Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I og med at oppgaven spør om hvor fort lengden synker, er vel det riktige å oppgi det positive svaret?

 

Da forstår jeg.

 

Endringsraten chart?cht=tx&chl=\frac{dL}{dx} er negativ. Men siden det står minus foran svaret kan du skrive at lengden synker, siden minus og synker er det samme. Det er det samme svaret, ikke to forskjellige svar.

Lenke til kommentar

Har en matriseoppgave der jeg skal bevise at en 3x3 matrise kan diagonaliseres.

Og en del av oppgaven er å begrunne hvorfor den kan diagonaliseres uten å regne ut egenverdier. Har lest masse rundt på nettet, men finner ingen god forklaring på hvordan man kan se det.

Noen tips?

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Hermitesk (chart?cht=tx&chl=A^*=\overline{A}^T=A) er det samme som symmetrisk for reelle matriser. En symmetrisk matrise er (ortogonalt) diagonaliserbar med reelle egenverdier.

(Mer generelt er en matrise unitært (Ortogonale egenvektorer) diagonaliserbar hvis og bare hvis den er normal, chart?cht=tx&chl=A*A=AA*, men da må du åpne for komplekse egenverdier og -vektorer. Spesielt er unitære (chart?cht=tx&chl=A^T=A^{-1}) matriser normale.)

 

Jeg kjenner ikke til noen andre krav som kan gi diagonalisering uten å eksplisitt finne egenverdier og/eller egenvektorer

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Bare et spørsmål, om jeg får 5'er på T matte, og hadde fått 6'er på P matte, burde jeg heller skifte til P matte da fordi snittet mitt blir høyere? Eller er det store fordeler med å ha god karakter i T matte?

Lenke til kommentar

Det er noe jeg må løse i en kretsteknikkoppgave, jeg vet hva ligningen ender opp med å bli, men ikke hvordan jeg kommer dit.

 

Jeg skal regne ut (a)R2 og (b)RL, og trenger en formel for R2 gitt i RL

 

Ligningen ender opp med å gi: R2 = (32/27)(1-(27/32))RL

Orsak det forrige innlegget mitt, var litt unødvendig. Du kan starte med å dele på a på begge sider, so du får b/(a+b) = 27/32. Gang med (a+b) og flytt b-ledda for seg sjølv, so står du att med 27a/32 = b - 27b/32 = 5b/32. Gang den likninga med 32/27 og du får a = 5b/27. Det er det same som det svaret du hadde oppgitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...