdiene til at det blir en graf?

 

Takk for eventuell hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken f() er det her snakk om?

 

Uanstt, den aktuelle linjen skjærer grafen, så du skal ikke bruke en tangent, en tangent skjærer i utgangspunktet ikke grafen. Hva er formelen for en rett linje? Du har to punkter, det er nok til å bestemme to variable, la oss for eksempel kalle dem a og b..

 

f(x) x^3 - 4x^2 + 4x

 

Men dette er delspm. nr: 4, jeg har gjort de tre andre. Blant annet har de gått utpå å derivere, og bruke 2. derivasjon. På 2. derivasjonsoppgaven måtte jeg skissere grafen til f, noe jeg har gjort.

 

Så litt usikker på hvilken f(x) jeg skal bruke. Hmm. Litt usikker egentlig på hva oppgava spør om i det hele tatt.

Endret av Nicuu
Lenke til kommentar

Du skal bruke den opprinnelige funksjonen, det er den som er f(). De andre er hhv f'() og f''()..

 

Oppgaven spør om en rett linje som krysser grafen i x=0 og x=1. Hva er formelen for en rett linje? Og hva innebærer det at den krysser grafen?

 

f(x) = ax+b?

 

Skjønte ikke helt det at den krysser grafen. Vi kan lese av punktene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...